Jump to content

Jakten etter ny seilbåt

Jonas78

Recommended Posts

Hei, da er båten solgt, og jakten etter ny seilbåt har startet. Følger med på annonser, og ser at markedet er hett nå, så blir nok mest sannsynlig ikke ny båt før høsten.

I havnen har vi størrelsesbegrensning på 38 fot, så det er mange modeller som er uaktuelle. Budsjettet er fra 600- 1,2 og ser etter alt fra båter fra 2000 som er godt holdt.

Båten blir nok brukt mest som turseiler, med krav om gode fasiliteter og stor plass siden familien skal være med og fornøyd. Har sett på Bavaria 38 fra 2000, virker som veldig ok båt med godt volum, men kanskje ikke den beste seileren. Krav er tre kabiner, og ståhøyde for en på 1,85. 

Noen erfaringer og råd om Bavaria 38, og evt andre aktuelle båter?

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Har en Bavaria 38 2003. Min erfaring er at dette er en solid og god båt med mye plass. Har 3 kabiner, 40 hk motor, baugpropell og uten rulle på storseil. Har tidligere vært yrkesskipper og har vært mye på havet. Båten kjennes trygg og brukes mye ( 45 overnattinger i fjor). Fant en oppgradert utgave med vogner med kulelager på storseil samt veldig gode seil. 6 vinsjer.

Alt etter bruk, så hadde jeg sett etter en båt med større motor enn 29 hk som noen er utstyrt med, kan være litt snaut.

Når det gjelder seilegenskaper så er jeg ikke den rette for å utale meg, er på konstant opplæring på det området.

Har seilt en turegatta, og der hadde vi nok båter bak oss til at stemningen var god 😊.

Jeg er mest imponert over at alt ombord er mulig å komme til uten å må demontere noe særlig, det gir et oversiktlig vedlikehold.

Vi trives veldig ombord.

Sun Flyer skrev 6 minutter siden:

Bavaria 38 er en bra båt. Svakheten er cockpiten som er veldig gammeldags. Sammenlign med oceanis 37, jeanneau sun od eller fast 37, Hanse 371 og 370.

Ja, kan nok ha rett i det ang cockpiten- må få tatt meg en tur å se en 38 holiday innvendig, så en Hanse 371 som jeg liker veldig godt, men ble litt overrasket over romfølelsen, hadde trodd de skulle føles større. Spent om jeg får samme følelse i en Bavaria 38 holiday. 

Bruk vest!

Mange av Dufour båtene fra mid 2000 har del designtrekk som nå har blitt standard på alle nye båter. To ratt, badeplattform, moderne interiør osv.  Jeg tror dette bidrar til at det tar lenger tid før disse båtene oppfattes som gammeldagse av markedet. Når det er sagt har jo Dufour fra den tiden et rykte på å gå opp i innerlineren som du sier.

Bavaria 42 mid 2000, Bavaria 40 2008-2010, bavaria 40 Vision er båter som har en del moderne designtrekk og er innenfor ditt budsjett. Samme med Jenneau 39 og 40DS

Vår Jeanneau Sun Odyssey 36i kommer til salgs til høsten. 

Da vi kjøpte den så vi i utgangspunktet på båter fra 37 - 39 fot. Så også på Bav 37 og 38, Hanse 370 og 371. Vår subjektive mening var at Jeanneau'en hadde det lyseste og mest tiltrekkende interiøret, smarteste innredning og seilte best. Yanmar motor og generelt godt og solid bygget.

magnuje skrev for 3 timer siden:

Bavaria 42 mid 2000, Bavaria 40 2008-2010, bavaria 40 Vision er båter som har en del moderne designtrekk og er innenfor ditt budsjett. Samme med Jenneau 39 og 40DS

Nå har vel trådstarter en begrensing på 38 fot pga båtplassen...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Elan og X-Yachts har mange spennende modeller (f.eks Elan 37, og X382), men de er vel litt på performance siden. Men de kan fortsatt være gode turseilere. Ikke særlig mange på finn nå, så en må lete litt. 

Dumt du har størrelsesbegrensning, en Jeanneau 40/43DS, hadde f.eks sikkert passet fint. 

Jeg er en slags gjest

Indy skrev for 2 timer siden:

Vår Jeanneau Sun Odyssey 36i kommer til salgs til høsten. 

Da vi kjøpte den så vi i utgangspunktet på båter fra 37 - 39 fot. Så også på Bav 37 og 38, Hanse 370 og 371. Vår subjektive mening var at Jeanneau'en hadde det lyseste og mest tiltrekkende interiøret, smarteste innredning og seilte best. Yanmar motor og generelt godt og solid bygget.

Hvordan opplevde du romfølelsen i deres båt vs bavaria 38/Hanse 370?

Bruk vest!

Som sagt, oppfatninger er subjektive og andre kan ha helt andre oppfatninger enn oss.

