Jump to content

Valg av lim til å lime nye kompositt-stusser på plasttank (polyethylen)

Familiesnekke

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en ny vanntank  (rotasjonsstøpt polyethylenplast) fra Plastinvent, uten stusser, og nå har jeg tenkt til å lime på nye skroggjennomføringer og stusser fra TruDesign. Plasttanken er veldig glatt, og det føles nesten ut som at tanken er «fet» å ta på.

Det jeg lurer på er om jeg bør forbehandle rundt hullet i plasttanken med noe før liming; jeg tenker mer enn bare sandpapir og aceton? Bør jeg også bruke primer?

TruDesign anbefaler bla. Sika 291i til sine skroggjennomføringer. Er dette også et godt lim mot denne typen plast(tank)?

@VannTro; du anbefalte Sika sin primer, sammen med Sika 291i i min tidligere tråd om liming rundt rorhylsa under båten. Er dette riktige produkter også for denne jobben?

Sitat:

«

Det som likevel kan være smart er å benytte Sikaflex 291i. Grunnen til det er at de har en spesialtilpasset primer for glassfiber, epoksy, PVC, ABS, PMMA, PC, PS og akryl, alkyd/melamin som heter Sika Primer 209D som kan pensles på før påføring av 291i. Dette vil sikre bedre heft til underlaget.

«

Denne primeren fant jeg jo ikke, men du fortalte at Sika Multiprimer Marine også kunne benyttes.

Link til tanken jeg har kjøpt:

https://www.plastinvent.no/tankprogram/tank-220l-50225

Er redd du må finne en annen løsning enn lim til dette materialet.

Det er ingen primere som gir noen god heft mot PE/PP/Teflon/Silikon. Dette gjelder alle elastiske lim på markedet.

Det finnes spesialprodukt til liming av PE/PP dampsperre(innvendig i hus f.eks.), men dette er mer å sammenligne med "tyggegummi med høy styrke" og blir likevel for dårlig til det bruket du skal ha det til.

Jeg er ganske sikker på at Plastinvent har noen gode løsninger som ikke innbefatter lim, men mekanisk festing med fast pakning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanskje det enkleste er å velge en tank med stusser og mannlokk integrert ?

https://www.plastinvent.no/tankprogram/tank-230l-40061

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Plastinvent har nok anbefalinger. Du er jo ikke den første som skal montere uttak. ? 

ser for meg at sika e.l. blir lagt som en pakning/ tetning, ikke som lim. Så strammer du delvis til, venter til herding for deretter dra helt til og går en effekt som pakning. Ligger vel ei plastskive innenfor "mutterdelen" på TD. Således presses den inn mot tettemassen når du strammer til. 

men plastinvent har nok fasiten ? 

håper du kommer med en finfin bildemontasje 

Tskjei skrev 1 time siden:

Det er vanskelig å finne lim til dette. Du må vertfall bruke varme(gassbrenner) på det området du skal lime på. Normalt må man sveise dette for at det skal bli bra.

Hvis man varmer overflaten med acetylen-gass(tror jeg) så kan det funke. Kalles "Flame treatment" og benyttes på plast og metall med lav overflatespenning for å høyne denne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flame_treatment#Process

En annen teknikk kalles "Corona Treatment", ja Corona faktisk :giggle:. Det er samme teknikk som benyttes av de som lager plastfilmen man finner i brødposer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_treatment

Som jeg har skrevet andre ganger kan denne overflatespenningen testes med en vanndråpe. Står den som en halvmåne på overflaten så er det lav overflatespenning og ikke limbart, flyter den ut med en lav profil så er det høyere overflatespenning og man får en god adhesjon.

Noen plaster er mykgjorte(ofte myk PVC) og da står man overfor et annet problem som kalles mykgjørervandring. Dette kan få konsekvenser etter en stund ved at mykgjørere i plasten vandrer over i limet. Plasten blir sprø og limet seigt.

Jeg har mange ganger testet produkter ved å legge små testbiter(lim på overflaten av plasten) i stekeovnen ved 70-80 grader i 3-4 døgn.

Da akselererer prosessen og man kan rive i limet for å sjekke om noe har skjedd. På den måten vet man kjapt om det funker.

Det er mange membraner(bad, veranda, tak, etc.) som er laget i mykgjort PVC.

Hei,

en kort oppdatering her.

Plastinvent bekrefter at det ikke er noe (kjent) lim som hefter godt på PE-plast. Det er «speilsveising» som gjelder for å få en god løsning med stusser.

Jeg har, etter noen forespørsler, funnet et firma i Ski kommune, som kan gjøre denne jobben for meg, som privatkunde. De tilbyr dessverre bare stusser i størrelser fra 20, 25, 32, 40mm.

Jeg kommer da kanskje til å velge 25mm for lufting og vannuttak, og 32mm for påfylling, så får jeg bruke overganger til å komme til ønsket diameter.

20mm er jo ganske nære 19mm, som er en standard slangedimensjon i båtverden. Tror dere det går greit med 19mm slange på 20mm stuss, eller kommer jeg til å banne og angre på dårlig valg, når jeg ikke får på slangene?

19mm slange på 20mm stuss går. Men er det noe i veien for å skru med pakning da? Det blir vel vesentlig billigere å kjøpe f.eks. syrefaste deler å skru på tanken enn å levere det inn til et firma for sveising. Da blir du jo også låst i hvilken vinkel stussen står. Skottnippel med ansatsmutter og en flat gummipakning på utsiden blir tett. Forutsetter selvsagt mannlokk slik at du får inn en hånd for å skru på mutteren. 

@VannTro og @Komodo; dere har nok en gang reddet meg fra å gjøre et dårlig valg; nå lime på noe som ikke hefter! Hva skulle jeg gjort uten båtplassen? (Mye dumt, det er helt sikkert!)

Jeg har blitt forespeilet en pris på rundt 1000kr +mva for ferdig sveiset 3 stusser, og skroggjennomføringer og stusser er jo ikke gratis det heller, så da tror jeg ikke det blir så stor forskjell rent økonomisk. Den tekniske løsningen, derimot, blir vesentlig bedre med speilsveising enn pakning/liming.

Jeg skal legge inn før/etter-bilder:)

• 2 uker senere...

Hei; bare for å vise hva jeg endte opp med...

Multiplast i Ski tok imot mine to tanker og sveiset inn gjengemuffer med BSP hun-gjenger. Planen var jo å få sveiset 90gr bend rett på, men de hadde ikke 90gr bend som var (ring)stive nok til å brukes sammen med slangeklemmer.

Så da ble det innkjøp av TruDesign 90gr bend med hangjenger, og så «limte» jeg gjengene med LockTite 5331. Enkelt og greit, og så får vi håpe at det holder tett...

4F27A5B9-6EAF-42F9-A822-87CBE2E85940.jpeg

68BD27FF-5B73-4626-AE63-156A1E563D8D.jpeg

4A092C1D-5153-4A83-B22B-EABA91CA6111.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...