Vic Startet 17.Mai.2020 Del på Facebook Startet 17.Mai.2020 Har nylig anskaffet en Bavaria 35 sport 2005 modell. Har lyst å "modernisere"/oppgradere båten på flere områder. Har god erfaring med modernisering av hus, men med båt så føler jeg meg ganske naken 😳 Er det noen her inne som har noen ideer, tips eller inspirasjonsbilder å dele. Alle forslag mottas med takk 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Gratulerer med 'ny' båt. Jeg er tidligere eier av Bavaria 37 Sport 2008, og gjorde noen utbedringer. De jeg var mest fornøyd med, og som jeg absolutt ville prioritert høyt på en lignende båt er: Ny kalesjeløsning Utvidet badeplattform Fjernkontroll til truster og anker i baug og akter. Kalesjeløsningen på Bavaria var helt håpløs. Veldig mye knepping og store stoffstykker som krympet mye. Det ble til at vi aldri tok av takene, og det ble også til at det kun var jeg som kunne montere på kalesjestykkene, for de satt så tight. Vi sydde ny kalesje med glidelås rundt vindskjermen og to takluker. Vi ble veldig fornøyd med det. Det var RHJ i Degernes som lagde kalesjen. Han har laget mange lignende, og jeg vet at en i Son med Bavaria 35 har en lignende kalesjeløsning. I tillegg utvidet vi badeplattformen. Dette ble en veldig sosial uteplass både til bading, og til mat og drikke. Vi satt etterhvert mye der med stoler og bord - tett på sjøen. I tillegg ble det plenty med plass til å ha med jolle. Jeg fikk også samkjørt baugtruster og ankerene på en fjernkontroll. Det gjorde at det var lettere kontrollere båten når jeg la til alene i spesielt uthavner med baugen inn. Det hjalp meg mye. Vi monterte også to justerbare bordsøyler på bordet nede, slik at vi fikk en køye ekstra - med plass til to personer. Vi skar til en ileggsmadrass som passet akkurat over bordet, og hadde en overmadrass over der. Det ble båtens beste seng. Den blå Bavariastripen blir falmet med årene. Selv om jeg rubbet den helt ned, og polerte den blank og fin, holdt den ikke en hel sesong. Det ble mye pussing, og jeg gikk fort lei. Jeg folierte den med grå metallic folie. Selvpolerende, og blank. Jeg trengte aldri gjøre noe mere med den stripen, annet enn vask. Den holdt seg like fin. Vi laget også en solmadrass til dekk. Den ble mye brukt, og anbefales også. Det jeg ikke gjorde, men som jeg hadde lyst til var å trekke om salong og solmadrass til Nirox eller Silvertec, og installere gass som erstatning for elektrisk grill, og rødsprit-brennerne nede. Gass hadde nok hatt prioritet hadde jeg fortsatt å ha båten. Her er en film jeg lagde av båten da vi solgte den: På Facebook er det en gruppe som heter Båtfolk - Bavaria motorbåt. Der er det mye tips å få, og mange som kan bidra hvis det er noe konkret med Bavaria man lurer på. Lykke til med ny båt. :) Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Vic Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Takk for gode innspill. Likte videoen du la med, pen båt :-) Badeplattform kommer, men er usikker på hvem som gjør dette. Har hørt om flere som har vært misfornøyd med badeplattformer bygd her på østlandet. Har ikke fått prøvd kalesjen enda, men kan fort komme på lista om dette er tungvint. Fjernkontroll som du beskriver fulgte båten, samt gass. Setene er trukket om, så veldig fornøyd med dem. Likte ideen din om ekstra sengeplass nede, tipper den blir realisert. Lest mye om den blå stripa. Skal prøve Owatrol sin Polytrol. Funker ikke det så må jeg finne på noe annet. Solmadrasser ute foran kommer, men de var litt dyre, er ikke det prioriterer med det første. Gjorde du noen oppgraderinger på belysning inne eller ute? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Elektronikk kan godt oppgraderes siden det er en 2005 modell. Mye har skjedd siden da. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gabi Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Her ser du konkret eksempel på utvidet badeplattform og sidetrinn på en 2007-modell. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Er det byttet hovedbrytere? De hos meg var jeg ikke fornøyd med, og byttet til ordentlige BEP-brytere som tåler det som de skal, spesielt trusterne bruker veldig mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 (redigert) Gabi skrev 54 minutter siden: Her ser du konkret eksempel på utvidet badeplattform og sidetrinn på en 2007-modell. Hvem utførte jobben med plattformen? Ble veldig bra 🙂 Redigert 18.Mai.2020 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Jeg vet ikke helt, annet enn at det var forrige eier som monterte den eller fikk den montert. Lurer litt på om Bavaria har originale til salgs som passer bra. Vi er veldig fornøyd, passformen er vel bortimot perfekt. Eneste jeg ikke er 100% enestående fornøyd med er at jeg har teak originalt ellers i båten og her er det montert noe fake, moderne greier, men som ikke ser like bra ut og er kaldere å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Har du gassovn i båten? Vi monterte i vinter, tok den ene skuffen i byssa og erstattet med gassfomfyr. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Vic skrev for 22 timer siden: Solmadrasser ute foran kommer, men de var litt dyre, er ikke det prioriterer med det første. Solmadrasser ble laget og trukket om av RHJ for oss. Jeg betalte (for noen år siden) 12.000 trukket i Nirox - inkludert et trekk til å ha over. Da har du en sammenligningspris. Gjorde du noen oppgraderinger på belysning inne eller ute? Vi gjorde ikke noen oppgraderinger på belysning. Vi hadde stor ny forbruksbank, og vi brukte så lite lamper at det holdt godt. Jeg savnet ikke ekstra lys. Vi hadde mange lykter og stearin-lys, og det ble brukt. Badeplattformen vår ble bygd av en kar fra Holmestrand. Det ble lagt et fake-teak-dekk over hele den gamle og nye delen, som funket ok - men limingen var ikke 100%. Størrelsen var veldig fin, men siste finish var ikke pent nok. Så han anbefaler jeg ikke videre. Formen var helt knall, og det økte bruksverdien med båten mye. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Kaptein Bang Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Jeg kom på en ting til som vi var veldig fornøyd med. Da jeg fikk sydd kalesjen tettet jeg godt ved inngangen. I tillegg fikk jeg lagd hull slik at ‘rekka’ kom ut bak, og ikke var på innsiden slik det var originalt. Godt å holde i, og praktisk og knyte en kulefender eller annet i også når kalesjen var nede. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.