Titicaca Startet 21.Mai.2020 Del på Facebook Startet 21.Mai.2020 Jeg er i ferd med å kjøpe "ny" båt fra en forhandler, men er blitt uenig med selger om nødvendigheten av service på motor og drev. Båten er en 2018 modell og ble sjøsatt hos firmaet i august 2018. Båten har siden da vært brukt i forbindelse med uttstillinger, messer og demonstasjoner og har således mesteparten av tiden vært lagret innendørs. Motor har kun gått 14 timer og selger har hele tiden sagt at jeg vil få nybåtgaranti på båt og motor som vil gjelde fra jeg overtar båten. Båten har 2 stk. Volvo D3 220 motorer med drev og ifølge servic-skjema fra Volvo skal de fleste service-punkter utføres etter 200 timer eller etter 12 mnd, alt etter hva som kommer først. Jeg har lenge brdt selger om opplysninger om hva som er gjort av service på motor og drev siden båten var ny, men det har vært svært vanskelig å få disse opplysningene fra selger. Får bar svar om at jeg vil få nybåtgaranti fra jeg overtar båten. Omsider kom det fram at det bare var gjennomført "oppstart-service" på båten og selger mente det var helt unødvendig å ta andre service slik service-skjemaet beskrev. Jeg ville få full garanti på båt og motor fra jeg overtok båten og kunne deretter føge service slik service-skjemaet beskrev, altså 1. gang 12 mnd. etterpå. Jeg er uenig med selger og har påpekt at det da vil være nesten 3år siden forrige sevice., mens servicemanualen krever 12 mnd. Jeg har hevdet overfor selger at han må gjennomføre en full 12 månders-service før levering til meg dersom båten seles med full garangi. Selger nekter dette. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 (redigert) Garanti fra fabrikk er betinget at service er utført i tråd med deres anbefaling. Så enkelt. Motorene har ikke hatt service etter 12 måneder. Den er vanskelig å komme unna. All service hos Vp lagres i deres system. Klart de ser på dette ved garanti/reklamasjon. MEN om VP kan garantere at du får garanti/reklamasjon fra din overtakelse så er jo saken en annen. Er motorene registrert som tatt i bruk hos VP kan kanskje være avgjørende (man kan søke opp motornummer i deres system) Det hele koker vel ned til om du stoler på forhandleren 😊 Redigert 21.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 (redigert) Det bunner vel i hvor lyst du har på båten. Om du absolutt vil ha servicen utført på selgers regning, er det bare å si at salget skjer ikke før det er gjort. Om selger da ber deg finne en annen båt, har du kanskje fått det svaret du trenger: Det er ikke en selger som er villig til å gjøre "det lille ekstra", og da er det kanskje ikke der du vil legge igjen kronene. Hva gjør han om det skjer noe senere? Dette er nødvendigvis er nokså dyr båt, 1. gangsservice på disse motorene kan da ikke koste allverden iforhold til salgssum. Jeg tipper at den ikke selges på noe billigsalg. Kanskje du kan få til en deling? Du betaler for delene, de tar arbeidskost? Igjen, hvor "hissig" er du på nettopp denne båten? Forøvrig er nok Volvo likegyldig til hvem og hvordan motorene er brukt, motorene skal ha service innenfor intervallet de har satt. Bruk er bruk! Jeg synes selgeren burde sette sin stolthet i å levere båten nyservet i tråd med fabrikantens krav. Redigert 21.Mai.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 (redigert) Siden båten allerede snart er to år gammel (august 2018) og det fremdeles ikke er utført 12 mnd service, bør du forlange å få ny-garantien skriftlig og med store bokstaver. VP foreskriver i dette tilfellet 12 mnd-intervall for at garanti skal gjelde, og andre kan ha et annet syn enn selger på dette i ettertid. Garantivilkårene for motoren er jo i utgangspunktet her allerede brutt! Hva mener de med ny-garanti? 5 år fra din kjøpsdato? Båten er jo snart 2 år gammel. Eller får du litt over 3 år som jo er den rest-garantien som uansett skal følge båten etter Forbrukerkjøpsloven? Slik jeg forstår selger formulerer dette kan det være begge deler. Nå gjelder en garanti både båt og motor, så om ikke annet kan du sitte igjen med garanti på båten, men ikke motoren. Redigert 21.Mai.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Undersøk når motoren er registrert solgt i VP sitt system. Vi kjøpte en overligger i 09, fra forhandler. Det ble tidspunktet registrert hos VP. Båt, motor og drev ble lever til forhandler i 07 og brukt 20 timer som demobåt. Etter hva jeg kan huske ble det utført service før overtakelse. vp har forholdt seg til kjøpstidspunktet i 09, når det har vært reklamasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Sistnevnte er løsningen. Garantiregistreringen går inn når en kjøper overtar båten, i tiden som demo er den normalt ikke innregistrert. Ikke noe poeng ved det, fordi "garantien" da ville bli "spist opp" i tiden som demo. Får man bare bekreftet at det er slik, altså at den meldes inn på garanti nå, er det ikke et problem. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Geb Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Du har enda ikke kjøpt båten, og er allerede havnet i en uenighet med selger? Jeg ville kansellert hele salget. (forstår det slik at du ikke har kjøpt enda?) Hva skjer ved eventuelle reklamasjoner i.l.a de neste årene? Her er det potensiale for mye kverulering og krangling... