Komodo Startet 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2020 (redigert) Så var det klart for et lite miniprosjekt igjen. Har grublet på det lenge, men i fjor bestemte jeg meg for at jeg ville rive ut to vinduer i overbygget på Viksunden og støpe igjen med glassfiber. Årsakene er flere. For det første er vinduene over der ungene sover, og når vi er ute på høsten er de plaget med at det renner kondens fra vinduene ned i sengene. Et annet irritasjonsmoment er at de ofte får sola i øynene grytidlig på morran på sommeren, noe vi etter best evne har forsøkt å bøte på med lystette gardiner. Den tredje, men ikke minst viktige årsaken, er at det har vært litt lekkasje på det ene vinduet, og den ene lista har begynt å bule litt ut pga. korrosjon fra innsiden. Så derfor skal dette bort. Jeg startet med å klippe til og tape sammen pappmaler til vinduene. Deretter støpte jeg ei plate av glassfiber på ei glassplate. Dette er mitt gamle støpebord fra "Dracoprosjektet", for de som har fulgt den tråden. Husker ikke antall lag, men plata ble ca 3mm tykk. Dette ble gjort i fjor sommer. I dag fikk jeg omsider ånden over meg (og tid) til å begyne i båten. Startet med å rive ut vinduene. Da fikk jeg også svar på hvorfor det har vært lekkasje. Det som har skjedd er rett og slett slurv fra fabrikken da båten ble bygget. Det har kun vært lekkasje på styrbord vindu, og her så jeg at hullet rett og slett har blitt skåret for stort ved montasje, slik at anleggsflaten for pakning har blitt for liten. På dette bildet ser vi at det har blitt skåret litt for langt ut også, men de har ikke tatt seg bryet med å sparkle igjen det før montasje Og her har det vært for dårlig klem på pakningen, så her har det blitt lekkasje. Ikke mye anlegg for pakning her heller På innsiden skar jeg vekk litt av skrogtrekket for å få slipt rent. Det stygge skrogtrekket rundt vinduene var forresten enda en årsak til å gjøre jobben. Tapet opp maskeringsplast før sliping. Det støvet som blir av dette er jo nesten håpløst å få vekk. Deretter holdt jeg opp glassfiberplatene og tegnet rundt for å få omrisset, så skar jeg til slik at jeg fikk ca 20mm overmål alle veier. Fikk med en kompis til å hjelpe meg med å holde. Så boret vi et lite hull i hvert hjørne, la på en streng med fugemasse, og skrudde opp platene. Skruene blir selvsagt fjernet etterhvert. For å sikre litt jevnere press på platene stemplet jeg opp med noen treklosser i svakt spenn. Da ble det slik fra utsiden. Det neste blir å slipe fra utsiden og støpe, må bare la fugemassen få tid til å herde litt først. Tviler uansett på om det blir i morgen, da er jeg sugen på å få sjekket krepseteinene Fortsettes en annen dag Ps: Hvis noen har et godt råd til hvordan jeg finner en gelcoatfarge som er mest mulig lik så er jeg lutter øre. Redigert 18.Mai.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Så har jeg kommet litt videre med vindusjobben. Begynte med å slipe en skråkant (fas) rundt hele hullet. Slipte kanten til den ble spiss på innsiden, og så langt ut som mulig uten å komme inn i radien bakover på overbygget eller inn mot luka i midten. På undersiden var det mest å gå på, der slipte jeg vekk ca 50mm. Det støver jo ekstremt av slike slipejobber, så jeg ventet bevisst med å slipe til platene var limt inn. Deretter maskerte jeg rundt vinduene med plastfolie for å slippe å få polyestersprut i gelcoaten. Det drar fort med seg mange timers jobb dersom jeg må ligge på kne og vaske fjerne slikt til slutt. Så var det å tilpasse glassfibermatter. Begynte med to lag som gikk helt inni for å bygge opp tykkelsen på limfuga. Noterte på en tape hvor mye større mattene skulle bli i hver retning, så tok jeg resten av kappingen på arbeidsbenken hjemme i garasjen. Ferdig tilpassede matter. Skar til 8 lag 450g til hvert vindu. Mulig det blir litt i overkant, men da får jeg heller slipe vekk litt etter støpingen. Fikk dessverre ikke støpt helt ferdig mens jeg holdt på. På grunn av regnværet på fredag hadde det kommet litt vann inn på dekk, og jeg var uheldig og fikk noen dråper i støpen på styrbord vindu mens jeg holdt på. Der får jeg slipe opp litt og legge på de siste lagene. På babord side gikk det fint, så der fikk jeg støpt ferdig. Greit