Jump to content

Må bytte slangenippler på racorkopi. Hvordan måler jeg gjenger?

seilfred

Recommended Posts

Til venstre, gammel nippel i den størrelsen jeg ønsker. 
til høyre, nippel som fulgte med racorkopi. Den er for stor. 
FC042484-F5C5-4A6F-BE8E-1FCC631B7ECB.jpeg.9d6f7c129b05435b074417b8465c4191.jpeg

Den til venstre måler 13,5 mm i diameter på gjengene, og 10 mm over 10 gjenger. 

Den til høyre måler 13,5 mm i diameter og 13,5 mm over 10 gjenger. 

jeg vil ha gjengene til den høyre, og nippelen til den venstre, som måler 7,5 mm diameter. (Tror det er 8mm slange)

hva skal jeg søke etter?

evt noen som har racor og har gjort dette før og vet hvor man kan skaffe tingene?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ja, det er altså her jeg kommer litt til kort. 

betyr det da 14 mm diameter og stigning 1,5? 
og hva kalles det da? Er det metrisk, tommer eller annet? 

Jeg vil gjerne forstå det, men jeg vil også gjerne vite eksakt hva jeg skal Google for å finne en nippel til 8 mm slange som passer racor...:smiley: hvis du skjønner.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 2 timer siden:

Til venstre, gammel nippel i den størrelsen jeg ønsker. 
til høyre, nippel som fulgte med racorkopi. Den er for stor. 
...........

Den til venstre måler 13,5 mm i diameter på gjengene, og 10 mm over 10 gjenger. 

Den til høyre måler 13,5 mm i diameter og 13,5 mm over 10 gjenger. 

Det du har målt kan ikke stemme. Den til venstre tipper jeg at er 1/4" NPT. Den har stigning på 18 gjenger per tomme. Det du skriver er jo 1mm stigning, altså 1mm mellom hver gjengetopp. Når man måler stigning i tommer så er det antall gjenger per tomme som telles, det blir litt annerledes. 18 gjenger per tomme tilsvarer ca 1,41mm mellom hver gjenge, så det stemmer ikke i det hele tatt med det du har målt. 1mm stigning er veldig fin stigning på den diameteren, og hadde i tilfelle kun stemt med M14x1 fingjenger, noe som ikke er en vanlig dimesjon for fittings. Jeg ser jo også på øyemål av bildet at det ikke stemmer. 

Den til høyre kan være 1/4" BSP rørgjenger. Den har stigning 19 gjenger per tomme, som blir ca 1,34mm per gjenge. Det stemmer ganske bra med det du har målt. Alternativt kan det være M14x1,5  metrisk fingjenge, noe som er en kurant fittingsgjenge. Men du må måle mer nøyaktig, og bruke gjengelære for tommer og millimeter. Det er ingen stigninger i tommer og millimeter som skal gå om hverandre hvis du måler nøye. 

@Komodo: det kan godt være du har helt rett. Jeg prøvde meg med skyvelære så best jeg klarte, men muligvis blir det ikke nøyaktig nok. Dette kan jeg fint lite om. Nå er den gamle nippelen tilbake på cav-filteret igjen så får ikke målt opp.

Hvis det er riktig at den andre (som er den jeg ønsker en ny av) er m14 og 1,5 stigning, hvordan søker jeg etter en slik? Dvs hva er benevnelsen, forkortelsen eller hva man måtte kalle det?

Komodo skrev 28 minutter siden:

:giggle:

Du må ha to gjengelærer, et for millimeter og et for tommer. 

Her har du en fin tabell for å finne ut hvilken gjenge du har på fittingsene. For skruegjenger er det andre tabeller som er bedre.

Der var det en masse forskjellige gjengetyper. En noen av disse mere vanlige en andre? 

Om ikke annet så kan jeg bekrefte at gjengene du ønsker er M14x1.5. Jeg kan også insinuere at en overgang fra dette til 8mm slangenippel er vanskeligere og dyrere å skaffe enn til f.eks 10mm eller 12mm slangenippel. Men det finnes selvfølgelig, sjekk for eksempel en av disse:

https://www.ebay.com/itm/303247592388

https://www.ebay.com/itm/223636776877 (Velg dette: 8mmx14mm + M14x1.5)

Men for å være enda mer korrekt så er det slangenippel til 6mm slange du ønsker, for slangenippel til 8mm innvendig slange måler ikke 7.5mm utvendig.

https://www.ebay.com/itm/162362536479 (ekstremt dyr frakt)

https://www.ebay.com/itm/223636776877 (Velg dette: 6mmx14mm + M14x1.5)

Eller du kan gjøre det veldig billig for deg selv og bestille noen slike:

https://www.aliexpress.com/item/32998458150.html

Redigert av X10an (see edit history)
Kjellg skrev for 22 timer siden:

Der var det en masse forskjellige gjengetyper. En noen av disse mere vanlige en andre? 

