Jump to content

Leveringstråd Bergen > Oslo Azimut 43S

sap_2000

Recommended Posts

58 minutes ago, Sjøbliss said:

Takk for sist ja. Blir det noen ny båt på deg da @sap_2000

tja, nja, joda Blir nok det.  Hadde tenkt en liten pause å gjøre litt andre ting ett år eller to.  Reise f.eks men 2020 viste seg å ikke være året for det :giggle: 

Neste båten skal jeg eie og ikke omvendt slik jeg følte det til tider.  Hva vet jeg ikke ennå.  

57 minutes ago, aroneid said:

Florvåg, midt mellom Vågen og Askøybrua, så like etter start. :)

Atlantisen gikk ut fra Bergen Marinesenter like etter deg med retning Sarpsborg, så jeg på Facebook.

Fantastisk dag på sjøen, kos deg!

rett etter start ja.  Tenkte det måtte være rundt der med den bakgrunnen i bildet ? 

hyggelige folk i Atlantisen og koselig med samkjøring.  Har du link til innlegget på FB, sp kan jeg jo slenge ut et i farten bilde til dem ? 

56 minutes ago, -morten- said:

Man bør være over middels glad i å polere om man flesker til med rød gelcoat! Sist sa jeg at jeg aldrig skulle ha rød bil mer.. har en igjen nå! men tør ikke tenke på salt og sol gjør med rød lakk/gelcoat. Uansett flott båt! Har bestandig hatt sansen for Azimuth! Lykke til!

rødt blir fort falmet ja. Verre en blått.  Er nok en grunn til sy de fleste AZ 43s er blitt folierte med årene.  Denne ser speller ny ut i skroget ?

Sitter her og koser meg glugg ihjel mens jeg nærmer meg skumle Jærens rev som ikke var så skummel i dag ??

D8A4DCD4-3870-4239-81BE-BFBDF9D060D2.png

7BDDF19D-F61A-4722-8709-C85013F70A9D.png

7647EE30-35D8-4113-8F69-D74DA59260DF.png

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Bare  koseværet ...Ikke mange av dissse dagene 

AIS stoppet på Jæren rev av ukjent grunn

Lindesnes0 nm0,13 m0,2 m112 ° ØSØ4,8 sek

Mannefjorden15,61 nm0 m0 m161 ° SSØ4,3 sek

Mandal16,74 nm0 m0 m90 ° Ø0 sek

I  utaskjærs Mandal
marinogram.png

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

VannTro skrev for 4 timer siden:

4,5 liter var jammen nok med IPS, eller er det jeg som tenker feil ?

Det var mer enn nok ja, jeg brukte å ligge på ca. 4,6 l/nm på samme fart med min fly på samme størrelse, faste akslinger og de større D6/435 motorene. Men IPS 500 er vel strengt tatt en undermotorisering av denne båten? Det kan være litt av årsaken.

2 minutes ago, Chiefengineer said:

Det var mer enn nok ja, jeg brukte å ligge på ca. 4,6 l/nm på samme fart med min fly på samme størrelse, faste akslinger og de større D6/435 motorene. Men IPS 500 er vel strengt tatt en undermotorisering av denne båten? Det kan være litt av årsaken.

helt klart vært best med 600 så man kunne cruiser 26-27.  Båten går lettere da.  Forbruk på identisk fart er erfaringsmessig omtrent det samme på på like båter jeg har kjørt med forskjellige D6 størrelser.  

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 5 minutter siden:

helt klart vært best med 600 så man kunne cruiser 26-27.  Båten går lettere da.  Forbruk på identisk fart er erfaringsmessig omtrent det samme på på like båter jeg har kjørt med forskjellige D6 størrelser.  

Ja vil tro det. Antar at IPS 600 ble standard etterhvert på disse båtene? Ser det ligger samme båt men ett år nyere med 600 motorene/drevene på finn. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176184608

@Chiefengineer

sweet spot på høy marsjfart er nok 3-4 kn fortere enn jeg kjører nå.  Så forbruket sank på høyere fart når vi testet båten, men liker å ha 500 rpm å gå på for cruisingfart over tid.  Hadde  helt klart Vert fint med 600’er. 

Begge de to som ligger ute ble vurdert og vi var og testet den andre i Bergen sist uke.  
oppgraderingene som er gjort på denne, samt hvor pen den er gjorde utslaget.  

på tide med litt ordentlig kjørefôr ? 

@Bjørn Løvjomås legg merke til at det ikke er noe kliss oppå blingsen og at osten sitter fast.  Dette er oppskriften på hvordan man unngår katastrofer til sjøs :giggle:

tenk om man hadde griset ned de fine hvite teppene her.. hadde jo ligget resten av turen med fjeset i dørken og skuret med tannkost :lol: 

båten hadde følgelig gått på grunn, så opp på Land, tatt fyr for å så skli ut igjen og synke :smash:

nei, er nok best å holde kaviaren mellom blings og ost :yesnod:

legger også ved et bilde fra den ISO sertifiserte produksjonslinja som viser de 3 meget, meget viktige stegene ?

