Jump to content

Beregne kostnad med nye instrumenter/plotter for godt voksen motorseiler

Stefanesai

Recommended Posts

Hei,

vurderer kjøp av en eldre motorseiler fra tidlig 80-tall. En av tingene som jeg vil ønske å gjøre er å oppgradere elektronikken, det ser ut som det meste er mer eller mindre tilårskomne greier. 

Da er altså spørsmålet, hva anbefales og hvilken kostnad må vi beregne? Har ikke altfor mange tommeltotter så montering gjør jeg selv. 

Tenker i utgangspunktet å velge enten B&G eller Raymarine, som jeg ser ut fra diverse anbefalinger vil være smart. Vi vil trenge en ny plotter/multi-dings med ganske stor skjerm for fast innendørs montering som da kan vise kart, dybde, vindinformasjon, AiS, fart osv mens vi ute enten bruker to-tre instrumenter for vind,fart osv eller en repeater fra enheten inne med kart osv. Enten fastmontert eller slik at vi kan ta med inn eller ut etter behov. Erfaringer ønskes. 

For å ikke gå bananas med pengene (dette blir dyrt nok som det er) så beholder vi inntil videre eldre men fungerende autopilot og radar. Om man oppgraderer disse i fremtiden er det jo smart å holde seg på noe som i fremtiden kan være kompatibelt, i tilfelle vi kan bruke noe av det eksisterende. Hvis ikke må ihvertfall det nye kunne brukes mot dette som nå planlegges, om det nå for eks skulle kjøpes ny autopilot om et år eller fire. 

Erfaringer og tips verdsettes 🙂🙂

Hva slags autopilot sitter det i båten?
Simrad/B&G/Lowrance er samme produsent hvor B&G har fokus på seil. Mange  sverger til disse pga kvalitet.
Når det gjelder plottere er det to store i dag og det er Raymarine og Simrad. Jeg har brukt begge deler og har i dag Simrad med Simrads radar (Halo 24). Denne kommer noe bedre ut i test enn radaren til Raymarine.
Når det gjelder brukergrensesnitt blir de mer og mer lik. Det er bare snakk om å ta seg tid til å lære systemet å kjenne. Jeg synes ikke det er så stor forskjell i brukergrensesnittet at jeg hadde latt det bli avgjørende.
Når det gjelder å kunne bruke gammelt mot nytt vil det nok være lettere med Simrad som er NMEA basert sammen med nettverk og mot Raymarine som kjører Seatalk sammen med nettverk. Uansett vil du kunne bruke pumpa til autopiloten så lenge denne er tett og dimensjonert for jobben. Den skal jo bare ha impulser på + og - for å gå i riktig retning.

Prisen på Simrad er litt høyere enn Raymarine. Men følger du med på gode tilbud kommer du nok ganske likt ut.

Ruteplanlegging kan du gjøre på begge systemene via nettbrett/PC.

Simrad gir meg muligheten til å ha to ulike kartbrikker (Navionics og C-map) og kjøre begge samtidig. Det liker jeg godt! Bruker jo båten i undervisning og kan på den måten demonstrere ulikhetene og likhetene på de forskjellige kartbrikkene. Jeg synes de fungerer like god på min plotter.

Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til Raymarine etter at jeg nå har begynt å få Simrad under huden. Pris på 12" plotter ligger på fra 25 000. Avhengig av modell og om du skal ha ekkolodd med.

Har du en eldre fungerende radar er det bare å bruke den til den dør! Hvis du kan bruke innstillingene på den gamle analoge radaren trenger du definitiv ikke noen ny. Og radar overlay brukes ikke til annet en å kontrollere at kart på GPS ikke har for stort avvik. Og det gjør du enkelt og greit med det gamle systemet også.

Det samme gjelder autopiloten! Bruk den til den dør! Man skal uansett kvittere ut kursendringer om man bruker den etter oppsatt rute. Absolutt ingen grunn til å bytte! Det eneste måtte være for å kunne bruke den sammen med vindinstrumenter og korrigeringer for avvik i forhold til vindens påvirkning på kursoppsett.

Fokuser heller på det du trenger i forhold til seiling. Vindinstrumenter og funksjon sammen med plotter. Mitt råd? B&G eller kort og godt det du liker best selv!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hulda skrev 2 minutter siden:

Hulda kjører en autopilot Robertson, født ca. 1985, styrt av Raymarine f. ca. 2010. Resten er Garmin. Helt greit, bortsett fra at Garmin fra ca. 2012 er nokså hjernedød, født slik.

Jeg hadde også det en gang! Men jeg tror det er verre med å få autopiloten inn på systemer nyere enn 2016-17 (her kan jeg definitivt huske feil).