Ja,  det er klart, noen er mer vanlige enn andre. Men det er egentlig ikke veldig mange gjengetyper i tabellen, det bare ser slik ut. Årsaken er at fittingsstandarden er oppgitt, men de har ikke alltid egne gjenger. F.eks. så bruker JIC og ORFS imperialistiske fingjenger (UNF). De som er angitt med MM er litt feilaktig, det er egentlig MF (metriske fingjenger). 

På svaret om hva som er mest vanlig vil jeg kanskje si BSP og NPT. Dette er vanlige rørgjenger. UNF og MF er også en del brukt men det kommer an på til hva. Sistnevnte er mer brukt på hydraulikk, hvor metrisk kanskje er i ferd med å ta mer over. For sanitær og industrirør er vel BSP mest vanlig, men det kan sikkert en rørlegger si mer om. 

X10an skrev 1 time siden:

Men for å være enda mer korrekt så er det slangenippel til 6mm slange du ønsker, for slangenippel til 8mm innvendig slange måler ikke 7.5mm utvendig.

Hvorfor mener du han skal ha 6mm nippel? Da må han jo dra slangen mye inn og får en uforholdsmessig struping av flowen. 

Takk for utfyllende svar @X10an.

Jeg tolker det som at du mener jeg har slanger som måler 6mm innvendig? 
Jeg mener jeg målte den til 8 mm, men det kan være vanskelig på enden av en gammel slange såklart. Har tenkt å bestille nye, så må dra ned å måle igjen. 

Komodo skrev 55 minutter siden:

Hvorfor mener du han skal ha 6mm nippel? Da må han jo dra slangen mye inn og får en uforholdsmessig struping av flowen. 

Derfor:

seilfred skrev On 21.5.2020 at 17.18:

jeg vil ha (...) nippelen til den venstre, som måler 7,5 mm diameter

6mm nippel betyr som oftest at den er beregnet på 6mm innvendig slange. Denne 6mm nippelen måler da 7.5mm utvendig. Helt klart en snever dimensjon for et FG500 filter, men så vet jeg heller ingenting om hva dette filteret skal benyttes til. Rett meg gjerne om dette er feil.

s-l1600.jpg.4f0b80f8dc1edb9c9a084028c85ce750.jpg

Komodo skrev 8 minutter siden:

Vet ikke om du har feil, men TS bør i alle fall være obs på hvilket dieseldyr som skal fores med dette filtret, og hvilket behov for flow han har. 

Har vært inne på den tanken og, men er igjen på bortebane. 

motoren er en bukh DV 36 hvis det sier noe som helst. 
hvor finner jeg hva slags dim jeg skal ha på slangen, og er dette racorfilteret kanskje helt feil???!

Jeg har ellers ingen egne meninger i denne saken foruten et ønske om å hjelpe. Trådstarter sier han ønsker slangenippel til 8mm slange, der nippelen måler 7.5mm utvendig. Dette gjør det vanskelig for meg å komme med et klart og entydig svar, og nettopp derfor kommer jeg med flere mulige løsningsforslag. En 8mm innvendig slange på en 7.5mm utvendig nippel vil nok sitte i overkant løst, men jeg har tidligere vært vitne til at slikt har blitt tett ved bruk av en eller flere slangeklemmer.    :-)

Jeg hører hva du sier @X10an, og jeg må måle slangene mine igjen. Kan godt være de er 6 mm. Kom forøvrig gjerne med personlige betraktninger, de er sikkert mere kvalifiserte enn mine. 
Det jeg lurer på nå er jo om dette oppsettet overhodet er kompatibelt...?

seilfred skrev 8 minutter siden:

er dette racorfilteret kanskje helt feil?

Det er aldri normalt sett ikke noe problem å ha for stort filter. Og et Racorfilter fungerer veldig bra i forhold til hvor enkelt og raskt det er å bytte filter, spesielt i rom sjø. Greia er bare at dette filteret er dimensjonert for å fungere på motorer opp mot 500hk. Din 30 hk motor vil heller aldri bli strupet for diesel av en 6mm innvendig slange, så det er bare å benytte utstyret du har kjøpt og slangedimensjonen du har fra før.

For å oppsummere så vil jeg si at dette Racorfilteret er en bra løsning for din motor, men sørg for å få nipler som passer dine slanger.

seilfred skrev 22 minutter siden:

Jeg hører hva du sier @X10an, og jeg må måle slangene mine igjen. Kan godt være de er 6 mm. Kom forøvrig gjerne med personlige betraktninger, ...

Kapp vekk den biten av slangen som har vært på den gamle nippelen og mål på nytt. Hvis du er usikker på målet trer du inn en M6 og en M8 skrue. Da finner du fort ut hva som passer best. Kan godt tenkes at det er 6mm du skal ha, men jeg synes det er farlig tynt. Greit nok med 6mm lysåpning, men hullet i en 6mm nippel er ganske tynt, kanskje bare 3. 

Almvik skrev 19 minutter siden:

Henger ikke helt med på alt som skrevs her nå, men er rimelig sikker på at gjengene på den til venstre er koniske og heter 1/4 NPT

Enig i det (som jeg også skrev lenger opp), men den er altså feil. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...