Jump to content

Mercedes OM366LA, MTU 6R099TE91 - Informasjon ønskes

Matitten

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Det er en helt vanlig Mercedes OM366LA industrimotor påbygget mariniseringsutstyr i Friedrichshafen av dengang Mercedeseide MTU. 

TE91 er den "største" i 099 serien, og ga 175 kW på 2600 o/min. (1DS). Dette var den siste rene dieselpumpemotoren som de laget. 

Bakdelene til denne varianten er ekstermt dyr sjøvannspumpe, og enda dyrerer varmeveksler. Dog er de bygget for å vare, og om jeg ikke husker feil heiv mtu på en 2 polet marinedynamo som heller ikke var gratis.

Fordelene: Stiller du denne motoren opp mot datidens sammenlignbare motorer skjønner man hva en veldesignet marinemotor skal være. Det er ingen andre motorer fra samme tidsperiode som har samme byggekvalitet (noen vil nok si at jeg ikke er nøytral :) )   

De rene motordelene selger alle Mercedes nyttebilverksteder, men mariniseringsutstyret og "elektronikk" får du som tidligere nevnt fra Bertel O. Steen Power Solutions i Bergen. 128272770_mtu6R099.JPG.06738a24fd1a2726e0ef7aeb0b99da78.JPG

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...