ekvals Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 Noen som har tips til utbedring av sprekker som kan ses på bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Her ser det ut som om det er laminatet som er for svakt og må forsterkes. Kommer du til på innsiden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ekvals Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ja, ser slik ut på innside. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ja, da var det jo nesten som jeg tenkte. Du har sprekker på oversiden av pullerten inni båten, og under pullerten på utsiden. Den har altså blitt utsatt for en nedadrettet kraft. Jeg ville tatt av pullerten (kun to skruer ser det ut som), og lagt på noen lag glassfiber før jeg sparklet opp skaden på utsiden. Krakkileringen i gelcoaten behøver ikke å bety at laminatet er ødelagt. Det finner du imidlertid ut når du sliper vekk gelcoaten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Hei Dersom du trer tauet nedanfrå og opp/inn i pullerten før du slår nokre åttetal, så får du litt mindre moment på pullerten. Kanskje greit å bytta til større skiver, om du først demonterar pullerten? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Ufattelig dårlig patent. Pullert montert i vertikalplanet i tynnt laminat med kun 2 skiver bak. Jeg grøsser. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Ask skrev 1 time siden: Kanskje greit å bytta til større skiver, om du først demonterar pullerten? Ja, hvorfor ikke en liten plate på baksiden når du først er igang.. Kanskje bare noe på størrelse med en iPhone ca i vannfast kryssfinér. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Tror ikke en plate på baksiden vil ikke løse problemet. Tror rett og slett man må laminere på noen glassfibermatter for å få opp tykkelsen i laminatet, og deretter ei plate eller et flattstål på innsiden. Ellers så er jo forslaget til @Ask smart for å få ned vektarmen. Det ser jo ut som om den pullerten stikker ganske langt ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 (redigert) Jeg bruker alltid plate på baksiden av pullerter, gjerne med en god klatt epoxy sparkel, for å sikre jevn kontaktflate. Liker best pullere med mere fot utvendig også. Må reparere og forsterke først her uansett. Har nok igjen for å ha litt belastningsretning og tau lengder i tankene ved fortøyning. Får vondt når jeg ser båter longside på flytebrygger, med tauet rett ned i brygga, som ligger å napper i bølgene Redigert 19.Mai.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Den relevante ISO-standarden sier at pullerten skla tåle størr belsatning enn fortøyningen ellers. Det er nok ikke ofte det kravet blir oppfylt . . . . Her ville jeg gjort som foreslått med flere lag glassfiber og en stor plate på innsiden. Plate er bedre enn skiver da det fordeler lasten bedre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vdub Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 (redigert) Ser ut som det burde vært plate på utsiden og. Redigert 19.Mai.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ekvals Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Takk for all input. Når dere sier legg på noen lag glassfiber. Er det på innsiden dere tenker da? Så med plate utenpå der igjen.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.