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Dette er i grunn typisk for båtmarkedet, her skiller det seg svært mye fra bilmarkedet. Forhandlere spør kunder om hva de vil ha gjort på en førstegangsservice på en motor til en halv million, man opplever at vitale sjekkpunkter ikke er utført eller at servicedeler ikke er byttet pga. "lite bruk". Jeg synes det vitner om useriøsitet når en merkeforhandler ikke følger opp serviceboka iht. fabrikkens anvisninger. Volvo Penta bør ikke være bekjent av å ha slike forhandlere men de finnes dessverre i betydelig omfang. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Dersom det skulle skje noe uforutsett med motoren i løpet av garantitiden må det fremdeles påvises adekvat årsakssammenheng mellom skaden og den forsømte servicen. Vil tro motoren vil få sin 12 mnd service senest til høsten, så det er mye som tilsier at dette vil kunne ende godt. Er sinken sjekket er mye gjort, på en motor som har gått 14 timer er det lite annet som kan skade en slik motor, sett bort fra usikkerheten rundt at den kan ha vært eksponert for saltvann 2 år lenger enn en tilsvarende ny. At impeller er morken og ubrukelig etter å ha stått spent i to år er lite trolig og vil i absolutt verste fall kunne utløse en temperaturalarm under hard kjøring, hvoretter impeller bare byttes. Denne risikoen tar åpenbart selger på sin kappe. Båten selges med full nybåtgaranti i kontrakten, så jeg ser ærlig talt ikke helt hvorfor kjøper skal være uenig med selger i at dette loves. Spørsmålet er vel heller om kjøper vil føle han sitter igjen med en mindreverdig båt, fire-fem servicer senere, etter at garantitiden på fem år er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 (redigert) Tror du bør holde deg borte fra båt i det hele tatt, så mye kverulering fra din side ser ikke bra ut i fremtiden, spesielt for deg. Om båten er demobrukt er prisen satt ned og du får full garanti fra du overtar. 12 timer på motor er ingen ting og den er fortsatt ikke innkjørt, om du vet hva det betyr. Jeg bytter f.eks olje på mine motorer etter 100 timer og da er oljen fortsatt klar og som ny. Så finn deg noe annet å lage problemer av, f.eks campingvogn eller bobil. Redigert 22.Mai.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hedwig Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 X10an skrev for 1 time siden: Dersom det skulle skje noe uforutsett med motoren i løpet av garantitiden må det fremdeles påvises adekvat årsakssammenheng mellom skaden og den forsømte servicen. Vil tro motoren vil få sin 12 mnd service senest til høsten, så det er mye som tilsier at dette vil kunne ende godt. Er sinken sjekket er mye gjort, på en motor som har gått 14 timer er det lite annet som kan skade en slik motor, sett bort fra usikkerheten rundt at den kan ha vært eksponert for saltvann 2 år lenger enn en tilsvarende ny. At impeller er morken og ubrukelig etter å ha stått spent i to år er lite trolig og vil i absolutt verste fall kunne utløse en temperaturalarm under hard kjøring, hvoretter impeller bare byttes. Denne risikoen tar åpenbart selger på sin kappe. Båten selges med full nybåtgaranti i kontrakten, så jeg ser ærlig talt ikke helt hvorfor kjøper skal være uenig med selger i at dette loves. Spørsmålet er vel heller om kjøper vil føle han sitter igjen med en mindreverdig båt, fire-fem servicer senere, etter at garantitiden på fem år er ute. Selger kan godt gi sin garanti, men kan ikke gi kjøper VPs garanti uten avtale med VP. Det kan godt hende, som @Eureka forteller, at selger har alt på det tørre og at VP regner start fra det øyeblikk båten registreres som solgt til kjøper. Men hvis ikke er selger på utrygg grunn. Her er det enten dårlig kommunikasjon, eller en selger som tar snarveier. Bruk litt tid og godvilje på å finne ut av om det første er tilfelle. Dersom det ikke er tilfelle og selger tar snarveier ville jeg ha gått unna. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 On 5/21/2020 at 8:28 AM, Titicaca said: Omsider kom det fram at det bare var gjennomført "oppstart-service" på båten og selger mente det var helt unødvendig å ta andre service slik service-skjemaet beskrev. den var morsom. Den såkalte «oppstartservicen» er at en vp fyr kommer innom plugger in vodiaen og sjekker at alt spiller og så godkjenner installasjonen og legger den in i systemet. Tar 5 min før de går og har absolutt ikke noe med service å gjøre. egentlig skal de ut å kjøre, sjekke maks turtall og fart men dette gjøres i praksis stort sett bare om det første gangen på en båt/ motorkombi. på en båt med 14 timer hadde ikke vært veldig bekymret for at oljer ikke er byttet på 2 år, men VP spesifiserer årlig/xxx timer. demobåter/ messebåter med få timer har jeg inntrykk av at ingenting er gjort er mer regelen enn unntaket og helt normalt. få selgeren til å få tak en bekreftelse på at alt av garantier gjelder fra kjøpsdato på tross av at foreskrevet servicearbeid ikke er utført. for noen år siden (10-15)hadde VP første oljeskift på 50 timer som et krav også, men vet ikke om det er endret i dag. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lanber Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 50 timers oljeskifte på ny D1-30. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 (redigert) Ta en telefon eller send en mail til VP, så får du et svar på hvordan dette forholder seg med garanti/demobåter/timer/service. Får du tilbakemelding om at det er som selger sier, så er alt i orden. Er det ikke som selger sier, kan du vise til svaret fra VP. Og om selger ikke vil forholde seg til det, så finn deg en annen båt/selger. Redigert 23.Mai.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.