Jump to content

Volvo Penta 290 DP - vibrasjoner og ulyd

Stinyd

Recommended Posts

Hei, problemer i år. Da jeg satte ut båten og prøvekjørte viste det seg at spesielt HUB på fremste propell var skjev (originale stål C6 propeller). Det var rar lyd og rar sprut da jeg prøvekjørte. Det var ikke spesielle skader å se på propellene.  Hadde løsnet i front sa spesialisten. Han byttet begge og balanserte de. Han se at det var kast i den minste propellen. Første gang jeg monterne manglet jeg både skive foran "front" propellen og mellom propellene. Prøvekjørte en liten tur - skjønte det var noe galt. Fikk kjøpt disse avstandstandsskivene, monterte  og propellene satt fint. Her kommer problemene videre. Jeg opplever følgende: Rar "rumlende" lyd da jeg kjører. Hører det spesielt opp til ca 3000 omdreininger, vibrasjoner spesielt i området 2000 - 3000 omdreininger (spesielt merkbart ved 2500 - ca 17-18 knop). Båten er en Nidelv 690 Sport fra 2005 med en Kad 32 motor. Båten har gått 393 timer. Har toppfart på 32 knopp. Går helt fint opp i normal toppfart, da kjenner jeg ingen vibarsjoner. Der jeg tar opp båten må jeg opp i en elv med sandbunn - mistenker at propellene kanskje har tatt ned i sanden da jeg la den for opplag i fjor høst. Propellene sitter fint, det er slark i drevet, kan bevege de 1 til 2 mm frem og tilbake, litt klikkende lyd da jeg beveger på de. Jeg beveger nok akslingen.... Noen ideer noen? Er det en stor jobb (dyr)?

Fikk med en Volvo Penta kjentmann. Han kjente på propellene og sa dette kjennes faktisk OK ut - ingen unormal bevegelse etter hva han kunne forstå. Vi tok en tur og han hørte på motor, kikket bak og kjente på vibrasjonen. Han sa at her er det noe rart med eksosen... Jeg måtte innrømme at jeg hadde løsnet på eksos belgen i høst og skrudde på igjen nå i vår. Han lurte på om jeg hadde skiftet slangeklemme. Det hadde jeg jo ikke. Så mest sannsynlig er slangeklemmen på eksos belgen gåen.... Det forklarer lyd og mest trolig også vibrasjon...  Krysser fingrene at dette er saken..... Holder dere oppdatert

Hei,Stinyd!

Leser at  du har noen vibrasjoner i drev. Jeg hadde et 290DP der jeg hadde vibrasjoner som først var vanskelig å lokalisere.

Du kan jo alltid sjekke dette å se om det gjelder deg og ditt problem. Mitt drev var fra 1992. Du har nyere tror jeg, men med mere belasting fra KAD.

Under fart gikk jeg bak og så på drevet mens vibrasjonene var der. Kunne se med blotte øyet at hele drevet vibrerte i overkant.

Nå husker jeg ikke riktige navnet på drevdelen, men tok av drevet og byttet foringene i styrgaffeelen. Det er den øvre «hetta» som styrer drevet babord/styrbord. Den akslingen/gaffelen går gjennom skroget/stern og inn i motorrummet. Ingen skifter de foringene da det er et hel.....e å skifte de. Jeg lagde meg en «tvinge» for å få ut den. Etter skifte av foringene der, ble det et helt «nytt» drev uten vibrasjoner!.........bare en tanke....

Mvh

A34

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...