Jump to content

Trøbbel med lite kjørt Mercury 25 hk


Guest Kaal

Recommended Posts

Mercury trøbbel:

Har en 2-3 år gammel Mercury 25 hk 2-takt med selvstarter som har skapt meg en del hodebry:

1. Stoppet uten forvarsel.

2. Fikk den igang igjen etter en stund grubling etter vinterlagr. Kjørte den og alt så ut til å virke normalt.

3. Sjøsatte. Startet på første forsøk, men etter ca 5 min. kjøring på full fart, var det full stopp igjen.

4. Skiftet plugger, båten startet men etter en liten prøvetur, var det full stopp igjen.

5. Får den igang og til og gå på et vis på tomgang, men tåler ikke belastning ( koble inn gear).

Fikk et tips om at det kanskje var gammel bensin som gjorde det? Den jeg bruker er fra forrige sesong. Bruker forøvrig av samme kannen til gressklipper o.l. uten problem. Er det noe i dette med "gammel bensin"?

Har gjort rent bensinfilter på motoren ....her var det ikke smuss.

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet, da fruen er i ferd med å miste den lille tilliten hun hadde til meg som habil båteier!

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips om at det kanskje var gammel bensin som gjorde det? Den jeg bruker er fra forrige sesong. Bruker forøvrig av samme kannen til gressklipper o.l. uten problem. Er det noe i dette med "gammel bensin"?

Har gjort rent bensinfilter på motoren ....her var det ikke smuss.

Gammel bensin kan ha en tendens til å "levre seg", den danner noen geleaktige flak som også omtales som "gum". Dette svineriet har en egen evne til å sette seg i de trangeste passasjene i forgasseren og forårsake "matmangel"  -   altså at motoren f.eks ikke får nok bensin til å gå fortere enn en haltende tomgang.

 

Men slik som du beskriver problemet ville jeg heller ikke følt meg helt trygg på at tenningen var iorden, selv om du har skriftet plugger.

 

Jeg regner allikevel med at der finnes mange på dette forum med mer spesialisert påhengserfaring enn det som jeg har "pådratt" meg ......

 

mvh

Poseidon

 

(Som har en tendens til å være enig med min tremenning som driver båtverksted på Espevær: "Påhengsmotorer burde kastes hver høst!"  :puke: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje et tåpelig spørsmål, men likevel. Du sier at du bruker samme bensinen som til gressklipperen...er klipperen også totakt? Hvis ikke så....., nesten for dumt, men likevel  :puke:

 

 

Tror jeg ville gitt forgasseren en grundig omgang.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Guest Kaal

Takk for tips. Fikk også i dag opplyst av en pers. at det ofte var et filter nede i bensintanken. Dette skal jeg nå sjekke, kjøpe ny bensin, og prøve igjen.

Har forøvrig også to-takt gressklipper....en Flymo som har gått prikkfritt i snart 10 år. Sverger til et tips som jeg fikk av en brannkonstabel i Bergen brannvesen, og som hadde dradd i mange timer i startsnoren på to-takt motorer: Bruk ikke stoppknappen på disse motorene. Steng bensintilførselen og la motoren gå til forgasseren er tom for bensin. For påhengsmotorer vil det jo da oftest si at man kobler fra besinslangen. Etter sigende skulle man da unngå at bensinen fordampet, og at oljen ble liggende igjen i forgasseren og skape problem for neste start.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...