Jump to content

Tvinge timer på VDO timeteller uten at motor (KAD32) går.


Bellil

Recommended Posts

Jeg har to stk VP KAD32 hvor den ene motoren har blitt kjørt en god del timer uten at timetelleren har virket. Motorene har blitt kjørt samtig så nå ønsker jeg å oppjustere til riktig timetall. Dette gjelde en slik timeteller.

IMG_20200517_132023.jpg.d58f72c421c24514a45745315c6df928.jpg

 

Hvordan får jeg 1020 timer til å bli 1140 på en enkel måte?

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

Koble fra den som er riktig, og la tenninga stå på i 120 timer.

 

Joda. Den løsningen har jeg også tenkt ut, men det kunne jo være greit å ikke ha tenninga på i 120 timer. Jeg kunne jo i stedet koblet12 V direkte inn på "telleren", men jeg trenger da veiledning om hvilket to ledninger som skal spenningsettes.

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 25 minutter siden:

Joda. Den løsningen har jeg også tenkt ut, men det kunne jo være greit å ikke ha tenninga på i 120 timer. Jeg kunne jo i stedet koblet12 V direkte inn på "telleren", men jeg trenger da veiledning om hvilket to ledninger som skal spenningsettes.

Uten tegning på kobling så kan du jo bare måle deg frem til hvilke ledninger som blir spenningssatt når tenning er på?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Uten tegning på kobling så kan du jo bare måle deg frem til hvilke ledninger som blir spenningssatt når tenning er på?

Det enkle er ofte det beste :-)

 

Har fått en forståele for at det skulle være mulig å bruke et instrument som påskyndet prosessen. 120 timer er tross alt 5 døgn.

Men jeg behøver jo ikke å sitte å se på hele tiden :-)

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 1 time siden:
Jannmar skrev for 3 timer siden:

Koble fra den som er riktig, og la tenninga stå på i 120 timer.

 

Joda. Den løsningen har jeg også tenkt ut, men det kunne jo være greit å ikke ha tenninga på i 120 timer. Jeg kunne jo i stedet koblet12 V direkte inn på "telleren", men jeg trenger da veiledning om hvilket to ledninger som skal spenningsettes.

 

 

Tanken var å gi deg et svar med en løsning, og samtidig gi en pekepinn om at å sette strøm på den ene telleren, mens den andre er utkoblet, er veien å gå.

 

Om du ikke vil ha tenningen på i 120 timer, og heller vil koble telleren til en ekstern 12V-kilde, så gjør som som @TrikkerN Lønning sier.

 

Finnes det virkelig et instrument som kan fremskynde denne prosessen ?

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Sette på en tonegenerator som settes til et visst antall Hz, kobles til W  og la den stå. 

Gjorde det med min KAD32 dengang jeg hadde Bavaria32sport :-)  Gikk så fint så.  Jeg mener å huske at telleren ikke gikk med bare tenning på. Men det er bare på husken...

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hva er egentlig grunne til dette? Timetelleren er jo kun for å holde en viss kontroll på servicepunkter, oljeskift etc. Og dette klarer du fint med det timetallet du har. 

 

Jeg har tredje motor på samme timeteller nå, uten justering. Og det bekymrer med overhode ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja ikke sant, har en Yanmar 4 lh dte som aldri har hatt timeteller. Og ved et ev salg så kan nok en potensiell kjøper se og høre at motor og båt er i grei stand. En timeteller av eldre årgang kan jo med et lite tiltak stanses. Men jeg kan dog "dokumentere" at jeg har fylt på 7103 liter diesel siden 14 juli 2013. Uansett, verden kan og vil bedras. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 16 timer siden:

Hva er egentlig grunne til dette? Timetelleren er jo kun for å holde en viss kontroll på servicepunkter, oljeskift etc. Og dette klarer du fint med det timetallet du har. 

 

Jeg har tredje motor på samme timeteller nå, uten justering. Og det bekymrer med overhode ikke. 

Med to motorerer ønsker jeg å ha tilsvarende likt timetall på begge motorene. Pga at jeg kløna det til når jeg skulle bytte timetellerdisplayet (disse displayene har en tendens til å bli ustabile i visningen etter noen år) for ca to år siden kjørte jeg en del timer før jeg fikk byttet steppermotoren (den som beveger turtallsviseren).

 

Kan godt kalle det forfenglighet å ha riktig turtall på begge motorer :smiley:

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...