Jump to content

Ny dynamo passer ikke med belte strammer. Tips til løsning?

PiperBill

Recommended Posts

Skulle byte ut dynamoen fra original Bosch til Iskra/Mahle men den ny passer ikke. I følger leverandøren så er det den de leverer til motoren (Deutz DT67) nå som Bosch utgaven har gått ut av produksjon og de ser seg mer eller mindre ferdig med saken. Nå lurer jeg på om det kan være et eller annet jeg ikke ser eller forstår med montering av den nye.

Problemet er at det er forskjellige avstand fra de to hullene til montering mellom Bosch og Mahle. Dermed så passer ikke armen som brukes til å stramme v-beltet. (tensioner. Nr 12 på bildet). Strammearmen er lang nok men vinkelen på enden er feil slik at den ikke treffer hullet på dynamoen.

Jeg endte opp med å rense den gamle og monterer den igjen og den fungerer jo så det er ingen fare for båtsesongen…. Men skulle gjerne funnet en løsning slik at jeg kan bruke den nye etter hvert.

mahle2.jpg

tensioner.png

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

pipe skrev 26 minutter siden:

Holder det ikke bare å løsne skruen som holder armen slik at vinkelen blir riktig?

Nei.. armen butter imot kroppen på dynamoen. Skulle vært en annen vinkel på armen der den festes til dynamo eller festet lengre ned i andre enden for å komme klar av undersiden av dynamoen. Skulle vært et helt annet stramme-arm. Men leverandøren påstår at den skal passe uten at de kan si hvordan.

Jeg tok av av hele armen altså #Hulda

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

pipe skrev 15 minutter siden:

Da har du riktig dynamo.
Ville ringt Tommy på Bema.
Bema er importør på Mahle og Tommy er flink på startere/dynamo
Mulig han har en ny strammeskinne til deg.

Takk for tipset. Litt flaut å ringe ham nå siden jeg avslo et bra tilbud fra ham da jeg kjøpte bare fordi jeg ikke gadd å kjøre og hente selv.  Gikk for Vetus sin uten at jeg viste at Vetus bare lakkerer andre sine produkter  og kaller de for Vetus. Den ble skadet under transport og jeg fikk tilbake 50 euro da skaden ikke var stor. Men jo kanskje Bema  har en annen løsning på strammeskinne.

Men er det andre som ser at det er stor forskjell mellom de to? Både på plassering og avstand mellom monteringshull og at reimskivene er forskjellige størrelser? Jeg skulle ha målt opp nøyaktig men hadde litt dårlig tid mot slutten da jeg skulle bytte.

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Takk for tipset. Litt flaut å ringe ham nå siden jeg avslo et bra tilbud fra ham da jeg kjøpte bare fordi jeg ikke gadd å kjøre og hente selv.

Det skal du ikke være redd for.
Han jobber på hovedkontoret til Bema i Grimstad så han har ikke hørt om at du fikk ett godt tilbud i butikken i Oslo i fjor en gang.
Glemte i farten at de hadde en butikk i Oslo i tilegg til Grimstad

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...