Jump to content

Kuleventil satt seg

VP44

Recommended Posts

Hvis du er av den modige typen så bytter du kun ventilen med båten på vannet.

Først spikker du en kon av tre og knakker i fra utsiden på gjennomføringen.

Eller trykk in en pakke med smør i fra utsiden. Vannet er så kallt så smøret smelter ikke.

Eller.. ja mange måter å få det tett på midlertidigt.

Tar du først opp båten på land er det ikke noe å spare på og ikke bytte gjennomføringen.

Siden den ligger på land vil jeg anbefale å slå en treplugg i senter og sage ut gjennomføringen med en hullsag som akkurat er større enn gjengene på gjennomføringen. Trepluggen benyttes for at senterboret skal ha noe å styre etter. 

Gjorde samme jobben i fjor på vår båt. Var egentlig overrasket over hvor enkelt det var. Satte inn gjennomføringer og ventiler i kompositt fra Trudesign for å slippe å tenke mer på dem. 

VP44 skrev for 2 timer siden:

Trenger man å skifte skrog gjennomføringen? Eller kan man kun skifte kuleventilen?

Du trenger ikke å skifte skroggjennomføringen hvis den ikke er dårlig, men da må du sjekke det. 

tilplan skrev 1 time siden:

Siden den ligger på land vil jeg anbefale å slå en treplugg i senter og sage ut gjennomføringen med en hullsag som akkurat er større enn gjengene på gjennomføringen. Trepluggen benyttes for at senterboret skal ha noe å styre etter. 

Fin metode det. Men mange ganger går det jo greit å bare skru den ut også da.

tilplan skrev for 8 timer siden:

Gjorde samme jobben i fjor på vår båt. Var egentlig overrasket over hvor enkelt det var. Satte inn gjennomføringer og ventiler i kompositt fra Trudesign for å slippe å tenke mer på dem. 

Det er også en mulighet å skjære av flensen på utsiden med en vinkelsliper og dra gjennomføring og ventil inn i båten. Lett !

VP44 skrev 5 minutter siden:

Hvis man bytter til trudesign komposit, kan man feste den med tec7 eller må man bruke epoxi. Leste det et sted, at Tec7 ikke herdet mot komposit? 

Jeg brukte epoxylim på utsiden og Tec7 på innsiden, men ser mange kun bruker Tec7. Lurt å pusse/matte kontaktflaten på flensen.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Prøv å banke litt på ventilen med egnet redskap, men det beste er å bytte ut ventil og gjennomføring .

En annen metode er "feinsag" å metall blad for å kutte like under mutteren jevnt med skutebunn hvis mutteren sitter fast.

Bruk gjerne tec7 til mye rart, men den hefter dårlig/ikke på den type plast. Så prøv heller en av disse. Brukte selv sika 291i

https://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads

Redigert av Kapteinskutelaus (see edit history)
VP44 skrev for 3 timer siden:

Hvis man bytter til trudesign komposit, kan man feste den med tec7 eller må man bruke epoxi.

Jeg tenkte det var like greit å gjøre jobben skikkelig med en gang da jeg skiftet til Trudesign for tre år siden, så derfor brukte jeg epoksy. Som vist og forklart her og her. Fordelen med epoksy, slik jeg ser det, er at epoksy limer til kompositt og at gjennomføringene nå er støpt fast og blitt en del av skroget. Trenger (sannsynligvis) ikke ofre dem en tanke mer i min levetid. 

Selv brukte jeg fortykket epoksy fra WestSystems, men vet flere som også har brukt denne epoksyen, den har en langt hyggeligere pris og er grei i bruk.

Til gjengene mellom gjennomføringene og ventilene brukte jeg Loctite 5331 (for plastgjenger), etter anbefaling fra Trudesign.

Jeg fulgte også anbefalingene til Trudesign med Sika 291i og Loctite 5331. La på raust med Sika for best mulig fylling gjennom skroget. Klarer uansett aldri å bruke dem opp før de blir gamle. Eier av nabobåt fikk også til sin gjennomføring:saint:

For min del liker jeg bedre en hullsag enn en hissig vinkelsliper. Begge deler gjør jobben. En bruker gjerne det som er tilgjengelig. Smak og behag...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...