jonjak78 Startet 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2020 (redigert) Har kjøpt en slik båt, hvor propellene er veldig slitt, og bør byttes. Finner ikke ut hvilke propellvarianter som bør på dette drevet. Noen som vet hva jeg skal kjøpe? 1991 modell.. Redigert 18.Mai.2020 av jonjak78 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Hvilken utveksling har du på drevet? Hva er WOT (wide open trottle) på din båt? Jeg har lett frisert VP AQ231 (Chevy 305 med vortectopper/elektronisk tenning/Edelbrock 1409 forgasser) med DP290 1.95:1 i min Scand Dynamic 7600 fra 1988. Jeg har B7 propeller, maks fart ca. 41knop (med Rochester Quadrajet, før montering Edelbrock 1409). Mens med C6 propeller er det bedre grep i vannet, raskere opp i plan og høyere toppfart (har jeg lest meg til). Redigert 18.Mai.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Sevehem Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Trevlig tråd som jag skall följa in i mål! Nu fick jag också svaret på varför så många norska båtar har kapad för. Det är inget man ser på denna sidan Strömstad! Sitér dette innlegget Link to post
jonjak78 Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Hvordan finner jeg ut av hvilken utveksling jeg har? Hva er WOT? selger opplyste at båten skulle gjøre ca 40knop, forstår jeg det da riktig at B5/ B6 er riktig propell for mitt oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 WOT (wide open trottle): turtall du oppnår med fullgass (på vannet) Som du ser av tabellene jeg la ved, oppgis AQ271 til 4200-4600rpm. Oppnår du toppfart over eller under dette turtallsområdet er det sjanser for feil propell, under forutsetning av at alt annet er OK. De som kan dette, trenger at man oppgir eksisterende propell, oppnådd hastighet og turtall med full gass for å beregne riktig propell. Det skal være et lite skilt på drevet med serienr, utveksling etc etc. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jonjak78 Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 er det samme propell forran og bak (med ulik bladvriding), eller er det forskjellige typer som skal på? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Det er forskjellige propeller foran og bak, kan ikke forveksles. Det er forskjellig diameter på aksling. Man må heller ikke mikse forskjellige typer, F.eks. har du B6, må både fram og bak propell være B6. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jonjak78 Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ser på flere salgssider for b-serie propeller, at Aq271 med 1,95:1 utveksling og 4200-4600rpm kan brukes både med B5,b6 og b7.. er det aks og toppfart som er forskjellen her? B5 har lav toppfart, men bedre skyv osv? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Valg av propell er vanskelig. Holeshot eller toppfart, balansen mellom disse er viktig. Å ha en båt med god toppfart men som bruker vinter og votter på å komme seg opp i plan er ikke noe særlig... Så god aks er viktig. Skal du bruke båten til å trekke vannski eller lignende er det enda viktigere å kunne komme seg fort opp (Man kan/bør selvsagt bidra med aktiv bruk av tilt og trimflaps). God aks kommer på bekostning av toppfart, kan kompenseres med stålpropeller siden de har bedre «grep» i vannet. Ser på andre forum og FB (Scand Dynamic owners) at AQ271/DP290 og propellvalg diskuteres flittig... Redigert 18.Mai.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jonjak78 Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 da er B7 propeller bestilt, så får jeg håpe det er riktig:) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Jeg har B7, passe balanse mellom holeshot og toppfart med min motor :-) lykke til Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.