Jump to content

Stødigste åpen båt i 200k klassen?

Uttern5500

Recommended Posts

Hei,nå har jeg prøvd mye foskjellige båter og alle hopper å rister så en får nyreproblemer,er lei å vil ha stødig båt har hatt blant annet uttern d55,musling 430,cresent 17 fots sjergårdsjeep.

-Hva mener dere er den stødisgste båten i 200k klassen?

-Har sett på cobra offshore 28 skroget der ser meget lovende ut

Skriv gjerne litt om hva du skal bruke båten til.

De du har hatt hopper og rister, sier du, og så vil du ha en mer stødig båt?

Hvis båten ikke skal hoppe og riste, må du ha dyp V-bunn, som f.eks Musling 430.......som antagelig er den beste båten i bølger i sin klasse.....

Stødig går på krenging sideveis.......

Den må være ny?

Må si jeg er mektig imponert over min Nordkapp 550 Enduro, skjærer godt uten å ligge på siden i plan. Fjellstø ved lav fart. (Umulig å bakke, men det får nå være.. :tongue:)

Tåler mye sjø uten at det slår for mye, men selvfølgelig også avhengig av fart.

Jeg fikk min for 200', hadde gått 170t og var 6 år uten at jeg ser forskjell på den og de som er ett år gamle..

Vel, Uttern er en flatbunnet (20 gr V bunn, men ofte brede skrog )svenske til innaskjærs kjøring... for å overdrive litt,  så det gjør den stø når den ligger stille, altså sideveis.

Skarp V-bunn ,smale skrog og vekt/høy hastighet kan gi mindre påvirkning av sjø/bølger. Sportling 610 som nevnes over, Fjordling, Gozzi 23,  Cormate 23 utility, Nordkapp Enduro 705, har 24 graders V-bunn. Det hjelper veldig på å gjøre det mykere og kjøre som en kniv gjennom sjøen. Trimmer du riktig og bruker kraften fra fart - og å lese bølgene - kan du gjøre ganske bulkete sjø til å oppleves som flatere.

Et annet alternativ er å dunke på med stor tyngde og flytte sjøen - Boston Whaler og flere amerikanere tror på det konseptet.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Mort1 skrev for 13 timer siden:

Denne har vel bare 16 grader? Hvis jeg husker rett....

Ja, mulig 16,5 grader står det visst. Jeg trodde også det, men fant 20 grader ett sted som burde visst bedre.

Har flere ved hytta som har hatt Uttern, og de skifter oftest ut disse etter å ha kjørt de litt ute i været. Da er det over på bedre skrog.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...