Vi opplevde vår 2007 Jeanneau 36i Performance som romsligere enn Hanse 370, som vi sammenlignet mest med. Den mørkerøde innredningen som fins i de fleste Hanse av den årgangen gjorde det mørkere, og vi falt heller ikke for kartbordløsningen mellom to stoler. Jeanneau's skyvbare kartbord er både praktisk og gir bedre plass. Plassen ute i cockpit var også bedre i Jeanneau'en, særlig bak rattet på Hanse 370 var det trangt. Badet var større på Hanse'n, med separat dusj, noe Jeanneau'en med 3 kabiner ikke har. Lyse skaiputer i salong bidrar også til opplevelsen av "lyst og trivelig"

Bav 38AC (ikke Cruiser, som kom senere) hadde langsgående bysse, noe som er mest egnet i havn. Vi har seilt litt i en Bav 40AC med samme løsning, og var ikke spesielt fornøyd. Men hver sin smak.

Vi så også mye på Bav 37 Cruiser, som vi opplevde som lys og romsiig, men vår oppfatning var at den seilte alt for dårlig - veldig underrigget. 

Våre kriterier var:

- seile bra nok til at vi velger seil over motor i de aller fleste tilfeller (og det har vist seg å stemme)

- lys, trivelig og romslig innredning

- 3 kabiner

- funksjonell og romslig cockpit (det er der man tilbringer mesteparten av tiden)

Båten skal selges fordi det ikke lenger er riktig båt for vår bruk (vi seiler nå mest regatta + noe tur i tillegg), og vi er for det aller meste bare 2 ombord. Så neste båt blir nok mindre og sprekere..

Indy skrev 1 time siden:

Vi så også mye på Bav 37 Cruiser, som vi opplevde som lys og romsiig, men vår oppfatning var at den seilte alt for dårlig - veldig underrigget.

Jeg endte opp med en Bavaria 37 Cruiser (2007), og synes også den er lys og romslig. Den er nok ingen stor regattabåt, men med fullspilet Elvestrøm high-tech seil så seiler den i det minste mye bedre enn den Bav 38 Cruiser (2008) charterbåten jeg hadde en uke i Kroatia. Den hadde et lite og utblåst rullestorseil, som så mer ut som en vimpel på høykant enn et seil.

Her vest så syns jeg det blåser det stort sett mye eller ingenting, og jeg har god tid på sjøen, så for mitt bruk fungerer båten bra :thumbsup:

Jeg ville ikke ha langsgående bysse som er på de eldre modellene, og jeg likte ikke de nyere modellene hvor du heiser opp badeplattformen, og du ikke kan sitte bak rattet.

shipahoy skrev for 22 timer siden:

Jeg ville ikke ha langsgående bysse som er på de eldre modellene, og jeg likte ikke de nyere modellene hvor du heiser opp badeplattformen, og du ikke kan sitte bak rattet.

Mulig jeg må få sett på begge modellene, både den som har langsgående og ikke. Grunnen til at jeg liker langsgående er at det er fri passasje til lugarer, mens på de andre modellene er det gjerne "folk som sitter eller bord som er slått opp"....

Bruk vest!

• 2 uker senere...
Framtia skrev for 1 time siden:

Vedr Dufour 385 så er det vel bare noen få båter der det ble oppdaget problemer, mens de fleste fungerer helt greit. Eide selv en slik i tre år, og syntes den hadde gode bokvaliteter.  

Er enig i at de har veldig gode bokvaliteter- er fryktelig synd hele saken med innerliner. Er det mulig å måle/sjekke seg frem til om en båt er "trygg" og ok?

Bruk vest!

Mare Nostrum skrev for 1 time siden:

Er det ikke slik at disse båtene heller ikke tåler å stå på kjølen under feks vinteropplag? Var det ikke en (rett)sak om dette i Østfold for noen år siden?

Jo, ut fra det jeg har lest- så er det vel det fabrikken argumenterer for. Usikker på hva som er rett- min tidligere båt har stått på land under vinteropplag, føler vel at de bør tåle det...

Bruk vest!

Vi har hatt en 2005-modell Dufour 385 siden 2012 og er godt fornøyd. God takhøyde (193 cm i store deler av båten) gir romfølelse, og 3 dobbeltsenger (160cm i hodeenden) er poulært for de som skal sove. Man trenger ikke ligge og "tvinne bein" med sengepartneren. Doble ratt gir OK passasje bakover, og muligheten til å vippe ned sittebenken bakerst så man får en slags "trapp" mot brygga er fint for barna (10 og 13 år).

Det eneste jeg har å utsette på båten er at det er litt "knirk" mellom et par av dørkplatene i salongen når man går på dørken. Spesielt én plate er litt bråkete, men det er bare noe jeg merker om natta hvis jeg skal snike meg på do uten å vekke andre. De andre har aldri kommentert det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...