Jump to content

Victron batteri overvåking kalibrering


Rookie_332

Recommended Posts

Fått victron 712 m by opp å gå ser ut som alt funker utmerket moro 😁😎 var en god jobb å få alle minusene til egen punkter men det er en annen historie 😉 spørsmål forstår det slik at du nå etter oppsett lader batteriene fullt så kalibrerer du de med at de er fulle enten manuelt med å holde - og + inne samtidig i 3 sec eller da stilt inn lade strøm til 13,2? Evt litt under er ikke lading av bly batterier på 14,4 ? Det er den siste delen her jeg lurer på 😁

Link to post
Share on other sites

Batteriene lader også på 13,2v. I starten tar batteriene lett til seg strøm men mot slutten er de fulle og "vil ikke ha mer". Laderen øker så spenningen for å fylle de siste "dråpene" med strøm inn. Batteriene er typisk smekkfulle når den har ladet med 14,4V en stund. 

 

Ifm Victron har jeg alltid bare brukt fullading for kalibrering. Du har gjort alle innstillinger ifm kapasitet på banken osv? Da er det bare å lade helt opp og så sjekke at måleren viser 100%. Da er du ferdig. Viser den ikke 100% så kan du sikkert manuelt fortelle den at nå er batteriet fullt. Det har jeg aldri måttet gjøre. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 5 timer siden:

Batteriene lader også på 13,2v. I starten tar batteriene lett til seg strøm men mot slutten er de fulle og "vil ikke ha mer". Laderen øker så spenningen for å fylle de siste "dråpene" med strøm inn. Batteriene er typisk smekkfulle når den har ladet med 14,4V en stund. 

 

Ifm Victron har jeg alltid bare brukt fullading for kalibrering. Du har gjort alle innstillinger ifm kapasitet på banken osv? Da er det bare å lade helt opp og så sjekke at måleren viser 100%. Da er du ferdig. Viser den ikke 100% så kan du sikkert manuelt fortelle den at nå er batteriet fullt. Det har jeg aldri måttet gjøre. 

Har satt inn 3x135 ah ergo 405 da ikke med start batteriet går jo da utenom . Men fikk opp at jeg skulle sette opp lade V mener den stod på standard 13,2 skal jeg bare la den stå på det ? Ergo da er det bare lade med land strøm og når ferdig topp ladet skal den skjønne det 😁 noe i menyen som kommer opp at den er ferdig ?

Link to post
Share on other sites

Manualen har QuickStartGuide på side 3. Den sier «sett på strøm, koble til med Bluetooth og app på telefonen, skriv inn hvor mange Ah batterier du har. The BMV is now ready to use. When powered up for the first time, the BMV will by default display 100% state of charge.»

 

Enkelt forklart: skru den på når batteriene er fulle, så fikser den resten selv :)

Link to post
Share on other sites

Det står også at hver gang man har koblet fra batteriene så må man kalibrerer. Jeg gjør dette hver vår - lader da batteriene fulle (man ser det på laderen at den er i float og har vært det en god stund). Da holder jeg inne + og - i 3 sekunder. 

Dette gjøres også om man merker SOC (% kapasitet) ikke stemmer helt. En vår opplevde jeg at det stod 100% oppladet selvom laderen fortsatt ga 20 amp ladestrøm inn på batteriene

 

SOC beregningen er relativt omtrentlig med en del feilmarginer. Jeg ser oftere på spenningen på batteriene og hvilken belastning de har.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev 1 time siden:

Har satt inn 3x135 ah ergo 405 da ikke med start batteriet går jo da utenom . Men fikk opp at jeg skulle sette opp lade V mener den stod på standard 13,2 skal jeg bare la den stå på det ? Ergo da er det bare lade med land strøm og når ferdig topp ladet skal den skjønne det 😁 noe i menyen som kommer opp at den er ferdig ?

 

Er det riktig å sette inn total ah som er merket på batteriene, eller setter man inn det som er tilgjengelig, som er ca. 50% av ah som er merket på bly/syre batteri...  Tar monitoren hensyn til hva som er tilgjengelig for ulike typer batterier…

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok gutter alt er jo nå kobblet til har også start batteri på overvåking på V er kjekt 😉 så forstår jeg det riktig nå jeg setter på landstgøm/lading og lader batteriene fullt og når fylke trykker jeg på + og - i 3 sec ergo da skal de være kalibreret 👍 skulle jeg la lading V stå på 13,2 på oppsettet ?

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 13 minutter siden:

Ok super 👍 forstår det her at med blybatterier er det kun sette inn total ah du har i forbruks banken og lade det fult så skal det automatisk detektere V og når full  har jeg forstått det riktig 😁

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter min til å monitorere 1 bank på 600ah. Der har jeg kallibrert monitoren til korrekt antall ah og så har jeg latt landstrømladeren lade fult, samt latt den stå med float i minimum ett døgn. Erfaringen min er at dette må gjentas i hvert fall annenhver måned. Da har jeg inntrykk av at monitoren sine fabrikkinstillinger for øvrig er riktige og at den "føler seg frem" og kalibrerer resten selv. Dette er på en AGM bank som også er tilkoblet 360 watt solceller som går gjennom samme shunt. Når jeg kjører generator går også denne ladestrømmen gjennom shunten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...