Jump to content

Hvordan behandle nye kryssfinerplater for bruk i båt


Familiesnekke

Recommended Posts

Jeg har søkt og lest en del om dette temaet, men jeg har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på, så derfor denne tråden.

 

Jeg har revet ut en del av innredningen, som jeg mente var upraktisk for vårt bruk, og jeg holder nå på å bygge dette opp igjen. Alt er «under tak» i båten.

 

Jeg har diskutert materialvalg med en, som virket å ha god kontroll på bruk av kryssfiner i båt, på Billingstad Trelast i Asker.
 

Hans påstand var at uansett hvilke treslag det var i kryssfineren, og aldri så vannfast limet eller overflatebehandlingen var, så er endeveden, skruehull og andre sårkanter sårbare for vanninntrengning. 

 

Han sa også at undersiden av platene er spesielt sårbare med hensyn til kondens og sopp/mugg-angrep; derfor var behandling på undersiden viktig.


Jeg skal lage en del forskjellige ting, som ikke skal ha «teak/mahogni»-look, så da anbefalte han å bruke kryssfiner av furu, fordi dette er en fet tresort , og ikke minst relativt mye billigere enn teakplater.


Jeg skal bla. lage understøtte til ny vanntank og septiktank. Disse tankene, og spesielt vanntanken får mye kondens på utsiden når de fylles, så treplater inntil/under tanker bør ha ekstra beskyttelse mot dette kondenserte vannet.

 

Hans råd var derfor å mette endeveden med en tyntflytende billig treolje, ved at man dypper kanten på platene ned i et «bad», og lar treverket trekke til seg oljen. Tipset var å bruke feks en løs takrenne, fylle denne med olje, og sette platen på høykant oppi.

 

Jeg blandet 2 deler Jotun’s treolje med 1 del whitesprit, lot en sidekant stå å trekke i takrenna i en time, og så snudde jeg plata til neste sidekant, og så videre. Jeg malte over topp og bunnflate med oljen også. Til slutt la jeg platene ned og malte over med ren treolje, uten whitesprit.

 

Jeg tenker at behandlingen platene har fått så langt er en slags «impregnering», og at jeg har tenkt til å overflatebehandle platene videre.

 

-Under tankene tenkte jeg å male platene med et strøk epoxy.

-Jeg har laget en ny sokkelplate til nytt toalett; den tenkte jeg å skru og lime med epoxy på undersiden, og male med 2-komp grunning og topcoat på oversiden og sideflater.

-Dørkplater og synlige hyller og fronter hadde jeg tenkt til å grunne med Jotuns Vinyl primer og så male med Jotuns Shipolin topcoat.

 

Det jeg lurer på akkurat nå er hvordan jeg skal få nok heft til at «neste strøk» sitter? Holder det med lett sandpapir og rødsprit, eller må jeg «avfette» overflatene jeg nettop har oljet? 
 

Og; er produktene jeg omtaler her så helseskadelig at de ikke bør benyttes inne der vi skal sove?

A57AF69C-CB7B-4574-962F-AE3B0E2E38EB.png

28351EE9-F37A-4B5F-AB1A-2514279A0333.png

154C3868-A555-4D83-8F16-30FE3F168B96.png

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Beklager, men behandling av treverk er ikke min sterke side. Når du har dyppet kantene i olje så er i alle fall vanlig lamineringsepoxy utelukket. Men det er er mange forskjellige typer epoxy, så det er mulig at noe annet kan brukes. For min del ville jeg tenkt mer i retning av en oljebasert maling. Shipolin er vel et eksempel på det? Men jeg har en mistanke om at @Erikda har en formening om hva som kan egne seg til dette. 

Link to post

Når du har begynt med olje må du fortsette med olje eller hybrid maling. Epoxy etter olje er etter min mening feil. Selv bruker jeg oljebasert maling på plater under dørk for beskyttelse. Har også brukt topcoat men da med minst et lag med glassfiber og polyester. .

lurt å ikke blande alle disse produktene.........

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

@Knude; det du skriver der er interessant;

Mener du at polyester kan legges på treolje, mens epoxy ikke kan? Jeg kan jo godt smøre på et lag polyester+glassfiber, istedenfor epoxy!

 

I kveld smurte jeg på 2-komp grunning på noen av de oljebehandlede platene; ikke så lurt da, med andre ord...

 

I forkant pusset jeg over med sandpapir og vasket med rødsprit.

 

Jeg brukte Seajet 017 «alu-primer», fordi det hadde jeg stående.


Da blir det spennende å se resultatet; stick or slipp?!

