Solseng Startet 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2020 (redigert) Selvsagt! Man bør prøve ny propell til påhengern hvert år. Bare pyser har bare en propell, og putrer rundt med den til den knekker i to. Når motoren er valgt, kjøpt og betalt, så er det propellen som utgjør performance-biten på båten. Hvis du og jeg som båteier mener alvor, så har vi flere propeller å bytte om på etter forholdene - omtrent som med dekk til bil og varierende forhold. Derfor vil jeg prøve en ny propell også i år. Jeg har listet opp 3 propeller jeg mener er veldig interesante for min båt/motor. (Ibiza 20 Touring/Suzuki DF-150). 2 4-bladere fra Mercury og en helt ny 3-blader fra Suzuki. Jeg finner alle disse interessante, og skulle gjerne prøvd alle disse 3. Men det får holde med en for dette året. Jeg har allerede en favoritt, men siden jeg allerede har en propell jeg er godt fornøyd med, så er det ikke så farlig hvilken jeg velger egentlig. Dermed gir jeg alle andre muligheten til å mene noe om valget (som man selv finner interessant for egen del). Jeg vil selvsagt! gi feedback på propellen. Det er nesten alle andre altfor dårlige til å gjøre. Litt av moroa er da å kunne gi litt relevant info til andre? Å være med å utvide "databasen" og erfaringsdelingen? Gi lyd for hva du mener er mest interessant. Ok, her er proppene: https://www.globalsuzuki.com/marine/topics/201905-1/ https://www.mercurymarine.com/en-gb/no/propellers/comp-series/furyr-4/ https://www.mercuryracing.com/boat-propellers/outboard/bravo-i-fs/ Hvilken av disse synes du er mest interessant og vil vite mer om? Gi din stemme! Redigert 21.Mai.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 (redigert) Ok, bare en kjapp oppdatering: Siden ingen hadde noen spesielle ønsker gikk jeg for Bravo1 FS fra Mercury Racing. Kan begrunne valget: Jeg liker grepet og løftet 4-bladere gir. Til nå har jeg kjørt med Mercury Revolution 4 eller Solas HR-4. Begge disse gir godt løft i hekken. Båten blir kjørende nokså flatt. Bravo1 FS skal gi mer baugløft p.g.a. designet/modifikasjonen. Akkurat det blir veldig spennende å prøve på en daycruiser som Ibizaen siden CG ligger litt lengre frem enn på en typisk skjærgårdsjeep eller RIB. Må nok heve motoren minst ett hull med denne for å få utbytte av designet. Bravo1 FS lages hos Racing-avdelingen hos Mercury. D.v.s. at propellen blir fysisk bearbeidet av en operatør og balansert. Pitch? Ja, det blir spennende. Jeg kjører nå med en 4-blads Solas HR-4 i 21". Bravo1 FS ble betillt i 26". Det skal angivelig være litt fornuft i galskapen, men det blir altfor langt å skrive om. Jeg tipper mange er nysgjerrige på hva slags turtall jeg får, og vil selvsagt poste det når propellen ankommer, blir prøvd og forsøkt optimalisert mht. montasje. Redigert 23.Mai.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Hvis en virkelig skal være modig kan en velge noe herfra: https://www.sharrowmarine.com Så modig er ikke jeg. Enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Tipper prislappen vil skremme noen og enhver. Ser ut til å virke, men neppe for oss vanlige dødelige med en klart definert dybde på lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Jeg ville tro at en Bravo OC ville passe bedre... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Litt mindre diameter. Vurderte XS, men ja: Akkurat nå tror jeg det handler om å få en god baseline. Jeg tar virkelig en råsjanse her. Kan bli bom. Slik jeg ser det, er det mest spennede å se hvordan FS fungerer på båten mht. løft. Snakket litt med Brett om deres OB/FX, men syntes ikke som om frakt via usps var et alternativ. Uansett: Det er bare en moderat daycruiser med en moderat Suzuki-motor. Men det irriterer meg litt at det finnes så få opsjoner "in-house". Derfor legges litt ekstra dollars i dette. Vurderte lenge Fury-4, men kom til at det sannsynligvis var viktigere å finne ut av løftet disse forskjellige propellene gir. Jeg er dermed egentlig bare på "base-line" stadiet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 For en baseline ville kanskje en Bravo1 stock/lab finish være bedre. Men den gir lite akterløft til å være en 4bl. For å gi deg med en sakteroterende propell mer bitt, vil den dobbeltcupping kunne skape noe med sin propelldesign. Du trenger noe som skan skyve vann. Og Fury 4 vil sannsynligvis ikke gi deg noe med sine spisse blader. Da må du ha mer rpm. Du må nok tenke mer elefantøre. Eller mer cupping for å gi mer grep og litt juksemåten å flytte vann. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Hehe... B1FS er allerede bestillt og betalt. Så får nesten ta det derfra. Sånn helt originalt skulle man kanskje tro at en XC ville være en god match mot Suzukis odde girutveksling. Jeg er uansett villig til å ta denne risken. Nå skal jeg bare vurdere å løfte motoren et hull opp for å få være klar til FSen. Men jeg vil gi klare meldinger fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.