Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Eika skrev for 16 timer siden: Her ville jeg blanda sammen litt av de forskjellige fargene for og få den lik. Ja, det er jo et godt poeng. Utfordringen er at jeg ikke har en plastbit fra overbygget som jeg kan ta med meg for å få blandet. Blande selv er nok et dårlig alternativ, det har jeg ikke nok erfaring med. Eika skrev for 16 timer siden: I de søkkene du har, hadde jeg bare bretta ett 120papir, slipa fort nedi, blåst med trykkluft og fyllt på med pensel. Kansje ikke helt etter boka, men jeg er dårlig til å lese, så jeg har bare gode erfaringer med det. Takk for tips Etter boka eller ikke, det bryr jeg meg mindre om Egentlig omtrent som jeg har sett for meg å gjøre det, men jeg tenkte vel å sparkle opp de hullene før videre coating. Eika skrev for 16 timer siden: Og på overgangen der du har slipa deg imellom, ville jeg lagt på ett par tynne lag med skumrulle, Regner med at du mener gjennom? Hvis du sikter til de plassene hvor man ser polyester så tror jeg årsaken er at jeg slipte litt for lite akkurat på de plassene før jeg coatet. Der kommer jeg nok også å gjøre som du foreslår over, altså å slipe meg ned noen tienedels millimeter enten for hånd eller forsiktig med et verktøy som tar lite. Grunnen til at jeg kom inn på polyester kan også være at jeg egentlig hadde regnet med å bygge opp et vesentlig tykkere sjikt med coat. Jeg ligger fremdeles godt under nivået på den gamle gelgoaten de fleste steder. Eika skrev for 16 timer siden: så bare grovslipa det jevnt med 800 tørt, våtslip med 1000, så 2000, poler opp Den delen er egentlig grei. Føler at det er lett å få opp glansen bare jeg får et utgangspunkt som er plant, samt gode overganger mot gammel gelcoat. Men som nevnt over, tror ikke jeg gjør noe mer med dette i år, prioriterer heller å få båten på vannet. Har en million andre baller i lufta, så jeg har ikke fått særlig tid til å prioritere båten så langt. Må prøve å få vasket og polert og få sjøsatt til uka. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jannmar skrev for 2 timer siden: Ut i fra bildene, og at fargen du har brukt er 8012, tror jeg ikke jeg tar mye feil om jeg tipper at 8008 er fargen du skal ha. 8008 er en liten tanke gulere (inneholder litt oker) enn 8012. Jeg har 8008 på min båt, en Tobias. Den ligner veldig på det du skal ha, særlig når jeg ser den i forhold til 8012 på bildene. Tskjei skrev for 2 timer siden: Jeg tror 8008 er for grå fortsatt. 80(0)08 og 80(0)12 like mye hvitt i seg ut i fra basen, men 80008 har mer sort. Ser mer beige ut. Da kan 4012 være den rette. Har mest trua på 4012. For det første; takk for alle gode tips, det er meget kjærkomment Men i likhet med Tskjei tror jeg nok dessverre 8008 er feil. Dette er en farge som jeg med hell har brukt på skroget til Dracoen, men den er nok for grå i dette tilfellet. Jeg ser at jeg har glemt å legge ut bilde av det, men noe av det første jeg gjorde var å lage tre prøver av 8008 og 8012 av sparkel og gelcoat som jeg hadde stående. La en klatt på ei 4mm kryssfinerplate som jeg slipte og polerte opp. Ingen av de fargene følte jeg at stemte, men det skal også sies at på det tidspunktet hadde jeg ikke slipt ned gammel gelcoat. Det har jeg gjort nå, men ikke polert. Jeg skal se om jeg får polert opp en liten flekk senere i dag for å sammenligne med. Nå har jeg altså prøver av 8008, 8012 og 3032. I tillegg har jeg laget meg en prøve av et kapp fra en annen Viksund Futura, mer om det i neste innlegg... