Jump to content

Alarmannlegg på PC


Harald-

Recommended Posts

Har et DIEF alarmanlegg ombord med 8 kanaler.

Sjekket prisen for å supplere ett til, men dette kostet 7-8 lapper.

Har lekt litt med tanken på å ta dette via en PC.

 

Tenkte at det kunne fungere slik:

Innganger med NO eller NC kontakter.

Dette gir signal inn på PC som tekst eller kanalnr.

Du får alarm som blir aktivert, og trykker avstill/horn reset og summer stopper.

 

Vet det finnes mange typer reguleringsprogram for skolebruk, lignende PLS styringer.

 

Mange vil tenke at dette er vel overdrevet, men det er jo mest for hobby, og kunne få det til å fungere.

 

Noen forslag til komponenter jeg trenger?

Regner med at jeg må ha et I/O kort/modul for dette????

 

Forslag mottas med takk :wink:

Link to post
Share on other sites

For en tid siden leste jeg om et program (sw) som kunne styre paralellporten på pc'en.

Her kunne du velge hva de forskjellige kontaktene skulle gjøre, m.a.o. definere alt selv.

Er ikke helt sikker men tror det var en av Nettjuvelene på www.digi.no

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette kan du enkelt styre vha serieporten på PC-en. Denne kan lese logiske nivåer enkelt, og med litt kløkt kan du få denne til å operere som en AD-converter. Gjorde dette for en del år siden med en temperatur og regn sensor uten at jeg har det klart for meg rett nå hvordan vi gjorde dette. Om du har behov for flere serieporter er det enkleste å bruke en DIGI-pad eller lignende. Likevel har jeg på følelsen at et PCI-kort for reguleringsteknikk bruk vil være enklere uten at jeg kommer på noe konkret forlsag til hvilket kort dette skulle være. Om du f. eks ser på hudraulikk/pneumatikk verdenen har jo både Siemens og Bosch-rexroth standardkomponenter for både kontinuerlige og diskrete inn/ut løsninger. Dette blir imidlertid som du selv nevner langt over i reguleringsteknikkverdenen og litt bort fra "hobby-nivået"

Oso

Link to post
Share on other sites

...Noen forslag til komponenter jeg trenger?

Regner med at jeg må ha et I/O kort/modul for dette????

Forslag mottas med takk

Se tråden Kontrollsoftware overvåking/instr./logging? - jeg drev i sin tid og vurderte muligheten for å bruke PC til noe lignende. Kom aldri lengre enn til planleggingstadiet. Men det er slett ikke umulig at jeg tar opp igjen prosjektet når tiden tillater det. Artig å sulle med.
Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar!!!

 

Her er det jo bare fantasien som setter grenser!!

 

Har sett på denne siden http://www.weedtech.com/

 

Tenkte å bruke ModCom programmet, men er litt usikker på hva jeg trenger når det gjelder duppedingsen som kobles til alarmsensorene som jeg allerede har.

Dette er kun ON/OFF alarmer med brytere (NO/NC)

 

Holder det da med 1 stk. "Analoge Input module" 8 kanaler, og 1 stk "Analoge output module" for alarmutgang?

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Holder det da med 1 stk. "Analoge Input module" 8 kanaler, og 1 stk  "Analoge output module" for alarmutgang?

Jeg vil tro det er digitale inn- og utganger du trenger, hvis jeg forstår prosjektet rett. Digital kan i denne sammenhengen forstås med Av/på eller 0/1 typen signal inn og ut. Analog er, uhhm - ikke digital. Ved analog regulering er det variasjon i strømmen som er reguleringen. Vet ikke om dette er forståelig, samtidig med at jeg ikke sier noe som er altfor feil.
Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg heller ville brukt en mikrokontroller til dette arbeidet. Du finner mange forskjellige typer. Koble på et LC Display og du har et fint brukergrensesnitt. Labview er i og for seg greit nok å bruke men det koster fort penger i forhold til mikrokontroller. Bruker både Labview, mikrokontroller m/C programmering og Visual Basic og mener at for meg funker slike ting bedre med mikrokontroller. Man slipper å ha en "stor" PC i forbindelse men bare en liten boks. Kan også kople til PC ved hjelp av RS232. Kan være behjelpelig med mer informasjon om ønskelig

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro det er digitale inn- og utganger du trenger, hvis jeg forstår prosjektet rett. Digital kan i denne sammenhengen forstås med Av/på eller 0/1 typen signal inn og ut. Analog er, uhhm - ikke digital. Ved analog regulering er det variasjon i strømmen som er reguleringen. Vet ikke om dette er forståelig, samtidig med at jeg ikke sier noe som er altfor feil.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sendte en mail til firmaet som har modcom, og ble da fortalt som du sier at jeg kan bruke digitale modul som du sier, men også SS relay. Regner med at dette er for alarmutgangen.

