Jump to content

Årets nye propell: Fury 4, Bravo 1 FS eller den nye Suzuki WaterGrip Sport?

Solseng

Recommended Posts

Selvsagt! Man bør prøve ny propell til påhengern hvert år. Bare pyser har bare en propell, og putrer rundt med den til den knekker i to. Når motoren er valgt, kjøpt og betalt, så er det propellen som utgjør performance-biten på båten. Hvis du og jeg som båteier mener alvor, så har vi flere propeller å bytte om på etter forholdene - omtrent som med dekk til bil og varierende forhold.

Derfor vil jeg prøve en ny propell også i år. Jeg har listet opp 3 propeller jeg mener er veldig interesante for min båt/motor. (Ibiza 20 Touring/Suzuki DF-150). 2 4-bladere fra Mercury og en helt ny 3-blader fra Suzuki. Jeg finner alle disse interessante, og skulle gjerne prøvd alle disse 3. Men det får holde med en for dette året. Jeg har allerede en favoritt, men siden jeg allerede har en propell jeg er godt fornøyd med, så er det ikke så farlig hvilken jeg velger egentlig.

Dermed gir jeg alle andre muligheten til å mene noe om valget (som man selv finner interessant for egen del). Jeg vil selvsagt! gi feedback på propellen. Det er nesten alle andre altfor dårlige til å gjøre. Litt av moroa er da å kunne gi litt relevant info til andre? Å være med å utvide "databasen" og erfaringsdelingen? Gi lyd for hva du mener er mest interessant.:smiley:

Ok, her er proppene:

https://www.globalsuzuki.com/marine/topics/201905-1/

https://www.mercurymarine.com/en-gb/no/propellers/comp-series/furyr-4/

https://www.mercuryracing.com/boat-propellers/outboard/bravo-i-fs/

Hvilken av disse synes du er mest interessant og vil vite mer om? Gi din stemme!:thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)

Ok, bare en kjapp oppdatering: Siden ingen hadde noen spesielle ønsker gikk jeg for Bravo1 FS fra Mercury Racing.

Kan begrunne valget:

Jeg liker grepet og løftet 4-bladere gir. Til nå har jeg kjørt med Mercury Revolution 4 eller Solas HR-4. Begge disse gir godt løft i hekken. Båten blir kjørende nokså flatt. Bravo1 FS skal gi mer baugløft p.g.a. designet/modifikasjonen. Akkurat det blir veldig spennende å prøve på en daycruiser som Ibizaen siden CG ligger litt lengre frem enn på en typisk skjærgårdsjeep eller RIB. Må nok heve motoren minst ett hull med denne for å få utbytte av designet.

Bravo1 FS lages hos Racing-avdelingen hos Mercury. D.v.s. at propellen blir fysisk bearbeidet av en operatør og balansert.

Pitch? Ja, det blir spennende. Jeg kjører nå med en 4-blads Solas HR-4 i 21". Bravo1 FS ble betillt i 26". Det skal angivelig være litt fornuft i galskapen, men det blir altfor langt å skrive om. Jeg tipper mange er nysgjerrige på hva slags turtall jeg får, og vil selvsagt poste det når propellen ankommer, blir prøvd og forsøkt optimalisert mht. montasje.:giggle:

Redigert av Solseng (see edit history)

Litt mindre diameter. Vurderte XS, men ja: Akkurat nå tror jeg det handler om å få en god baseline. Jeg tar virkelig en råsjanse her. Kan bli bom. Slik jeg ser det, er det mest spennede å se hvordan FS fungerer på båten mht. løft. Snakket litt med Brett om deres OB/FX, men syntes ikke som om frakt via usps var et alternativ.

Uansett: Det er bare en moderat daycruiser med en moderat Suzuki-motor. Men det irriterer meg litt at det finnes så få opsjoner "in-house". Derfor legges litt ekstra dollars i dette. Vurderte lenge Fury-4, men kom til at det sannsynligvis var viktigere å finne ut av løftet disse forskjellige propellene gir.

Jeg er dermed egentlig bare på "base-line" stadiet.:giggle:

For en baseline ville kanskje en Bravo1 stock/lab finish være bedre. Men den gir lite akterløft til å være en 4bl.

For å gi deg med en sakteroterende propell mer bitt, vil den dobbeltcupping kunne skape noe med sin propelldesign.

Du trenger noe som skan skyve vann. Og Fury 4 vil sannsynligvis ikke gi deg noe med sine spisse blader. Da må du ha mer rpm. Du må nok tenke mer elefantøre. Eller mer cupping for å gi mer grep og litt juksemåten å flytte vann.

Hehe... B1FS er allerede bestillt og betalt. Så får nesten ta det derfra. :smiley:

Sånn helt originalt skulle man kanskje tro at en XC ville være en god match mot Suzukis odde girutveksling. Jeg er uansett villig til å ta denne risken. Nå skal jeg bare vurdere å løfte motoren et hull opp for å få  være klar til FSen. Men jeg vil gi klare meldinger fremover.:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...