Jump to content

Motormanual og driftstemperatur for Nanni Diesel 2.40HE

DagMarius

Recommended Posts

Hei! 

Da har familien handlet en brukt seilbåt fra ca. 1985. Motoren er en ferskvannskjølt Nanni Diesel 2.40HE (tipper også 85-86 omkring) som starter fint og går jevnt uten mye røyk etc. Varmeveksler er byttet for ca 2 år siden til en ikke orginal (Nogva kan ikke lenger levere til denne motoren). Motoren synes jeg går litt varmt, temperatur måleren viser litt over 90grader når den har gått endel, men jeg er usikker på hva som er "tillatt" driftstemperatur for disse. Ser ut som det kommer rikelig med vann ut med eksosen, men da jeg mangler erfaring med båtmotorer vet jeg ikke helt hvor mye som forventes. Etter hva jeg skjønner så er det lurt å kontrollere impeller og sjekke at ikke "eksosbendet" er grodd igjen når motoren går litt varmt. Noe annet jeg burde tenke på? Det kan vel også hende at den nye varmeveksleren ikke er tilstrekkelig dimensjonert, men tidligere eier sier at dette ikke var et problem for han.

For å kunne holde denne motoren i live noen år til hadde det vært fint med en motormanual, men har til nå ikke klart å finne dette på nettet.. Noen som vet hvor man finner dette? 

Dag Marius

Takk for svar! Sprengskissene hjelper jo endel og Nanni bruker-håndboken gikk mer i detalj enn hva jeg først trodde, skal kikke nærmere på den!

Nei, motoren kommer fint opp i denne temperaturen med ca 70% gass over litt tid (30min).. Jeg har en IR-temp måler,  den får bli med på neste tur slik at jeg får reell temp før jeg evt. begynner å demontere.. Er det noe sted på motoren er det lurt å måle på for å få (fersk-)vanntemperaturen?  

Min VP D2-40 går med temperatur på noe over 90 grader på marsjfart i flg. VP analogt viserinstrument. Jeg ser at instrumentet pendler ørlite grann rundt denne temperaturen hvilket forteller meg at termostaten åpner og lukker slik den skal og at dermed motortemperaturen ligger der den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...