 

Under ser dere bilde av de to platene septiktank og vanntank skal stå, og den nye sokkelplata til det nye toalettet. Ett strøk grunning oppå treoljebehandet kryssfiner. 

AD5128B4-C486-4CCE-8DC7-D6FD4F11FC2D.png

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

jeg tenker at det viktigste her er at du har mettet endeflatene. har de fått sugd til seg olje så det holder så er det ikke plass til så mye vann - som er kryssfinerens værste fiende. 

 

ikke erfaring med andre produkter oppå oljet tre, men tenker som Knude at oljemaling må være det beste.  

Mistenker også at epoxy vil sitte bedre på dette enn polyesterbaserte produkter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mitt førstevalg for plater som stadig blir utsatt for vann er å legge fiber og polyester på begge sider og på endene.Eller epoxy med duk.  Ikke noe olje først. Nest best: treolje med et par malingstrøk. Metter plate kant godt med maling. Har faktiskt også brukt terasse beis men mest for å hindre sopp /mugg.

 

om epoxy primer oppå treolje herder som den skal er du reddet. Derimot vil den være mindre fleksibel om treet sveller og sprekker lettere siden den ikke er armert. Viktigst er å behandle platene med noe :thumbsup: 

 

Grunnen til at jeg fraråder å bruke polyester/epoxy på oljet treverk er at vann eller olje ødelegger kjemien i herdeprosessen. 

 

lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Følger @Knude her. 

Som trelastmann ville jeg brukt fiber og polyester på endeved for å få det pottetett. Og det er riktig at endeved må behandles. Dette gjelder uansett tresort. Og på kryssfiner vil det være endeved i alle kantene. Nettopp fordi fineren ligger i kryss.

Når du nå først har brukt olje må du følge opp det. Det beste du kan gjøre nå er å forsegle alle ender og fuktutsatte flater med en maling ollje/alkyd av MEGET GOD kvalitet. Her nytter det ikke med maling på tilbud. Og her mener jeg faktisk at vi har verdens beste malingsprodusent i Sandefjord. Jotun Shipolin enkelt og greit.
Det er tørrstoffene i malingen som er avgjørende for beskyttelsen etter at den er tørket. Alt som flyter i malingen vil fordampe og det er bindemidlene i tørrstoffet som gir god overflate. Blank fleksibel overflate gir bedre beskyttelse mot fuktighet en matt overflate. Men det vil aldri gi en permanent beskyttelse. Malingen vil uansett hvor god den er tørke opp og sprekke over tid. Olje tørker også ut. Og det er en feil oppfatning at treverk tar opp så mye fuktighet uansett hvor lege det får stå i oljebad. Det er kun de cellene hvor celleveggene er brutt at det kan trekke inn noe som helst. Så uansett hva du gjør så bruk kvalitetsmaling Og følg det som står på boksen. Står det at det er et forbruk på 10 kvm pr liter, så sørg for at du bruker nettopp det! Ikke mer og ikke mindre! Legger du på for tykt vil overflaten bli sprø og sprekke og for tynt så vil det i hvert fall sprekke! Og i hvert fall ikke tette!
Og alt av det som lukter blir borte. Det fordamper. Så når det gjelder løsemidler i maling og lukt er det helt trygt der du skal sove. Når det ikke lukter lenger er alle stoffer borte. I så måte er akrylmaling langt verre faktisk
Lykke til!

Se mer om tørking av treverk: Tørking av treverk

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@Knude og @Erikda;

takker for gode innspill!

Jeg lurer på om jeg kan male Jotun Shipolin rett på de oljebehandlede platene, eller om jeg må bruke Jotun Vinyl Primer først?

 

Et annet spørsmål til Vinyl Primer; det står at man skal bruke 15% Jotun tynner #7 på ubehandlet treverk. Er det egentlig bare white sprit, eller må jeg bruke merkevare?

 

Der jeg har malt med 2-komp grunning, så er overflaten ikke klissete etter 10timer tørk, men jeg kan lage merke med neglen ned i overflaten. Betyr det at det ikke har herdet skikkelig og må slipes bort? Eller tar det bare lang til å gjennomherde?

 

Jeg tenkte å male på Biltema Gelcoat/Topcoat på disse platene jeg allerede har grunnet.

Link to post
Familiesnekke skrev 1 time siden:

@Knude og @Erikda;

takker for gode innspill!

Jeg lurer på om jeg kan male Jotun Shipolin rett på de oljebehandlede platene, eller om jeg må bruke Jotun Vinyl Primer først?

 

Et annet spørsmål til Vinyl Primer; det står at man skal bruke 15% Jotun tynner #7 på ubehandlet treverk. Er det egentlig bare white sprit, eller må jeg bruke merkevare?