å få lagt alt vått-i-vått. Her ser man de to hvite flekkene som antagelig kommer av vanndråper i støpen. Fikk revet vekk noe, men dette fikk jeg ikke vekk. Legg forøvrig merke til fargeforskjellen på styrbord og babord side. Jeg har brukt Biltemapolyester fra to forskjellige spann til dette. Det er helt tydelig at det er forskjell på den polyesteren de selger. Jeg kan tenke meg at de kjøper opp rester fra diverse batcher, og at det dermed er helt tilfeldig hvilken kvalitet man får. Kjøper man forskjellig polyester fra Reichhold merker man også dette med fargeforskjellen. Vanlig billig orthopolyester blir brunaktig en liten stund etter at herderen er blandet i, men før den begynner å gelle. Andre typer blir grønn eller blå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Spennende med glassfibertråd:) Da du støpte på glassplaten; hadde du på no voks eller «slipp»-belegg på glassruten i forkant? Hvorfor brukte du ikke Gelcoat på glassruten før støpet; blir ikke dette synlig på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Jeg brukte formvoks, men ikke slippmiddel. Det trengs ikke har jeg funnet ut. Gadd ikke legge gelcoat først, platene blir uansett trekt på innsiden. Ellers, har kommet litt videre i dag, men ikke noe å vise bilder av. Fikk støpt ferdig det siste vinduet, så da blir det en runde med sliping før jeg kan begynne å legge på gelcoat. Men jeg har fremdeles ikke funnet ut hvilken hvitnyanse jeg skal ha på coaten, så hvis noen vet det så.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lippert Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Komodo skrev for 14 timer siden: Legg forøvrig merke til fargeforskjellen på styrbord og babord side. Jeg har brukt Biltemapolyester fra to forskjellige spann til dette. Det er helt tydelig at det er forskjell på den polyesteren de selger. Jeg kan tenke meg at de kjøper opp rester fra diverse batcher, og at det dermed er helt tilfeldig hvilken kvalitet man får. For noen år siden var jeg på et lite "støpekurs" med en representant fra Reichhold. Han bekreftet den gangen at de var BT's leverandør av polyester. Men mye kan jo ha endret seg siden den gangen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Interessant info @lippert Godt mulig at BT fremdels kjøper fra Reichhold, det er ikke godt å si. De bytter jo leverandører av og til avhengig av pris og avtaler. Men i motsetning til om man kjøper fra Reichhold får man ikke greie på hvilken kvalitet som er på spannet den dagen. Dersom det imidlertid stemmer at de fremdeles kjøper fra Reichhold så er jo det uansett en garanti for at polyesteren holder en viss minstekvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alfredo Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Re: Men jeg har fremdeles ikke funnet ut hvilken hvitnyanse jeg skal ha på coaten, så hvis noen vet det så.... Håber tidligere nedenstående indlæg fra Reidar kan inspirere dig. MVH Alfredo Ps! Tak for mange gode indlæg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Det var interessant @Alfredo Også er det jo alltid gøy å se at vi har medlemmer i Sverige og Danmark, ikke bare i Norge Og i tillegg en som har Viksund Futura Men jeg ble allikevel ikke helt klok, så jeg må nok ha dette utdypet av en som har litt mer kompetanse på maling og farge. Ut fra eposten din så har båten; Skrog: Hvit 332 Blå stripe og hardtop: 705 Er dette en kode tilsvarende RAL systemet e.l.? @Eika eller @Knude, dere er jo guruer på gelcoatreparasjoner og kan mye om farger. Noen forslag til hvilken farge jeg skal kjøpe? Ut fra denne gamle tråden virker det som om 332 muligens er det samme som 3032: https://baatplassen.no/i/topic/93519-hvor-kan-jeg-kjøpe-gelcoat-sparkel-med-riktig-farge-til-draco/ Jeg har en tube med 8008 sparkel og en med 8012, hadde egentlig tippet at det kanskje var en av disse. De ser jeg er omtalt som grå, ikke hvite. Men ut fra hva @adeneo skriver i siste innlegg i den tråden jeg linket til så er jo 3032 en farge som ble mye brukt på -80 tallet, og vanlig blant flere produsenter. Vet jo at det er flere Futuraeiere her inne, kanskje noen andre som har forsket litt i dette? F.eks. @torbi, @Trude III eller andre med Viksund Futura? