Goddis77 Startet 22.Mai.2020 Del på Facebook Startet 22.Mai.2020 Var båtfører for dykkerklubben jeg er medlem av i går, ute i Rongesundet vest for Bergen. Vet ikke hvor godt kjent folket er, men her er noen bilder av området: For de som er kjent i området, så kan det fort bli en del bølger utenfor broen her, spesielt i dette området her hvor det er en del strøm som pisker opp: Når jeg hadde plukket opp nesten alle dykkerne fra vannet og hadde det siste paret igjen, så fikk jeg øye på en person som veivet med hendene fra en båt i dette området. Tok en tur ut der og trodde at det var dykkerne som hadde kommet opp der før tiden, men det viste seg at han hadde fått motorstopp midt i de største bølgene i dette området. Jeg kunne ikke hjelpe han akkurat da siden jeg hadde dykkere i vannet jeg måtte ha kontroll på, men etter å ha snakket med han så så det ut til at han drev kontrollert innover mot selve broen. Tok derfor en tur kjapt inn til basen vår og hentet med meg flere folk i båten for å bidra, og satte kursen ut igjen. Planen da var å plukke opp dykkerne og dra rett over å hjelpe karen i båten. Når jeg var på vei ut på området så var han ikke midt i sundet lengre men nå hadde strømmen dradd han rett mot øyen/skjæret som heter "Helleskjeri". Hastet derfor ut der til han, hvor samtidig hadde dykkerne kommet opp i akkurat samme området. Fikk kjapt spurt dykkerne om de var OK, og hastet over til båten. Båten var nå bare 2 meter fra å havne på skjæret og en kunne se fortvilelsen i øynene på han. Vi kom i grevens tid kan en si. Fikk satt slepet på båten i grevent tid, hentet dykkerne med båten på slep, og satt kursen inn mot havnen igjen. Denne hendelsen gikk heldigvis bra, men her hadde båtfører flaks at det var båter i nærområdet. Båten hadde fått motorstopp akkurat når bølgene begynte å bli store for han, så mine tanker gikk til denne hendelsen her - https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/xPkdOR/mistet-motorkraften-og-blaaste-mot-land-vi-tenkte-det-ville-gaa-bra-m. Viktigheten av å ha rene og fulle tanker blir bare mer og mer fremtredende. Det samme gjelder respekt for naturkreftene som finnes der ute. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 (redigert) Kunne dette kanskje vært hakket mindre dramatisk dersom havariet hadde kastet en dregg?🤔 Uansett godt jobbet 😊 Redigert 22.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Ja det er riktig at det er dypt helt inn til skjæret, men her var det ikke mange minuttene igjen før han var på landkjenning. Drev godt i strømmen der. Redningsvest hadde han heller ikke. Mye bølger og dønninger akkurat der, så om han hadde kommet seg i land på en fornuftig måte er ikke godt å si. Har vurdert å ta båten vår ut i det området der selv snart, men da skal det være med fulle tanker, og alternativt at vi tar en annen runde ut/inn. Ikke mange marginer hvis noe skjer dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 (redigert) Bra jobbet. Må ha vært tøft å prioritere i riktig rekkefølge slik at det gikk bra med alle. Hadde vært noe dritt om dykkerne hadde fått problemer fordi du var blitt slepebåt og ikke noe særlig bedre å nekte å sette slep slik at den andre båten hadde drevet på skjæret. Alt i alt kan du ta deg en god øl i kveld og tenke fornøyd på det du gjorde Redigert 22.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Hadde gode medhjelpere og det endte bra ja 🙂 Ble klapp på skulderen og en øl ja 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 3 timer siden: Hadde gode medhjelpere og det endte bra ja 🙂 Ble klapp på skulderen og en øl ja 🙂 Super bra jobba 👍 Men jeg mener fortsatt at man burde ha anker ombord med minst 50m langt tau 😊 (er vel dybde på 20m før skjæret?) Redigert 22.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Er nok det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.