Mvh

Solbris II

Robertson er en linjerhydraulikk som ikke skjønner annet enn + og -. Snill som et lam og dum som et brød. Uslitelig. Dessuten har jeg en sprett ny liggende i kjelleren som skal monteres til vinteren. Da skal den gamle inn som reserve. Det eneste som forlanges av styringsenheten er at den må tåle minst 20 A trekk fra Robert.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Robertson er en linjerhydraulikk som ikke skjønner annet enn + og -. Snill som et lam og dum som et brød. Uslitelig. Dessuten har jeg en sprett ny liggende i kjelleren som skal monteres til vinteren. Da skal den gamle inn som reserve. Det eneste som forlanges av styringsenheten er at den må tåle minst 20 A trekk fra Robert.

Da kan det umulig være noe problem å få denne til å snakke med dagens plottere heller vil jeg tro?

Mvh

Solbris II

Om du har fungerende autopilot og radar, kjøp en Raymarine 10 tommer. Den gamle piloten kan sikkert kobles opp på den plotteren.  

når den gamle radaren legger av kan du oppgradere raymarinen med radar. 

men hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en ipad i vanntett futteral og kjørt navionics på den. Eneste du trenger da er en god lader som gir 2 amp eller mer sånn at ipaden kan lades mens den brukes. 
(se etter feks QC 3 usb ladere hos Sparelys eller scanstrut sine vanntette. De gir 2 amp. Båtsystem sin som sies å gi 2 amp gir ikke det). 

Folk seiler jorda rundt med kart på ipad nå. 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Nei, jeg kan ikke tenke meg at det skulle by på problemer.

Hulda har heller ikke vindinstrumenter. 

Og når det gjelder seiling har ikke jeg peiling kort og godt!😁😁

Mvh

Solbris II

Erikda skrev Just now:

Og når det gjelder seiling har ikke jeg peiling kort og godt!😁😁

Det er det du merker når du skal legge til med kuling vekk fra brygga.

Før jeg hadde satset på nettbrett, ville jeg heller hatt en avdanket laptop med OpenCPN og innlagt AIS Class B pluss div. Nettbrett er i og for seg greit det også. Men ikke de jeg har. Tror jeg har tre laptops liggende om bord, alle fullstendig avdanket, men gjør jobben innen navigasjon. Jeg må legge til at jeg er ikke veldig fancy av meg.

Er ikke helt sikker på detaljene (enda) men jeg tror båten har en Neco autopilot, og radaren tror jeg er en Simrad anritsu. Har ikke planer om å gjøre noe med dette foreløpig, men båten har ikke vindinstrument. Og jeg som ikke har seilt en meter alene eller i egen båt (!) føler det må være usedvanlig lurt. Kan forøvrig godt hende dette blir tidenes hentetråd da vi har 7-800nm på jomfruturen🤪🤣

Men tilbake til poenget, båten har jo vært i bruk i en mannsalder, så kan godt hende vi ikke trenger å gjøre noe som helst første tiden. Bare få skuta i fingrene. Men å ha kontroll på kurs, vindretning, dybde og styrke er vesentlig, og for å slippe doble utgifter og feilkjøp tenker jeg at en plotter og et system som «snakker sammen» må være veien å gå. 

Autopilot og radar gjør vi ikke noe med før den dagen noe tar kveld. 

Konkrete forslag? iPad vil nok bli medbrakt uansett, og brukes til både det ene og det andre...

Skal kartplotteren stå inne eller ute? De fleste merker gjør jobben. Jeg har Raymarine og er happy med det, men mener på ingen måte det er fasit.

Skulle jeg kjøpt nytt i dag tipper jeg at jeg ville havnet på en pakke omtrent som denne, og supplert med en egnet kartplotter: https://seatronic.no/elektronikk/instrumenter/navigasjonsinstrumenter/seilbatinstrumenter/i70-med-vindgiver-triducer-dybde-fart-temp

Men jeg kjenner flere som har seilt jorda rundt uten vindmåler (enkelte begynte uten, flere gadd ikke bytte de ut da de takket for seg); du merker på båten når det er på tide å reve, men det er jo utstyr jeg er glad for at jeg har selv.

Synes det er dårlig med relativt rimelige kartplottere fra Raymarine som har både knapper og touchskjerm, og skal den stå ute burde du ha begge deler. Men om den skal stå inne kan du leve fint med en variant som bare har touch. Da gjenstår det bare å bestemme seg for hvor stor skjerm en ønsker seg, og dermed hvor mye en vil betale. Jeg har liten 7" skjerm, men kan speile plotteren på iPad med større skjerm.

