VP44 Startet 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2020 Kuleventilen fra septiken har satt seg. Tidligere eier bruket den i høst. Har hatt på rust løser får å prøve å løsne den. Vet noen om hvis håndtaket knekker vil ventilen lekke vann da? Står i stengt posisjonen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Om håndtaket knekker lekker ikke vemtilen. Den er trolig defekt og bør skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Takk for svar. Trenger man å skifte skrog gjennomføringen? Eller kan man kun skifte kuleventilen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Man trenger ikke alltid, men det er som regel lurt å skifte dem samtidig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Almvik Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Hvis du er av den modige typen så bytter du kun ventilen med båten på vannet. Først spikker du en kon av tre og knakker i fra utsiden på gjennomføringen. Eller trykk in en pakke med smør i fra utsiden. Vannet er så kallt så smøret smelter ikke. Eller.. ja mange måter å få det tett på midlertidigt. Tar du først opp båten på land er det ikke noe å spare på og ikke bytte gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Båten ligger på land, men synes det ser litt vanskelig ut. Har nå hatt på rust løser og håper at den kan åpnes da. Går det an å kun skifte hånd tak på kuleventilen? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Siden den ligger på land vil jeg anbefale å slå en treplugg i senter og sage ut gjennomføringen med en hullsag som akkurat er større enn gjengene på gjennomføringen. Trepluggen benyttes for at senterboret skal ha noe å styre etter. Gjorde samme jobben i fjor på vår båt. Var egentlig overrasket over hvor enkelt det var. Satte inn gjennomføringer og ventiler i kompositt fra Trudesign for å slippe å tenke mer på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Du kan ikke kun skifte håndtak. Er båten på land så er det en nobrainer at skifte ut ventil og gjennomføring nå. Edit: På den måten som tilplan beskriver =) Redigert 21.Mai.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 VP44 skrev for 2 timer siden: Trenger man å skifte skrog gjennomføringen? Eller kan man kun skifte kuleventilen? Du trenger ikke å skifte skroggjennomføringen hvis den ikke er dårlig, men da må du sjekke det. tilplan skrev 1 time siden: Siden den ligger på land vil jeg anbefale å slå en treplugg i senter og sage ut gjennomføringen med en hullsag som akkurat er større enn gjengene på gjennomføringen. Trepluggen benyttes for at senterboret skal ha noe å styre etter. Fin metode det. Men mange ganger går det jo greit å bare skru den ut også da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VP44 Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Hvis man bytter til trudesign komposit, kan man feste den med tec7 eller må man bruke epoxi. Leste det et sted, at Tec7 ikke herdet mot komposit? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 tilplan skrev for 8 timer siden: Siden den ligger på land vil jeg anbefale å slå en treplugg i senter og sage ut gjennomføringen med en hullsag som akkurat er større enn gjengene på gjennomføringen. Trepluggen benyttes for at senterboret skal ha noe å styre etter. Gjorde samme jobben i fjor på vår båt. Var egentlig overrasket over hvor enkelt det var. Satte inn gjennomføringer og ventiler i kompositt fra Trudesign for å slippe å tenke mer på dem. Det er også en mulighet å skjære av flensen på utsiden med en vinkelsliper og dra gjennomføring og ventil inn i båten. Lett ! VP44 skrev 5 minutter siden: Hvis man bytter til trudesign komposit, kan man feste den med tec7 eller må man bruke epoxi. Leste det et sted, at Tec7 ikke herdet mot komposit? Jeg brukte epoxylim på utsiden og Tec7 på innsiden, men ser mange kun bruker Tec7. Lurt å pusse/matte kontaktflaten på flensen. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Kapteinskutelaus Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Prøv å banke litt på ventilen med egnet redskap, men det beste er å bytte ut ventil og gjennomføring . En annen metode er "feinsag" å metall blad for å kutte like under mutteren jevnt med skutebunn hvis mutteren sitter fast. Bruk gjerne tec7 til mye rart, men den hefter dårlig/ikke på den type plast. Så prøv heller en av disse. Brukte selv sika 291i https://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads Redigert 22.Mai.2020 av Kapteinskutelaus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 VP44 skrev for 3 timer siden: Hvis man bytter til trudesign komposit, kan man feste den med tec7 eller må man bruke epoxi. Jeg tenkte det var like greit å gjøre jobben skikkelig med en gang da jeg skiftet til Trudesign for tre år siden, så derfor brukte jeg epoksy. Som vist og forklart her og her. Fordelen med epoksy, slik jeg ser det, er at epoksy limer til kompositt og at gjennomføringene nå er støpt fast og blitt en del av skroget. Trenger (sannsynligvis) ikke ofre dem en tanke mer i min levetid. Selv brukte jeg fortykket epoksy fra WestSystems, men vet flere som også har brukt denne epoksyen, den har en langt hyggeligere pris og er grei i bruk. Til gjengene mellom gjennomføringene og ventilene brukte jeg Loctite 5331 (for plastgjenger), etter anbefaling fra Trudesign. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Her er en måte å demonte på: https://hamnenplay.solidtango.com/video/171206-batfixarskolan-vrak-till-vralak-genomforing Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Jeg fulgte også anbefalingene til Trudesign med Sika 291i og Loctite 5331. La på raust med Sika for best mulig fylling gjennom skroget. Klarer uansett aldri å bruke dem opp før de blir gamle. Eier av nabobåt fikk også til sin gjennomføring For min del liker jeg bedre en hullsag enn en hissig vinkelsliper. Begge deler gjør jobben. En bruker gjerne det som er tilgjengelig. Smak og behag... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.