Jump to content

Vaskemiddel skittent/fett dekk


elskerseiling

Recommended Posts

Zalo.

Noe som fungerer på en del andre materialer for å fjerne olje og fett, er BIltemas håndrengjøring. Jeg brukte den forrige versjonen til å fjerne vanskelig skitt. Deretter skylle godt med vann, og vaske på vanlig vis. Har ikke prøvd den nye på flaske (men den fungerer godt på hendene etter å ha mekket bil og holdt på med fettpresse.)

 

Aceton fungerer også, men er ikke så bra å jobbe med og koster jo en god del. (Nå tenker jeg på olje og fett. )

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

elskerseiling skrev 18 minutter siden:

Hvilke vaskemidler/ metoder bruker dere på ruglete båtdekk som er møkkete og fett av olje og søl etter mye pussing på opplagsplassen. Slik at båten blir helt ren til sesongen:)

 

Bruker man vanlig såpe og børste / svamp kan man stå å gnikke i evigheter :eek:

Hva mener du? Ruglete dekk? Hva slags dekk snakker du om? Antiskli?Et bilde forklarer så meget og koster så lite å legge ved.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville startet med høyttrykkspyleren. Hvis det fortsatt er skittrester ville jeg begynt med de "snille" kjemikaliene. Zalo som nevnt av Grand Banks jr. Eller kankje litt jif skurekrem?

 

Det finnes jo sterkere saker. Hvis hele dekket er falmet går det an å smøre det inn med vannlinjerens. (Dette er syre, så forsiktighet må utvises).

Link to post
Share on other sites

Hvis det er fett eller olje vil dette normalt forsvinne ved bruk at et fettløselig middel, som f.eks Zalo. Alkaliske vaskemidler pleier normalt også å ta dette, men må kanskje blandes litt sterkere enn vanlig hvis det er spesielt vanskelige flekker eller det har sittet der lenge.

Jeg har som regel brukt vanlig båtshampo og børste først, og deretter høytrykkspyler med godt resultat. Men da har det ikke vært olje eller fett men "vanlig" skitt.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slikt rutete anti-skli mønster så er en skurekost som man drar langs med rillene veldig bra. Fungerer også godt med noen svamper. 

 

Hvis slikt mønster uten retning så fungerer skurekost som beveges som en poleringsfille. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

og er det misfarging igjen som er vrien å bort etter at du har fått avfettet, så har jeg brukt noe syrebasert, feks rustvask/felgrens/gelcoat cleaner 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...