 

Der jeg har malt med 2-komp grunning, så er overflaten ikke klissete etter 10timer tørk, men jeg kan lage merke med neglen ned i overflaten. Betyr det at det ikke har herdet skikkelig og må slipes bort? Eller tar det bare lang til å gjennomherde?

 

Jeg tenkte å male på Biltema Gelcoat/Topcoat på disse platene jeg allerede har grunnet.

Jeg ville rett og slett ringt til Jotun og spurt.  De har velvillig hjulpet meg godt med tekniske spørsmål.
Tynner er noe helt annet enn White Spirit. Mindre fett og med andre egenskaper. Tynner fordamper fortere enn Whtie Spirit. Det er utrolig viktig å følge anvisningene for det produktet du velger å bruke. 

Det kan være at grunningen rett og slett skal være litt fleksibel. Hva slags grunning var det du brukte? Om du skal bruke Topcoat eller Gelcoat må @Knude svare på. Jeg for min del vil tro det holder med Shipolin. Men som sagt dette er hva jeg tror, ikke hva jeg vet.
Følg opp mot Jotun og si hva de anbefaler! :wink:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Enig, pluss at det er polyesterbaserte produkter. Som Erik sier, når du først har begynt med olje må du fortsette med det. En forutsetning foratpolyesterbaserte produkter er 100% tørt treverk.

Jeg hadde en gang et hefte fra Jotun om støping med polyester, det var fra før fabrikken i Fredrikstad ble kjøpt opp av Reichhold. Det stod følgende om å støpe inn treverk. Sørg for at treverket er så tørt som overhode mulig. Pensle på et strøk med polyester fortynnet med xx% styren. La dette herde før du begynner å laminere.

 

 

Familiesnekke skrev for 3 timer siden:

Der jeg har malt med 2-komp grunning, så er overflaten ikke klissete etter 10timer tørk, men jeg kan lage merke med neglen ned i overflaten. Betyr det at det ikke har herdet skikkelig og må slipes bort? Eller tar det bare lang til å gjennomherde?

Tror ikke problemet ligger i å få det til å herde. Spørsmålet er om det slipper siden du har olje under. 

 

 

Link to post
Erikda skrev for 1 time siden:

Tynner er noe helt annet enn White Spirit. Mindre fett og med andre egenskaper. Tynner fordamper fortere enn Whtie Spirit.

 

White sprit er også en tynner, Jotun kaller den for tynner nr 2.    Tynner nr 7 inneholder xylen og benzen , er nok hakket heftigere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

 

White sprit er også en tynner, Jotun kaller den for tynner nr 2.    Tynner nr 7 inneholder xylen og benzen , er nok hakket heftigere

Ja, White spirit er en feit malingstynner. Det er helt riktig. Men i denne sammenheng og i de fleste andre maritime sammenhenger egnet den seg ikke til stort. Tynner nr 1 derimot...??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Da har jeg tatt en sjans på ja takk, begge deler, på den platen som skal stå under det nye toalettet. Den har altså fått oljebehandling, pusset, avfettet med rødsprit, så to lag med 2-komp grunning, og pussing og aceton, så to lag med glassfiber og epoxy. Krysser fingrene for at det ikke slipper mot oljebehandlet tre.

Klipte til to 450gr matter, litt mindre enn treplata, ble nesten 100gr matte.

Veide opp og blandet 200gr epoxy.

Med mohair-rulle malte jeg først et strøk epoxy, så en matte, rullet på et nytt lag epoxy, neste matte og så epoxy oppå det igjen. Ble litt lite epoxy, så jeg stress-blandet 80gr til, og da ble det nok.

Jeg fant ikke aluminiumsrulla, så jeg håper jeg fikk gnidd ut all luft med malerulla...

EF0598EB-D20D-48D1-9EED-48847CB148CA.jpeg.8edbd3fb040d98b1348620a7247aad70.jpegE0508E7B-1388-49B5-B807-7EAA290419D2.jpeg.6282579e2ba6e55642d9770b342edff7.jpegA63E0F4A-530A-4765-B3C7-713BE30AAF78.jpeg.b1ba9f4a5e3a642f8400a6f309b3dbca.jpeg

Link to post

Ja her skal du ha skryt for innsatsen .:yesnod:  må jo bli bra nå.

Neste gang du skal bake inn en plate med epoxy vil jeg annbefale denne duken.