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jeg kom på at jeg tilfeldigvis hadde jeg en bit av et akterspeil fra en annen Viksund Futura liggende. Dette er et utkapp som jeg fikk av en kompis for mange år siden som han skar ut i forbindelse med at han lagde seg hekkport. Planen var å bruke den som mal dersom jeg skulle gjøre samme jobben. Denne plata er mye penere i gelcoaten enn vår Viksund, men jeg håpet allikevel at fargen skulle være riktig. Her har jeg boret ut en liten prøve for sammenligning. Den lille prøven slipte jeg ned med 600 og 1200 papir, deretter rubbet og polerte jeg den helt blank. Så tok jeg med denne testbiten i båten for sammenligning. Resultatet var at jeg mener det er en god match på fargen i skroget, men ikke i overbygget. Jeg mistenker bla. av den grunn at Viksund har surret litt når de har støpt overbygget på vår båt. Et lite forbehold er at området jeg sammenlignet med (ved vindu) kun er slipt, ikke polert, men jeg tror ikke det endrer seg så mye. En annen grunn til at jeg tror Viksund har surret litt er at det er flere felter rundt om på overbygget som bærer preg av at det er feil på gelcoaten fra fabrikken. Mange steder er gelcoaten på en måte porøs, ser ut som små hull, og andre steder er det synlige felt med misfarging, til tross for at jeg har forsøkt å rubbe kraftig med autosol og maskin. Dette ser ikke ut som utbedringer, ser ut som om dette har skjedd i forma. Kan legge ut bilder av noen eksempler på det også. Hvis jeg rekker i ettermiddag (før regnet??) skal jeg polere opp et lite parti og sammeligne med de bitene jeg nå har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Komodo skrev 46 minutter siden: Men i likhet med Tskjei tror jeg nok dessverre 8008 er feil. Dette er en farge som jeg med hell har brukt på skroget til Dracoen, men den er nok for grå i dette tilfellet. Jeg ser at jeg har glemt å legge ut bilde av det, men noe av det første jeg gjorde var å lage tre prøver av 8008 og 8012 av sparkel og gelcoat som jeg hadde stående. Tskjei skrev for 3 timer siden: Jeg tror 8008 er for grå fortsatt. Det er sannelig ikke enkelt det her. Den 8008 jeg har brukt er ev de ferdige småboksene med gelcoatsparkel fra seasea.no. Det er denne fargen som er oppgitt i bruksanvisningen for min båt, og det stemte 100%. Jeg fikk senere blandet en liter Bengalakk hos ObsBygg, da etter NCS-koden som er oppgitt for denne fargen (8008) i listen fra Seasea.no. (se mitt forrige innlegg). Dette stemte ikke i det hele tatt. Bengalakken etter NCS-koden ble mye gråere, og det hjalp ikke samme hvor mye jeg prøvde med nedmatting, rubbing, polering osv osv. Det ble aldri likt med gelcoatsparkel 8008. Så det er mulig, uten at jeg tør si det sikkert og teorien er tynn, at det blir en nyanseforskjell alt etter som det er gelcoatsparkel, gelcoat, topcoat eller lakk, selv om de er blandet etter samme kode. Nå har jo @Komodo prøvd 8008 og funnet at det ikke stemmer med båten, så i dette tilfelle blir det nok feil uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Er det samme farge på skrog og dekk her da Komodo? Noen ble laget med 3032 på skrog og 4012 på dekk/overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 https://www.yumpu.com/no/document/read/48845390/fargekart-jotun Du kan jo sammenligne litt her :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jannmar skrev for 8 timer siden: Så det er mulig, uten at jeg tør si det sikkert og teorien er tynn, at det blir en nyanseforskjell alt etter som det er gelcoatsparkel, gelcoat, topcoat eller lakk, selv om de er blandet etter samme kode. Ja, det tror jeg nok er riktig. Det er forskjell på glansen i Bengalack og gelcoat, så jeg tror nok alltids det blir litt forskjell på nyansene. Som @Knude også har sagt før om dette så kommer det til og med an på mengden herder, herdetemperatur osv., og når det i tillegg er et annet produkt blir det nok enda vanskeligere å treffe. Tskjei skrev for 7 timer siden: Er det samme farge på skrog og dekk her da Komodo? Noen ble laget med 3032 på skrog og 4012 på dekk/overbygg. Jeg har vel ikke tenkt så mye over akkurat det. Har vel regnet med at det har vært samme farge, men at overbygget har blitt mer solbleket osv. Men når jeg nå har slipt meg inn på helt ren gelcoat og sammenlignet med den lille runde prøven, så er jeg rimelig sikker på at det er forskjellig farge på skroget og overbygget. Rundingen passet veldig bra mot skrogfargen, men på overbygget var det ikke innertier. 