Jump to content

Kan noe bli ødelagt om en går tom for bensin?

landkrabbe_

Recommended Posts

Ikke normalt sett farlig å kjøre tom. Men er kanskje forskjell å gå tom eller få plutselig tomt etter å ha kjørt full gass i lang tid versus når man ligger mer normalt i hastighet?  Vanligvis er det bare å fylle på og kjøre videre. Men jeg fyller bare på ny bensin på gammel bensin og blander den ut. Starter motoren og går greit på den gamle bensinen er det bare å fylle på med ny og kjøre videre (er min erfaring og tanke).

Så lenge det ikke er vann i tanken så går det bra. Og uansett bør det ikke være vann på tanken...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

landkrabbe_ skrev for 2 timer siden:

Hei

Jeg har som oftest godt over halvfull tank. Jeg har nesten en full tank etter vinteren.  Tenkte det kanskje kunne vært bra å bruke så mye som mulig av den bensinen som er på tanken og få byttet med frisk og fin bensin.

Kan noe i motor eller noe annet ta skade ved at en går tom for bensin?

Kan du ikke kjøpe deg en 10 liters bensinkanne (eller større) og ta den med, så slipper du å bekymre deg?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Hulda skrev for 3 timer siden:

Følgeskade kan være at du driver på grund.

Det har jeg vurdert. Konklusjonene er at det virker upraktisk...

Honduras skrev for 2 timer siden:

Kan du ikke bare fylle ny bensin etterhvert som du bruker opp den gamle, ingen grunn til å kjøre den tom

Det er det jeg alltid har gjort. Men nå har jeg fått tips om at gammel bensin på tanken er ikke like bra som ny. Tenkte det kunne være greit å få så lite av den gamle med meg videre.

Eika skrev for 2 timer siden:

Kommer jo litt ann på åssen motor du har, hvilke turtall den går tom på. Det er motorer som har brent hull i stempel av fuelcut før

300hk Suzuki utenbordsmotor. Ser for meg at det kan være dumt å få bråstopp med 6000rpm...

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

jeg fyller bare på ny bensin på gammel bensin og blander den ut.

Regner med jeg ender opp med det.

HiWard skrev 25 minutter siden:

Kan du ikke kjøpe deg en 10 liters bensinkanne (eller større) og ta den med, så slipper du å bekymre deg?

Det var uansett planen. Jeg var mer nysgjerrig på om jeg i prosessen ville ødelegge noe.

Takk for svar alle sammen?

Er vel få motorer som ikke dør ut på turtall før de stopper! vanskelig for å skjønne at en motor stopper helt brått på maks turtall! har kjørt tomt både motorsykler plenklippere båtmotorer og mopeder. alle har juksa til litt og bare dødd gradvis ut.Ingen har tatt skade

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 8 minutter siden:

Er vel få motorer som ikke dør ut på turtall før de stopper! vanskelig for å skjønne at en motor stopper helt brått på maks turtall! har kjørt tomt både motorsykler plenklippere båtmotorer og mopeder. alle har juksa til litt og bare dødd gradvis ut.Ingen har tatt skade

Enig. Den vil nok begynne å fuske og miste kraft. Antagelig så rekker man vel da å trekke den ned til tomgang og så selv stanse motoren. Sleng på reservekanna og tusle bort til marinaen for å gi lommeboken en liten omgang juling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...