05749BB7-900A-4964-92B4-951D7E5A3194.png

C27F9EF4-3E3C-4B92-BEA0-F201F37D5214.png

3DD39E8F-2207-4DCC-BA86-4866C92DA24A.png

Mvh. SAP

Nærmer oss Mandal nå.  Atlantisen mistet meg av syne pga Redusert syn gjennom mørke vinduer så slakket av og guidet han tilbake i kjølevannet.  Er endel blåser her i tillegg som vi ikke vil fiske opp.  Ikke ideelt disse rutene.  Er litt bedre stilt her med en radar jeg kjenner godt fra Karma samt er FLIR kamera.  

noen NM igjen nå ?

5AC4436D-9510-4AFE-B454-E93EB544313B.png

Mvh. SAP

48 minutes ago, Sjøbliss said:

Ser flott ut... ? Dialog på VHF? 

Ble telefon.  Utvekslet numre i Kopervik

47 minutes ago, Grand Banks jr said:

FLIR også? Plukker det lett opp blåser?

ja, men man må ganske nære.  Ikke noe å basere seg på i 25 kn.  

2 hours ago, Chiefengineer said:

Du kunne ikke valgt et bedre tidspunkt til å kjøre båt på denne strekninga værmessig?☀️?

Det er helt sikkert ? har bare opplevd det på 1 tur at det var smørforhold hele veien.  

da er mafiaskutene parkert for kvelden.  Hadde tenkt til å fylle på Gismerøya på vei inn, men droppet det når Atlantisen slet med å se meg  
Får ta det i morgen tidlig isteden.  
noen som vet pris der for tiden? Og hva med Marinaen i innløpet her i Mandal? 

Den nye rederen flyr til Kr Sand i morgen tidlig, sp satser på å være der til kl 9.  

loggen på plotter viser 201 NM @Grand Banks jr   Var litt treg med P sette igang iPaden så den viser litt mindre.  

vært en flott tur så langt i en deilig båt.  Alt har fungert prikkfritt, så alt er bare fryden og gammen for den heldige sjåføren ?  

DD10A7AC-DB6E-4E33-8779-1048D3BE91BD.png

5998018A-5D3D-4D3A-91E3-D23565430634.png

78B47FC5-F3E2-4422-9943-5FFB20745E4C.png

Mvh. SAP

Kommet meg opp før sørlendingen for en gangs skyld (?) og bort til Gismerøya for frokost til Azi. Gikk under den høye enden av brua med et nødskrik (4,7 m i kartet).  

Fikk gjensyn med Gamle RS Ægir. Tenker på hvor ille det kan være på Lista når 65 for skøyte blir feid rundt 2 ganger.  Riktignok litt langt inne på grundt vann men likevel 

EE3CBBD9-670C-412D-A4B6-DC2F35746948.jpeg

966C0D28-AFC3-46C2-83FB-0C4C4F415E84.jpeg

Mvh. SAP

God morgen!

Ja, det var bedre forhold i går! :yesnod:

God tur videre i dag. Regner med at det blir en fantastisk hentedag for rederen. 

Det er faktisk meldt tåke (!) her ved Torungen fyr frem til kl 13. Samme ved Rivingen i Grimstad.  Men ingenting ved Homborsund fyr. Så kanskje være obs på det i dag? Mulig dere møter teppet rundt Homborside da?

Så da kanskje det er best å gå lengre ute. Tåke er rett og slett ikke vanlig her.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Må være digg med IPS når man er alene og håndterer båten. Nå er vel ikke det veldig utfordrende forhold kanskje men ... 

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

Ble telefon.  Utvekslet numre i Kopervik

Grunnen til at jeg spurte er bare at jeg også velger oftest telefon. Men når vi fikk motorstopp i kortesjen i Oslo 17.mai fikk jeg erfare i praksis hvor kjapt og effektivt man jobber på VHF. Tror nok jeg skal bruke den mer enn jeg jeg har gjort. Det å sitte ned telefon tar mer fokus fra arbeidet med å føre båten. 

God tur videre ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

God morgen ? 

Nei tåke er ikke ønskelig.  Et par av gangene jeg har hatt tåke har faktisk vært i det området, men da om sommeren og tidlig før sola ryddet opp.  

Gått fra Gismerøya og tar Skjørnøyleia forbi Tregde som vanlig.  Maersk interceptor lå på innsiden av øya.  Gigantisk sak. 

Dieselen var 9,80 for literen, faktisk dyrere enn i indre oslofjord.  Det gikk på nesten 650 liter og distansen fra Kopervik var ca 125 NM over grunn.  5,1 på mila , men til Azi sitt forsvar var det godt med motstrøm hele veien så distanse gjennom vannet er lengre.  

enig ang VHF @Sjøbliss, men på en annen side slipper man å kalle på 16 og så gå til en annen kanal som tar litt tid.  
Rederen er på Tampaxflyet på vei til KrS. Mulig han kommer en aning før meg 

7B4269F6-79B1-4E18-8044-17AE1591960C.jpeg

B6B37912-0C88-40E6-92D7-013B6A968045.jpeg

62BBD679-F43D-4EC3-B447-217F70A09466.jpeg

4C0817B6-583F-4E2F-A1A9-0F8A82795485.jpeg

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...