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alfredo Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg har ikke nærmere kendskab til de forskellige farve systemer /RAL koder m.v. Jeg tror Jotun har sit eget interne gelcoat-farvesystem, som er ændret side Reidars indlæg. Iflg, Bærums nedenstående tabel hedder skrog/dæks farven nu J 3032. Jeg vil tro en opringning til Jotun vil give klarhed over forholdene. MVH Alfredo. God vind fremover Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jotun opererte med fire siffer ( hvit Ral 1000). Det ble senere fem siffer av ukjent grunn av Reichold. (Hvit Ral 10000) Har ikke sett tresifret noen gang. Hvilken farge du har har jeg ikke kjennskap til utover det som er å finne på nett men veien er å bestille en liten tube Gelcoat sparkel i den Sannsynelig fargen. Rubbe godt på båten å legge på en prøve. Kan gjøres direkte på Gelcoat med voks imellom. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Hadde jeg fått en kode som het hvit 332, hadde jeg klødd meg fælt i hode, så ringt siddis plast, evt blanda sammen noe som ligna (Men det er kansje ikke alle som har 30 forskjellige gelcoat'r og velge imellom når det skal blandes) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Knude skrev for 10 timer siden: Har ikke sett tresifret noen gang. jeg har sett tresifrede betegnelser men det er lenge siden. Og da ble det sagt at 808 ble til 8008 og 812 til 8012 osv.. .. Redigert 25.Mai.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Knude skrev for 10 timer siden: ... veien er å bestille en liten tube Gelcoat sparkel i den Sannsynelig fargen. Rubbe godt på båten å legge på en prøve. Kan gjøres direkte på Gelcoat med voks imellom. Det var et godt tips, takker så mye Knude Eika skrev 22 minutter siden: Hadde jeg fått en kode som het hvit 332, hadde jeg klødd meg fælt i hode, ... I følge informasjonen fra Alfredo er altså 332 fargekoden på skroget da. Og i følge tråden jeg linket til lenger opp kan det se ut som om det er det samme som 3032, også benevnt "Siv". Her er to sitater fra den gamle tråden: ivar skrev On 16.7.2012 at 16.54: Ser biltema har en med kode 332, lurer på om det ikke tilsvarer 3032? (har hørt at f.eks 812 og 8012 er samme) adeneo skrev On 20.6.2017 at 0.54: ... , 3032 er jo en Jotun farge, helt riktig også kalt "Siv", mye brukt av flere norske båtprodusenter på åtti- og nittitallet, blant annet alle "hvite" Draco'er. Den er å få kjøpt "overalt" hvor båtgreier selger, Maritim, Sea Sea, osv. Men det gjelder altså for skroget. Usikker på om overbygget har samme nyanse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Har nesten glemt å oppdatere denne tråden... Fikk støpt ferdig det siste vinduet og fikk endelig slipt og smurt på gelcoat. Valgte å ikke sparkle, kun coate. Før jeg coatet slipte jeg glassfiberen med båndsliper med 60 papir for å få underlaget mest mulig jevnt. Langs kanten slipte jeg med nesesliper (båndsliper av den smale typen) for å sikre at jeg kom lavere enn gelcoaten hele veien rundt. Senere skulle det vise seg at jeg ikke var nøye nok med det... Og her har jeg fått på litt gelcoat. Gikk for fargen 8012 i første omgang. Jeg var rimelig sikker på at det ikke var helt riktig farge, men tenkte at det er greit å begynne med en ren fargekode uten å blande først. Kjøpte 1,1 kg som ble smurt på i tre strøk. Det viste seg å være for lite, så jeg slet med å få nok til å dekke begge flatene i disse tre strøkene. Resultatet ble at jeg ikke fikk fin nok flyt i coaten da jeg smurte på, det ble liksom litt hull mellom penselstrøkene. Og det igjen betyr at man må slipe mye for å få det jevnt. Skumrulle som @Eika beskrev i en annen tråd, eller aller helst sprøyting, er selvsagt å foretrekke. Og her har presenningen kommet av. Man ser jo med en gang at fargen ikke er riktig, men den er heller ikke veldig langt unna. I følge de som kan dette så er der altså riktig å begynne med K240 papir når man skal slipe dette. Personlig sliter jeg med å forstå at det er rasjonelt, så jeg begynte med 60 papir for hånd for å ta de største toppene. Jeg bruker da det slipebrettet man ser på bildet over, hvor jeg kapper opp et slipebånd for båndsliper (BT) og skjærer det til passe lengde. De er av god kvalitet, og