Jump to content

Hvordan lader dere Lifepo4 med Balmar og Mc-614?


Kjellg

Recommended Posts

Framtia skrev 1 time siden:

Tror jeg koster på meg en "spike protector" jeg også, koster ikke all verdens ser jeg.  

er dette noe som bør settes på bare om man har Lithium eller er det klokt på andre batterityper også?

 

Litt morsomt at det står at den skal stå så nære dynamoen som mulig - samtidig som led lys på den varsler ved feil.. hm... 

Hvor kjøper dere Sterling i Norge? Jeg finner ingen forhandler av denne boksen..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Den der er ikke dum! En slik dings hadde spart meg for en mengde diodebroer.

 

Ellers synes jeg dere er tapre, gutta. Stå på! Jeg har bare en dustedynamo som stort sett holder kjeften på seg og bare lader. Jeg venter på at dere andre har funnet opp- og tørket kruttet før jeg foretar investeringer i noe jeg egentlig ikke har bruk for.

Link to post

Da er monteringen unnagjort og det virket på første forsøk. Egentlig veldig oppløftende så selvtilliten steg betraktelig. Nå skal han prøve det over neste helg så skal vi gå i gang med å koble IGN til victron meteret. Vi tenkte egentlig å kjøre det som NC inntil 88% soc for da å kjøre det til NO. Skal han lade til 100% Soc så har meteret den funksjonen at man kan reversere releet slik at det normalt blir NO. Da er teorien vår at det da skal gå til NC bare det kommer til soc 88%. Men det blir spennende å se om releet blir forvirret da, om det klarer denne switchingen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har etablert en tilsvarende løsning som @Kjellg beskriver, hvor jeg benytter rele utgangen på BMV-601 for å balansere batteriet rundt 50-60% SOC. Fungerer helt utmerket. Har lagt en bryter i serie/parallell som gir meg mulighet til å overstyre releet, slik at jeg har Auto/100%/IkkeLade. Denne foriglingen styrer et 4 polet rele, hvor alle ladekilder blir styrt, inkl landstrøm, MC614, Volvo Dynamo og solceller.

Link to post

Da er spike protector på vei i posten, skal monteres asap. I tillegg vurderer jeg å koble inn et enkelt agm-batteri slik at jeg ikke skulle miste strømmen dersom LFP-batteriet blir frakoblet. Er det rett oppfattet at jeg bare kan montere dette ekstra batteriet slik som vist på bildet under? Og hvilket batteri skal man velge, spenningen på LFP-batteriet er stort sett mellom 12.5 og 14V? Trenger ikke stor kapasitet, er mest for å drive autopilot og plotter.

 

 

 

 

ekstra_batteri.JPG

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Framtia skrev for 12 timer siden:


Er det rart dette er for viderekommende og ingeniører :giggle:

Greit å gjøre det om man følger instruksen, men et «normalt» menneske rygger bare ved å se instruksene. Det hadde vært så mye enklere om Balmar kunne lagt litt flid i å utvikle er mere brukervennlig løsning ala webside, kontrollpanel eller alt annet som kunne gjort dette enklere å konfigurere. Jeg har trykket mye i menyene men må fram med manualen om jeg skal gjøre noe annet en å stille program eller belt manager. 

Link to post
20 hours ago, Framtia said:

Er det rett oppfattet at jeg bare kan montere dette ekstra batteriet slik som vist på bildet under?


Om jeg forstår tegningen din rett er det alltid "fri flyt" imellom charge og agm, og VSR'et ditt skiller bare fra LFP, det ser riktig ut.
Jeg har et Optima bluetop som offer, det har holdt over et år, så jeg er happy med det.
Det er jo kanskje verdt å ta med/gjenta at jeg kobler vekk lithiumbanken min i havn, og bruker en passende ladeprofil på Multiplusen for Optima på landstrøm. (Jeg har også Optima på start og vinsj/thruster, manuelle brytere for evt å inkludere disse i lading) Sol og mølle lader på forbruk før skillereleet.
Jeg har en Prosplit for fordeling, og det funker greit for startbatteriet(redtop), men de de bluetopene framme fortjener nok en BB-lader om de skal ha en god levetid.

Link to post
Kjellg skrev for 2 timer siden:


Er det rart dette er for viderekommende og ingeniører :giggle:

 

 

Enig. Jeg er ingeniør, og gidder ikke å surre med slike dustete forklaringer. Det blir som den gangen vi ikke hadde mus, men måtte huske en dullion kombinasjoner som 'Crtl+Alt+F5' for å få et eller annet til å fungere. Den gangen var jeg så glup at jeg skjønte verken poenget med Windows eller mus. Men da er vi tilbake på midten av 80-tallet. Skulle tro at det burde ha rent noen bekker i havet siden den gangen også for Balmar. Tydeligvis ikke. 

Link to post
Komodo skrev 26 minutter siden:

Må si det er nedslående å lese hvor lite brukervennlig denne regulatoren er. Kjenner at den har ramlet noen hakk på ønskelista nå.

samme her. Og når flere har hatt feil på Balmar dynamoene også kjenner jeg at det er greit å ha valgt annen løsning.

Lithium blir jeg mer og mer skeptisk til for vårt bruk - men for kystnær trafikk er det sikkert OK :smiley:

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...