Men kan jeg da benytte et annet rele?

Sender digitale module ut et spennings signal f.eks 5 volt?

Da skulle jeg tro at et rele fra chlas ohlson e.l. kunne gjøre nytten?

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til firmaet som har modcom, og ble da fortalt som du sier at jeg kan bruke digitale modul som du sier, men også SS relay. Regner med at dette er for alarmutgangen.

Men kan jeg da benytte et annet rele?

Sender digitale module ut et spennings signal f.eks 5 volt?

Da skulle jeg tro at et rele fra chlas ohlson e.l. kunne gjøre nytten?

Er ikke helt med på hva du mener med annet rele.

 

Det finnes grovt sett to typer digitale utgangspakker: Den ene typen gir et signal ut med en eller annen nærmere spesifisert spenning, men tåler normalt ikke større strømmer, slik at normalen er å koble signalet på utgangen til et "kraftrele" som tåler større strømmer. Til kontaktsettet på dette kraftreleet kan man så koble hvilke spenning man vil og styre hva man vil, f.eks. sirene, lampe, osv. Den andre typen utgangspakker er de med innebygget utgangsrele som er dimensjonert for å tåle en del strøm. Også et slik rele har kontaktsett hvor man kan koble til sirene, lampe, osv.

 

Det første er å bestemme deg for om den aktuelle digitale utgangspakken må ha utgangsreleer, eller ikke. Hvis det du skal koble til (Sirene, lampe, osv) kan drives på den spenningen som utgangspakken gir ut og samtidig ikke bruker mer strøm enn pakken er dimensjonert for, behøver du strengt tatt ikke utgangspakke med innebygget rele. Dette er rimeligste alternativ. Hvis det du skal koble til (Sirene, lampe, osv) trenger en annen spenning enn det utgangspakken gir ut, og/eller det du skal drive bruker mer strøm enn utgangspakken er dimensjonert for, må du inn med releer. Du har da to muligheter: Enten gå for en utgangspakke med innebyggede utgangsreleer, eller koble til "kraftreleer" på en utgangspakke uten utgangsreleer. Hvilke man velger av de to sistnevnte kommer bl.a. ann på hva som blir mest gunstig rent prismessig.

 

Ble det klarere nå?

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg eksperimentert litt med Velleman K-8000 som kobles til parallellporten.

Kortet gir opptil 16 digitale inn eller utganger, 9 analoge innganger og 4 analoge utganger.

 

Drivere for de fleste programmerings-språk er tilgjengelig og det samme er drivere for LAB-View.

 

Kortet kjøpte jeg for ca 1500 som byggesett, men det kan visst også leveres ferdig montert.

 

Min intensjon med dette kortet var å lese ut verdier som turtall, tempraturer, trykk etc i tillegg til å styre div elektronikk, men det stoppet litt opp for meg ettersom jeg ikke helt fikk dreisen på programmering i LabView. Det ble litt lite kontinuitet i prosjektet også siden LabView versjonene på nett bare virker i 14 dager...

 

Det virker som det er endel kompetanse på LabView her, og kansje det er noen som kan hjelpe litt??

Link to post
Share on other sites

Min intensjon med dette kortet var å lese ut verdier som turtall, tempraturer, trykk etc i tillegg til å styre div elektronikk, men det stoppet litt opp for meg ettersom jeg ikke helt fikk dreisen på programmering i LabView. Det ble litt lite kontinuitet i prosjektet også siden LabView versjonene på nett bare virker i 14 dager...

 

Det virker som det er endel kompetanse på LabView her, og kansje det er noen som kan hjelpe litt??

Greit nok holder jeg på Labview. Studerer faktisk et fag der vi bruker det nå, men etter min mening(og det er sikkert veldig mange som er uenige) så liker jeg det ikke i det hele tatt.

Da har jeg mye større sans for C - programmering.

 

Men ja. Labview kan brukes til veldig mye.

Det finnes jo slike studentversions da. Kjøper man LAbview bok på Studia eller noe så blir det vel rundt en

6 - 700 kroner? kanskje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...