Jump to content

Raymarine Axiom 9rv VS. Garmin GPSMAP 922XS


-frank-

Recommended Posts

Hei, 

 

Noen som kan gi meg noen for og imot disse 2..

Raymarine sin plotter frister veldig da det er ekkolodd biten som er viktig for meg. 

Tenker å velge svinger mellom 4-5 tusen.

 

Men er redd for å velge noe man skulle bli missfornøyd med.

 

Frank

 

 

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er primært fiske ja. Og inntil 250 meter (Juksamaskin).

Har annen plotter for waypoints (merking) så jeg trenger strengt tatt ikke enda en plotter. 

Har dere forslag til kun ekkolodd så kan det være aktuelt. 

 

Men likte Raymarine sin 3D scanner. :smiley:

Redigert av -frank- (see edit history)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 1 time siden:

Hvilket dyp ser du for deg å bruke ekkoloddet på? Og er det primært fisk du vil finne?

Spiller det egentlig noen rolle for hvilken kartplotter av de to han skal velge?
Jeg er Garmin mann på min hals og alltid vært det men skal være forsiktig med å anbefale Garmin fremfor noe annet.
Registrer at prestene i fiskermiljøene ofte er sponset av spesielt to andre merker så da preker de og menigheten lar seg overbevise om det eneste saliggjørende.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-frank- skrev 50 minutter siden:

Det er primært fiske ja. Og inntil 250 meter (Juksamaskin).

Har annen plotter for waypoints (merking) så jeg trenger strengt tatt ikke enda en plotter. 

Har dere forslag til kun ekkolodd så kan det være aktuelt. 

 

Men likte Raymarine sin 3D scanner. :smiley:

Uten at jeg skal si det helt sikkert, så tror jeg den 3D funksjonen bare er å glemme over 50-60 meter. Og på 2D med RV100 svingeren, så ser du kanskje fisk ned til maks 80-100 meter. Det er noen her som kjenner disse systemene bedre som sikkert kan rette meg om jeg tar feil.

 

Skal du ned til 250 meter er det vel hovedsakelig 1 kombinasjon med 9" skjerm som funker uten å sprenge budsjettet helt: Simrad S2009, rent ekkolodd, (9890,-) og en Airmar TM185M.(8990,-) Tror også du må ha en adapter for kabelen til noen hundrelapper. Dette såfremt du kan bruke hekkmontert svinger. Prisene fant jeg hos ramotech. Garmin 922XS ville også vært et utmerket valg da den også har 1KW utgangseffekt, men problemet er bare at Garmin skal ha over 13000,- for samme airmar svinger... :headbang:

 

pipe skrev 36 minutter siden:

Spiller det egentlig noen rolle for hvilken kartplotter av de to han skal velge?

Han sa at ekkolodd biten var viktig, og når jeg så bosted så ante det meg hva som skulle foregå :wink:

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som PolarLi skriver så egner ikke Axiom til fiske på dypt vann, til det trengs en Airmar svinger. Hvis vi snakker hekksvingerene så er TM185M eller TM260 aktuelle, gjennomgående utgaver er B175M, B285M og B260. 

 

Axiom Pro derimot støtter Airmar svingere og vil være at bra valg, men til en helt annen pris. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, PolarLi said:

Uten at jeg skal si det helt sikkert, så tror jeg den 3D funksjonen bare er å glemme over 50-60 meter. Og på 2D med RV100 svingeren, så ser du kanskje fisk ned til maks 80-100 meter. Det er noen her som kjenner disse systemene bedre som sikkert kan rette meg om jeg tar feil.

 

Skal du ned til 250 meter er det vel hovedsakelig 1 kombinasjon med 9" skjerm som funker uten å sprenge budsjettet helt: Simrad S2009, rent ekkolodd, (9890,-) og en Airmar TM185M.(8990,-) Tror også du må ha en adapter for kabelen til noen hundrelapper. Dette såfremt du kan bruke hekkmontert svinger. Prisene fant jeg hos ramotech. Garmin 922XS ville også vært et utmerket valg da den også har 1KW utgangseffekt, men problemet er bare at Garmin skal ha over 13000,- for samme airmar svinger... :headbang:

 

Han sa at ekkolodd biten var viktig, og når jeg så bosted så ante det meg hva som skulle foregå :wink:

Velger jeg en Garmin 922 med airmar svinger får jeg jo både i pose og nett. 

Skal kikke på den løsningen😊👌

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, jotto said:

Jeg gikk fra Garmin til Raymarine Axiom fordi jeg likte grensesnittet på sistnevnte mye bedre. Men jeg bruker det primært til kart og lite til fiske.

Ser den, syns også Raymarine har bedre grensesnitt. Men tipper min blir stående på lodd så egentlig spiller det ikke så stor rolle 😜

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...