Jump to content

Sprekker rundt puller

ekvals

Recommended Posts

Ja, da var det jo nesten som jeg tenkte. Du har sprekker på oversiden av pullerten inni båten, og under pullerten på utsiden. Den har altså blitt utsatt for en nedadrettet kraft. 

Jeg ville tatt av pullerten (kun to skruer ser det ut som), og lagt på noen lag glassfiber før jeg sparklet opp skaden på utsiden. Krakkileringen i gelcoaten behøver ikke å bety at laminatet er ødelagt. Det finner du imidlertid ut når du sliper vekk gelcoaten. 

Ask skrev 1 time siden:

Kanskje greit å bytta til større skiver, om du først demonterar pullerten?

Ja, hvorfor ikke en liten plate på baksiden når du først er igang.. Kanskje bare noe på størrelse med en iPhone ca i vannfast kryssfinér. Enkelt og greit. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Tror ikke en plate på baksiden vil ikke løse problemet. Tror rett og slett man må laminere på noen glassfibermatter for å få opp tykkelsen i laminatet, og deretter ei plate eller et flattstål på innsiden. Ellers så er jo forslaget til @Ask smart for å få ned vektarmen. Det ser jo ut som om den pullerten stikker ganske langt ut. 

Jeg bruker alltid plate på baksiden av pullerter, gjerne med en god klatt epoxy sparkel, for å sikre jevn kontaktflate. Liker best pullere med mere fot utvendig også. Må reparere og forsterke først her uansett. 

Har nok igjen for å ha litt belastningsretning og tau lengder i tankene ved fortøyning. Får vondt når jeg ser båter longside på flytebrygger, med tauet rett ned i brygga, som ligger å napper i bølgene

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Den relevante ISO-standarden sier at pullerten skla tåle størr belsatning enn fortøyningen ellers. Det er nok ikke ofte det kravet blir oppfylt . . . .

Her ville jeg gjort som foreslått med flere lag glassfiber og en stor plate på innsiden. Plate er bedre enn skiver da det fordeler lasten bedre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...