Jump to content

Westbas med Yanmar 135hk, prop og turtal


arnfram

Recommended Posts

Har en Westbas med YANMAR LH-HTE motor på 135hk. Jeg oppnår ca 15kn. fart på maks, noe som er ganske normalt, men jeg får bare litt over 3000 omdr. dette synes å være i minste laget og jeg lurer derfor på om jeg har litt for stor propell. Er det noen som har erfaring med denne båttypen og motorinnstallasjon og hvilken propellstørrelse den skal ha. Giret er et standard Kansaki gir med utveksling 2,57/1 og propellen er en 4-bladers 21/21

Link to post
Share on other sites

Ville gått ned en tomme på stigningen og brukt samme propell. Med 20 tommer skal du teoretisk klare nesten 21 knop ved 3300 o/min. Med 15-16 knop har du uansett ok slipp-prosent.

 

Hadde jeg kjøpt ny propell, hadde jeg muligens valgt en tomme mindre propell siden du har valgt å bruke en 4-blads. På den annen side. Propellberegning er ingen eksakt vitenskap, så hvem vet.

 

Leverer du propellen inn til et propellverksted og får den til å ta av en tomme stigning, koster det deg 1000-1500 kroner og gir deg ca 200 omdreininger mer. Kanskje fasitsvaret er både en tomme mindre på diameteren og en tomme mindre på stigningen. Uansett burde du gjøre noe. Å kjøre på 10% for lavt maksturtall liker motoren dårlig i det lange løp.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Båten er ikke grodd. Selv da den var nysmurt, fikk jeg ikke fullt 3100 omdr. Når det gjelder pris på retting av stigning, så kommer det fort på vel 3000,-kr med frakt. Jeg har gjort et par forespørsler. Det kan kanskje være en ide å prøve å få byttet propellen evnt kjøpe brukt, men det kan være vanskelig å finne rett dim. Hvis noen i forumet har liggende propell 21\20 eller 20\20 for 40 mm aksel og standard akselkon, så er jeg intressert i å høre fra dere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...