4012 var nytt for meg, men jeg tar i mot alle tips med glede! Skal se om jeg får fatt i en tube sparkel med 4012 Men nå ble jeg også litt nysgjerrig, kjenner du til produksjonen av disse gamle Viksundbåtene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Tskjei skrev for 14 timer siden: Jeg tror 8008 er for grå fortsatt. 80(0)08 og 80(0)12 like mye hvitt i seg ut i fra basen, men 80008 har mer sort. Ser mer beige ut. Da kan 4012 være den rette. Har mest trua på 4012. Om du ser på NCS-koden (listen i mitt forrige innlegg) har ikke 8008 og 8012 like mye hvitt i seg. 8008 har 88% hvitt og 8012 har 85% hvitt. Begge har 10% sort. Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg så fikk jeg blandet en boks Bengalack etter NCS-koden til 8008 på ObsBygg, og fargen stemte overhodet ikke med gelcoatsparkel 8008. Forskjellen hadde ikke med forskjellig glans og tekstur å gjøre, men var en reell forskjell i selve fargen. Bengalacken etter NCS-koden ble langt gråere enn gelcoatsparkel 8008 hvor preget av at den har noe gult i seg kom mer fram. Redigert 5.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Jannmar skrev for 20 timer siden: Om du ser på NCS-koden (listen i mitt forrige innlegg) har ikke 8008 og 8012 like mye hvitt i seg. 8008 har 88% hvitt og 8012 har 85% hvitt. Begge har 10% sort. Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg så fikk jeg blandet en boks Bengalack etter NCS-koden til 8008 på ObsBygg, og fargen stemte overhodet ikke med gelcoatsparkel 8008. Forskjellen hadde ikke med forskjellig glans og tekstur å gjøre, men var en reell forskjell i selve fargen. Bengalacken etter NCS-koden ble langt gråere enn gelcoatsparkel 8008 hvor preget av at den har noe gult i seg kom mer fram. Jeg går ut i fra hva reseptene sier fra Gelcoatbrekkemaskinen som da kommer fra Reichhold/Polynt. Som skrevet før, så stemmer ikke RAL og NCS med Reichholds RAL og NCS. Derfor heter også fargene 80008 og 80012 og ikke en NCS eller RAL kode. Det finner man også igjen på en industribrekkemaskin for Jotun.Der er det egen folder med disse fargene. Redigert 6.Juni.2020 av Tskjei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Komodo skrev for 22 timer siden: Ja, det tror jeg nok er riktig. Det er forskjell på glansen i Bengalack og gelcoat, så jeg tror nok alltids det blir litt forskjell på nyansene. Som @Knude også har sagt før om dette så kommer det til og med an på mengden herder, herdetemperatur osv., og når det i tillegg er et annet produkt blir det nok enda vanskeligere å treffe. Jeg har vel ikke tenkt så mye over akkurat det. Har vel regnet med at det har vært samme farge, men at overbygget har blitt mer solbleket osv. Men når jeg nå har slipt meg inn på helt ren gelcoat og sammenlignet med den lille runde prøven, så er jeg rimelig sikker på at det er forskjellig farge på skroget og overbygget. Rundingen passet veldig bra mot skrogfargen, men på overbygget var det ikke innertier. 4012 var nytt for meg, men jeg tar i mot alle tips med glede! Skal se om jeg får fatt i en tube sparkel med 4012 Men nå ble jeg også litt nysgjerrig, kjenner du til produksjonen av disse gamle Viksundbåtene? Jeg kjenner dessverre ikke til produksjonen, men jeg treffer flere som har jobbet i produksjonen der tidligere gjennom jobben. Snakket med en av de rett før helga, men han husket dessverre ikke hvilken farger som ble brukt på din variant. Skulle gjerne ha hatt jobben jeg har i dag før mange av de norske merkene forsvant. Men kjenner stort sett til produksjonene av de som er igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.