mister ikke kornene når man sliper. Tok litt mer enn dette med 60 papir, deretter gikk jeg over til 80 papir på plansliper. Fortsatte med det til jeg hadde nesten jevne flater, da gikk jeg rett på 240. Og her har jeg slipt med 240 helt til overgangene mellom ny og gammel gelcoat er borte. Har slipt inn på den gamle gelcoaten også, så fargeforskjellen her er reell. Enkelte steder langs kanten er det søkk i coaten. Jeg vet ikke hva proffene gjør her, men tanken min var å slipe opp et spor og legge i litt ekstra i de områdene. Siden det er brukt voks i det siste strøket (topcoat), så må man jo slipe helt i bunn før man legger på mer coat, hvis ikke vil det ikke sitte. Noen steder fikk jeg også fram slike striper med polyester. Her tror jeg at jeg har slurvet litt da jeg slipte rundt kantene før coating. Løsningen her blir vel å slipe en liten forsenkning i akkurat den stripa og legge i coat. Øverst i bildet ser man også små hull hvor coatnivået har vært for lavt. Ja, sånn går det når amatører skal prøve seg på noe de ikke kan Men jeg har flere gelcoatskader rundt på både skroget og overbygget, så jeg har lyst til å lære meg dette på en litt mer proff måte. Ff. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tskjei Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Hei Komodo. Rett farge er nok 30032. Som Knude sier har det vært endringer i fargekodene. For mange mange år siden hadde Jotun 3 siffer. 332 som så ble 3032 og som idag er 30032. Dette kommer rett og slett av at man har gått tom for nummer når man har laget farger. Reichhold har heller aldri laget RAL farger. RAL 9010 er f.eks 80533. Det er Reichholds RAL 9010 og er ikke helt lik i forhold til en RAL vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Takk for innspill @Tskjei Ja, jeg har fått en mistanke om at 30032 er riktig farge. Jeg får prøve å skaffe meg en tube med sparkel av den å sjekke med før jeg kjøper mer gelcoat. Men nå har det blitt så langt ut på sommeren, så jeg tror jeg venter med å legge på mer gelcoat til neste år. Dette blir uansett tett, og jeg kan slipe og polere det blankt på begge sider. Det er tross alt en del andre ting som gjenstår også, det må jo trekkes om på innsiden osv. Og så har jeg støpt litt under vannlinja som også skal sparkles, grunnes og stoffes, og så er det den vanlige vårpussen med vask, polering og serivce på motor... Må også gjøre en forandring på ankerrulla på badeplattformen. Legger inn litt info om det i "badeplattformtråden" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Ta kontakt med Siddis Plast, dei har fargekodene til dei mest brukte, samt båten dei er brukt på.Dei sender også coat i mindre mengder Fargen Siv er vel brukt på Nimbus 2600 og 3000 med fleire Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Takk, Siddis Plast er notert i margen Har jo sett i div. andre tråder at Siddis Plast kan dette her. Men jeg tror allikevel jeg begynner med en tube med sparkel for å sammenligne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tskjei Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Det er ett spann med 30032 på vei til Siddis nå, så de skal ha til det du trenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Sier meg ferdig med gelcoat og sliping for i år. Det ser ikke bra ut, men inntil jeg finner riktig gelcoatfarge gidder jeg ikke å bruke mer tid på å coate og slipe. Den nye gelcoaten ligger fremdeles lavere enn den gamle, så det er ikke så mye sliping som må til for legge på flere strøk, kun litt langs kantene. Som man ser her er fargen jeg har brukt helt feil, og det var altså 8012. Fikk også tak i en boks med sparkel på BT med fargen 3032. Det er den prøven som ligger på bildet under. Også den var helt feil, så det er nok en annen farge jeg har. Selv den prøven ikke er slipt og polert er jeg rimelig sikker på at den er feil. Det som imidlertid var litt overraskende var hvor lett det var å gå pene overganger i skjøtene der gelcoatnivået var høyt nok. Begynte med 80 papir på plansliperen, og sluttet med 1200. Kun tørrslipt, ikke våtslipt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Det ser ikke bra ut, lag deg noen midlertidige, falske vinduer i svart folie om det blir for irriterende å se på Redigert 4.Juni.