Jump to content

Hvordan koble landstrømspakke med galvanisk isolator og inverter?

Pequod

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten i fjor var jeg rask med å kjøpe inn en landstrømpakke og en inverter. I år har jeg også kjøpt en galvanisk isolator. Siden jeg ikke akkurat er spesielt nevenyttig håper jeg dere kan hjelpe meg med hvordan jeg skal koble disse sammen når jeg nå har tenkt å begynne med dette. Og dette er snakk om "landstrøm for dummies", så jo enklere dere kan forklare dette, jo bedre! :giggle:

Dette er hva jeg har:

Ratio MP16 landstrømpakke med ett uttak inkl. El-sentral 30mA/10A med 4 meter kabel 1,5 mm2

Victron 1000W/12V inverter med ren sinus (litt usikker på W, må sjekke i båten, men ikke mer enn 1000, kanskje det er 500/800, husker ikke! Det var litt fram og tilbake i fjor før jeg bestemte meg!)

Sterling 16A galvanisk isolator

I tillegg har jeg kjøpt inn USB-ladeuttak hvor ett skal monteres ved førerplassen, ett i frontkabin og ett i akterkabin. I tillegg et ekstra 12-volts-uttak som skal monteres i forkabin (til TVen - ledningen må strekkes ut fra kabinen og til 12-voltsuttaket der hvis man ikke vil flytte TVen ut i cockpiten, noe som ikke alltid passer. Derfor vil jeg ha et eget uttak der.).

Jeg har ikke kjøpt inn sikringer til noe av dette, er det like greit å kjøpe en egen sikringsboks som alt dette kan kobles gjennom?

Så, hvordan kobler jeg dette? Og hva skal jeg kjøpe inn av sikringer? Hva er egentlig forskjellen på sånne flate sikringer og bakelittsikringer?

Redigert av Pequod (see edit history)

Landstrømpakken din inneholder så vidt jeg kan se et strøminntak, en boks med automatsikring/jordfeilbryter og ett støpsel. Dvs at du ikke trenger noen ekstra sikringer for dette. Begrensningen er at du før ett enkelt 220V uttak i båten.

Du må finne et egnet sted for strøminntaket, gjerne litt skjermet for vær og vind, men slik at det er lett tilgjengelig - samt går an å få trukket kabelen til landstrømboksen på andre sida. Ledningen fra boksen koples mot baksida av strøminntaket, og boksen plasseres på egnet sted. L(brun) og N(blå) rett i baksida av strøminntaket, men jordledningen (grønn/gul) koples gjennom Sterling galvanisk skille og så til jordklemme på strøminntaket. Ulike oppfatninger her mhp om dette er lovlig eller ikke, men selges jo som det slik jeg oppfatter det da.

Skal du kombinere 220V fra inverter med landstrøm så blir det litt mer avansert. Det spørs hvilke 220V forbrukere du skal bruke når. Enkleste løsning er å la det være helt adskilt og bare sette opp en egen kontakt for 220V fra inverter. Men dette kommer an på hvilken type inverter du har kjøpt. Victron har mange ulike, kombinert inverter/lader osv - legg gjerne ut typebetegnelsen.

Antar disse USB ladeuttakene koples rett til 12V, men du bør jo finne en ledig sikring om du har en koplingsskinne bak instrumentbord eller lignende - eller legge opp en passende sikring. Du må komme med bittelitt mer info så blir det enklere. Gjerne bilder.

Takk for svar, @Fantino!

Skal stikke ned i båten og ta noen bilder i morgen samt hoste opp litt flere detaljer.

Tror nok det enkleste er å koble opp inverteren utenom landstrømmen ja. Den er vel mest tenkt til å kunne kjøre for eksempel en bærbar PC men jeg ligger i uthavn, eller hvis noen av ungdommene ønsker å bruke den mens vi er under fart. Ikke alltid batterikapasiteten på en bærbar PC er like stort som behovet. Når vi ligger i land med strøm er det jo ikke noen grunn til å benytte den.

Redigert av Pequod (see edit history)

Er enig i at det blir fort komplisert med å koble sammen men er det ikke deilig å ha en eller flere kontakter som kobler automatisk over? Jeg har en vender som gjør det. F.eks om TV eller avfukter står på landstrøm kan jeg skru på inverter, dra ut ledningen på land og utstyret er fortsatt på. Og så har jeg 5 uttak (pluss to-tre i motorrommet) i båten så duplisere er ikke et alternativ. 

Hva med noe som denne? 

https://www.victronenergy.no/transfer-switches/filax-2

Er ikke så utrolig vanskelig. Men kanskje du har kjøpt en inverter som kan dette innebygd?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Da har jeg vært i båten og tatt bilde av inverteren. Husker nå at jeg gikk ganske langt ned i størrelse etter innspill herfra, ettersom den jeg kjøpte skulle holde i massevis for PC-bruk og mindre "oppdrag" som for eksempel Smartboksen til RiksTV eller Chromecasten?

Endte da tilslutt på denne:

IMG-4957.jpg.1f557e1f8a303a76a9fe0f30b6d5fd33.jpg

Altså 375W. Og er nok ikke noen innebygd automatisk vender nei, men den har innebygget 80A sikring. Ser poenget til @Sjøbliss, kanskje jeg skal overveie det, men da tror jeg at jeg må ha litt mer kyndig hjelp. Broren min er jo egentlig utdannet i svakstrøm, kanskje jeg kan spørre ham når jeg er nede på Sørlandet? 

Under det som er i landstrømpakken fra Ratio:

st1046591.jpg.2ca3c9efdd3b108f6e9f8ab00a7b3a67.jpg

Har vel egentlig kommet til at jeg ikke har behov for flere stikk enn den fra inverteren, som hovedsaklig er tenkt å kunne benyttes fir eksempel når jeg ligger et sted uten landstrøm og trenger å jobbe litt på PCen.

Når jeg er koblet til landstrøm bruker jeg som hovedregel en forgreining som har båtens batterilader tilkoblet samt mobillader litt til og fra. Bruker jeg PCen da, kobler jeg også den til.

Så til mitt behov er nok det enkleste å koble inverteren helt utenom landstrømnen.

Pequod skrev 20 minutter siden:

Så til mitt behov er nok det enkleste å koble inverteren helt utenom landstrømnen.

så har jeg gjort også !

har separat inverter uttak i pentry til kaffetrakteren......der kan jeg også plugge inn støvsugeren, de er de ende 2 saker jeg har som går på 230.

tenkte ett tag som Indy, men ettersom jeg har isolasjonstrafo montert på landstrøm som trekker litt strøm i starten, tross softstart,

tenkte att det blir en unødig belastning for inverten.

Men Pequod, hvorfor driver du ikke PCn direkte fra 12V-systemet ?

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...