2E4D7CDF-A2F1-45E1-A063-6017DF1AB0A1-767-000001F089054C4C.jpg.68b3ac51f6c29a0708c3128cca85f27a.jpg

 

 

 

Klipp strimmeler bredde 7 cm og legg over kanten og ut på overside og underside. Så legger du et lag på flata over og under. Lufta forsvinner med vanelig liten malerrulle. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Viktig å følge gode råd fra @Knude, så i dag har jeg på platen til under toalett; først pusset vekk grader og søl, jeg ville forsøke å lage en litt buet kant på framsiden, så jeg sparklet med glassfibersparkel (BT) på hele oversiden og la på litt ekstra langs kanten, så når det var hardt pusset jeg en liten avrunding og glattet plata litt over det hele. Jeg hadde igjen en 6cm glassfiberremse fra tidligere jobb på rorhylsen, så jeg brukte den. Klippet litt i svingene for å ikke få krøll, og malte epoxy på remsen, før jeg male på platen, la på remsa og malte over den igjen. Justerte og glattet ut remsa med fingrene (ja, brukte hanske;). Plata festet jeg på høykant, slik at jeg klarte 3 av 5 sider på en gang. 
 

Jeg har ikke tid til å legge på flere runder med glassfiber nå, så i morgen blir det pussing, finsparkling med gelcoatsparkel, to lag gelcoat og ett lag topcoat, håper jeg :)
 

Det blir mye rart og eksperimentering med meg nå...

 

De andre platene som var oljet har fått 3(!) forskjellige type behandlinger oppå oljen:

-2-komp grunning og Shipolin

-2-komp grunning og gelcoat

-bare Shipolin

 

Så er det noen plater som ikke ble oljet først:

-noen har fått ufortynnet Vinyl primer og Shipolin.

-noen har fått 15% fortynnet vinyl primer og Shipolin.

 

Det blir interessant å se om noen år om hva som fungerer og ikke fungerer.

 

Jeg ser jo at i denne båten fra 1986 så er det jo noe helt ubehandlet treverk. Noen steder er det  sopp og mugg, andre steder er det like fint.
 

Shipolin tørker saaaaakte, så jeg har satt på varmluftvifte i garasjen for å gå opp tempen, og ned med tørketiden;)

 

25902173-1155-405E-8488-A728A243D146.jpeg.c2c4666e214a08c596c27b141e793f49.jpeg
 

45B4BB46-C8EC-4534-AD66-365B4BB967CB.jpeg.4842821dc8da8460605610e8b74d2912.jpeg

 

D18F37AC-7AF2-43FF-8815-D5B5772FF98C.jpeg.ead1b156681078b3bfbb0540e2515757.jpeg
 

B6057047-4B6D-4660-A013-7BADCA6A527F.jpeg.6e8c8e39b40ea2b1bbdf6c898ca82b8f.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Ja, da har plata med glassfiberstøp fått to lag Gelcoat og ett lag topcoat. Ble ikke 100% glatt, men blankt og hardt ble det; så denne platen tåler nok litt dusjvann ;)

 

Angrer nå på at jeg ikke tok samme behandling på dørkplatene. Det virker som om Shipolin kommer til å bli en veldig myk overflate, og overflaten blir nok veldig stygg etter kort tid. Har tenkt til å ta med familien på tur neste helg, så spørs om denne malingen er ferdig herdet innen den tid?

 

I tillegg har jeg malt baksider og undersider på alle de andre platene som skal inn i båten. De har fått ett lag grunning og ett lag Shipolin. Jeg rekker ikke mer enn det nå. Jeg maler heller frontene til høsten.

 

Det blir noen byggeklosser...


Vifteovnen går, så da håper jeg at Shipolin-malingen har tørket og herdet på et par dager.

 

Jeg har et par plater som skal stå under hhv vanntank og septiktank, nede i «V»/«U»-bunnen.

Hva bør jeg lime disse med?

-type Tech7/Sika 291i; for å få fleksibelt lim?

-CT1, for å lime så tynt som mulig?

-Eller lime det fast med fiberarmert epoxy?

 

Se nederste bilder; her skal vanntanken stå; platen er behandlet nå; først oljet, så grunnet med 2-komp, så Shipolin på oversiden og Gelcoat/topcoat på undersiden.

 

87AEE469-CBD3-4D2F-99EB-C3CD985C9683.jpeg

693A6EC4-14E7-4985-BA59-67486E39964E.jpeg

82977E7D-E372-4DAC-83A2-503CC074E22F.jpeg

B993FA52-3AC5-4DE6-8BAD-D041C3C4A691.jpeg

5345F189-16AA-4DE4-BA66-FBC2ED33F84C.jpeg

273F8E59-B97D-45AA-9A40-BF56FFC2D72E.jpeg

45DE9A00-5B6C-470F-82E7-3B0F02ED9448.jpeg

954F9F03-1587-4A8C-9989-494EB15152C5.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...