Min mening om plotter er kjøp Simrad. Og jeg kjenner både Simrad og Raymarine relativt godt. Nettbrett er et greit supplement men min erfaring er at den ikke kan erstatte en plotter pga strøm, skjerm og værbestandighet. Om sommeren kan skjermen på ett nettbrett fort bli for varm. Da slår den seg rett og slett av.

Papirkart er uansett på plass i min båt. Har erfart at elektronikk slår seg av når det passer dårligst!

Mvh

Solbris II

Hvis det er 800nm  på Norskekysten  hadde jeg satset på  OpenCpn og kart hele Norge til 26,25 € .

Steget 6 € på 14 dager. 

Gratis oppgradering hver uke om du vil i et år, virker etter det., andre kartsystem er dyrt.

En Pc på 12V  en skjerm inne og en ute på 12V

en GPS/GLONASS/GALILEO mottakermodul,  denne er bra.

https://www.multicom.no/navilock-nl-8002u-multi-gnss-receiver/cat-p/c/p8093760

har kjørt kartsystem og Pc siden 1999 .

En må ha en GPS mus i reserve.

AIS Class B  er et must.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis en vil gjøre det billigst mulig, kan en kjøpe instrumenter og AIS fra NASA. De støtter desverre bare NMEA0183, så hvis en skal koble det på plotter, må en finne en som støtter det. De er ofte litt dyrere i innkjøp (det finnes også plottere som kan ta NMEA0183 med nettverksadapter). En kan også koble de på PC via OpenCPN.

Jeg er en slags gjest

Det viktigste er ikke at det er fryktelig billig, men at man satser på noe som man kan bygge ut i fremtiden og ikke går seg inn i et blindspor. Jeg går ut fra at eksisterende plotter har ekkolodd, og fungerer, hvis det ikke er noe originalmontert ekkolodd fra tidenes morgen.

Har ikke fått bekreftet om skuta har AiS, ikke noe must for å skli rundt i nærområdet her oppe men ville vært en god trygghet ettersom man skal halve norskekysten i ukjent båt. Og definitivt en «må ha»  på sikt. 

Da koker det vel ned til at om man for eks. starter med en «seilpakke» med vindinstrument, dybdemåler og skjerm fra enten Raymarine eller B&G så er man i gang for ca 10000,-. Forutsatt at man får koblet opp til egen GPS-antenne eller til eksisterende kartplotter (Raymarine A70), så har man kontroll på fart, vindretning og styrke osv.... Så kan man altså holde seg til NMEA 2000 systemet og bytte plotter/multidings når økonomien tilsier det, og etterhvert utvide med vhf, AiS, koble til radar og autopilot osv når behovet melder seg. Ser det ut som jeg har forstått dette høvelig riktig, eller er jeg på villspor?

Mine vindintrument + logg og ekolodd er eldre Silva, idag heter de Garmin !

jeg køpte en Actisense som omvandler NMEA 0183 til 2000

så jeg får inn all den dataen, så att den presenteres i mine  B&G plottrer

https://seatronic.no/actisense-nmea183-til-nmea-2000-interfacekabel#
så det er mulig å kombinere gammelt med nytt !

jeg har også en Gofree Wifi-1

https://seatronic.no/elektronikk/wifi/simrad-gofree-tradlos-nettverkslosning
hvilken sender ut all nav-data trådløst....til ev Ipad eller PC/Laptop

nye MFDer har innbygget wifi !

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Blåser liv i denne igjen, med en liten oppdatering og nye spørsmål:

Har inngått avtale om kjøp, så nå planlegges det både for endel arbeid før henting, pluss at man gleder seg noe hemningsløst til henteturen i løpet av sommeren!

-Hvor handler dere båt-elektronikk??? Butikk som kan ordne GOD RÅDGIVNING og en bra pakkepris på noe av det som trengs! Jeg sliter enda litt med å forstå alt, og dumt å bruke masse penger på noe som evt blir «dobbelt». For eks AiS, vhf og kartplotter med hver sin innebygde GPS....

Skuta har bl.a defekt giver til vindinstrument, og ettersom vi uerfarne seilere gjerne vil ha dette i orden før henting vurderes det å få montert en begynnelse på nytt system dersom det blir vanskelig med deler til de originale VDO instrumentene. Finnes flere «seilbåtpakker» å velge i fra forskjellige leverandører, og i så fall velges nmea2000 utstyr slik at man kan bygge videre senere når kronasjer hoper seg opp🥴

Nå er det sånn at vi vurderer å leie inn monteringshjelp til dette slik at båten er «klar» til vi kommer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...