Jump to content

Motortrøbbel/bensintilførsel Yamaha 115hk 99mod v4 forgasser


Karsten773

Recommended Posts

Har en Yamaha 115hk som jeg sliter litt med, etter litt om å men med å få bensinblære helt hard så starter den greit. Når jeg skal oppgi plan så erre verre. Ved fullt pådrag hakker motoren voldsomt og dør ut om jeg ikke reduserer gasspådraget raskt. Ved rolig gasspådrag så hakker motoren (noe mindre) men kommer seg opp i plan og derfra går det greit. Og da kan jeg kjøre i plan i en lenger tid uten å merke noe feil med motor men Samme scenario om jeg så slipper båten ned fra plan og gjør det samme om igjen. 
har byttet bensinpumpe og renset/syrevasket gasserene i slutten av fjord sesong. Og har også eksprimentert med Å bytte om fra internt tank i båten og til reservetank uten noe spesiell forskjell, bensinbælg fra både innebordstank og reservetank lar seg trykke opp helt harde og mister ikke noe sørlig trykk under prøvekjøring. 
 

om jeg prøver å choke båten noe under fart så drukner den og blir vanskelig å starte igjen etterpå. Noen som har noen ideer her for nå er jeg snart lei båtlivet før det hele startet. (Kjøpte forøvrig båten i fjord og hatt samme trøbbel fra start) forige eier sier seg ukjent med alt. 
 

til info så har jeg kompresjonstestet sylindere og det varierer veldig lite men 3 sylindere er på ca 9,1-9,3bar og en sylinder er på 8,8 

 

er det noen her som kjenner seg igjen i noe av dette eller har noe kunnskap om denne typen motor?

Redigert av Karsten773 (see edit history)
Link to post

høres ut som at dette er trøbbel med bensintilførsel ja  - og at du har testet / forsøkt å bytte de mest typiske tingene. 

 

Men andre typiske ting som kan skje her er at en eller annen kobling lekker/trekker inn falskluft.   Eller an en av slangene på sugesida inne på motor ligger med en liten kink slik at pumpa suger den flat når bensinpumpa prøver å skaffe mer fuel.  Har opplevd begge deler... :diving:
En ting til som kan prøves:  koble bensinslangen fra ekstern tank rett inn på vannutskiller eller bensinpumpa (husker ikke hvilke av disse som kommer først..?) 

..Også opplevd slike symptomer med biltema bensinslange.. 

 

kom på en ting til  hva er innvendig diameter på bensinslangene dine?   Ikke sikker her men mener 115 og oppover bør ha 8mm ...:confused:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Svart (redigert)

Kjøpte 2 original kitt fra Yamaha på 8 eller 10mm med bensinblære. Brukte 1 sett og byttet ut originale slanger til innebordrank og andre settet på reservetanken. Dette var pga jeg følte Biltema slanger og blære var for stivt og ikke tettet nok i koblinger. 
 

er litt vanskelige å feilsøke da jeg har med båt hjem på henger for skru å motoren går fint på tomgang og når jeg ruser den. Er når den får tung motstand den lugger. 

Redigert av Karsten773 (see edit history)
Link to post

Har koblet forbli vannutskiller og og rett i pumpe, ingen effekt. 
ser også at hakkingen begynner når gassarmen «deler» seg. Dette er litt utenfor mitt felt på påhengere men når den indre gassarmen stopper og den ytre fortsetter, da begynner den å hakke. 
 

får ikke lagt inn bilde via mobil ser jeg da jeg får feil format 

Link to post

Skrudde du ut nåleventil setet når du renset forgasserne ?. Har vært borti at det på Yamaha motorer kan ligge rester av gummi fra bensinpumpe under setet for selve nåla til flottøren. Da går motor fint helt et stykke opp men begynner å lugge når den belastes.Dette fordi gummien blir sugd inn og tetter for bensinen når det blir litt  "flow".

Link to post

Hadde gasserene på verksted, så vet ikke om de gjorde det, ikke sikkert de husker det nå lenger men skal høre med de. den må vel tilbake på verksted da jeg er tom for ideer å prøve ut. Var akuratt ute en tur med båten, samme trøbbel å få båten opp i plan men fra ca 3000rpm er den i plan og da er det ikke noe problem å kjøre den opp videre til ca 5100rmp da reguleres den fint opp og ned i fart, kjørte den i plan i ca 30 min men stoppet båten og da blir den lik når den skal opp igjen i plan. Hakker og dør ut om jeg ikke reduserer gasspådrag 

Link to post

Sjekket med verksted. De demonterer alt på forgasserene også ventil setet ved rens. Skal prøve å eksprimitere litt om motor går på hver og en sylinder alene og så to og to (på land riktignok) for å se om deg kan være noe med strømmen. Skulle gjerne målt coilene og pluggene for å se om de gir riktig men Kjenner ikke til noe utstyr for slikt. 
verksted vet heller ikke hva som kan være feil men de tenker at forgasseren må opp igjen å sjekkes nærmere igjen. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...