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Komodo skrev On 1.6.2020 at 11.18: Har nesten glemt å oppdatere denne tråden... Fikk støpt ferdig det siste vinduet og fikk endelig slipt og smurt på gelcoat. Valgte å ikke sparkle, kun coate. Før jeg coatet slipte jeg glassfiberen med båndsliper med 60 papir for å få underlaget mest mulig jevnt. Langs kanten slipte jeg med nesesliper (båndsliper av den smale typen) for å sikre at jeg kom lavere enn gelcoaten hele veien rundt. Senere skulle det vise seg at jeg ikke var nøye nok med det... Og her har jeg fått på litt gelcoat. Gikk for fargen 8012 i første omgang. Jeg var rimelig sikker på at det ikke var helt riktig farge, men tenkte at det er greit å begynne med en ren fargekode uten å blande først. Kjøpte 1,1 kg som ble smurt på i tre strøk. Det viste seg å være for lite, så jeg slet med å få nok til å dekke begge flatene i disse tre strøkene. Resultatet ble at jeg ikke fikk fin nok flyt i coaten da jeg smurte på, det ble liksom litt hull mellom penselstrøkene. Og det igjen betyr at man må slipe mye for å få det jevnt. Skumrulle som @Eika beskrev i en annen tråd, eller aller helst sprøyting, er selvsagt å foretrekke. Og her har presenningen kommet av. Man ser jo med en gang at fargen ikke er riktig, men den er heller ikke veldig langt unna. I følge de som kan dette så er der altså riktig å begynne med K240 papir når man skal slipe dette. Personlig sliter jeg med å forstå at det er rasjonelt, så jeg begynte med 60 papir for hånd for å ta de største toppene. Jeg bruker da det slipebrettet man ser på bildet over, hvor jeg kapper opp et slipebånd for båndsliper (BT) og skjærer det til passe lengde. De er av god kvalitet, og mister ikke kornene når man sliper. Tok litt mer enn dette med 60 papir, deretter gikk jeg over til 80 papir på plansliper. Fortsatte med det til jeg hadde nesten jevne flater, da gikk jeg rett på 240. Og her har jeg slipt med 240 helt til overgangene mellom ny og gammel gelcoat er borte. Har slipt inn på den gamle gelcoaten også, så fargeforskjellen her er reell. Enkelte steder langs kanten er det søkk i coaten. Jeg vet ikke hva proffene gjør her, men tanken min var å slipe opp et spor og legge i litt ekstra i de områdene. Siden det er brukt voks i det siste strøket (topcoat), så må man jo slipe helt i bunn før man legger på mer coat, hvis ikke vil det ikke sitte. Noen steder fikk jeg også fram slike striper med polyester. Her tror jeg at jeg har slurvet litt da jeg slipte rundt kantene før coating. Løsningen her blir vel å slipe en liten forsenkning i akkurat den stripa og legge i coat. Øverst i bildet ser man også små hull hvor coatnivået har vært for lavt. Ja, sånn går det når amatører skal prøve seg på noe de ikke kan Men jeg har flere gelcoatskader rundt på både skroget og overbygget, så jeg har lyst til å lære meg dette på en litt mer proff måte. Ff. Her ville jeg blanda sammen litt av de forskjellige fargene for og få den lik. I de søkkene du har, hadde jeg bare bretta ett 120papir, slipa fort nedi, blåst med trykkluft og fyllt på med pensel. Kansje ikke helt etter boka, men jeg er dårlig til å lese, så jeg har bare gode erfaringer med det. Og på overgangen der du har slipa deg imellom, ville jeg lagt på ett par tynne lag med skumrulle, så bare grovslipa det jevnt med 800 tørt, våtslip med 1000, så 2000, poler opp Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Ut i fra bildene, og at fargen du har brukt er 8012, tror jeg ikke jeg tar mye feil om jeg tipper at 8008 er fargen du skal ha. 8008 er en liten tanke gulere (inneholder litt oker) enn 8012. Jeg har 8008 på min båt, en Tobias. Den ligner veldig på det du skal ha, særlig når jeg ser den i forhold til 8012 på bildene. Redigert 5.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jeg tror 8008 er for grå fortsatt. 80(0)08 og 80(0)12 like mye hvitt i seg ut i fra basen, men 80008 har mer sort. Ser mer beige ut. Da kan 4012 være den rette. Har mest trua på 4012. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Eika skrev for 16 timer siden: Kansje ikke helt etter boka, men jeg er dårlig til å lese, så jeg har bare gode erfaringer med det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.