Jump to content

Hovde oljeovn, erfaringer?


avsluttet

Recommended Posts

jeg er i ferd med å lage plass for oljeovn i båten min. Har laget plass i benken med gips som varmeskjold. 2 lag gips er lektret ut fra skottene, og etterhvert skal sette noen metallplater utenpå. Ovnen er en gammel hovde-ovn jeg fikk billig. Noen sier den soter mye. Jeg vil gjerne forhøre meg med noen som har erfaring med slike typer ovner før jeg lager hull til røykrøret, og setter en tank på plass.

Link to post
Share on other sites

Hei Traust!

 

Har stort sett samme båten som deg, og har nettop montert en Pyro ovn.

Den har vifte for tilførsel av luft

Tror det er viktig at du har god lengde på ovnsrøret.

Disse Hovde ovnene må ha god trekk for ikke å sote, men de varmer og brenner fint når dette er avstemt. Bror min har hatt 2 av disse Hovde ovnene og har aldri hørt han har klaget, men vet at han av og til demonterte ovnsøret og "avsotet" det fra tid til annen.

 

Dette er jo solide ovner som er omtrent evigvarende, men selve brenneren må også være rett justert!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv en kraftig modell av en Pyro-bysse, som er laget på sunnmøre.

 

Kjenner ikke spesielt til ovnene fra Hovde, men generelt sett så er det viktigste god pipe/avtrekk, og som rogeri sier så er det en stor fordel for å få de til å brenne rent at de er utstyrt med vifte til forbrenningen.

 

Har prøvd uten også - og da soter den litt, pluss at et lite "tilbakeslag" ved urolig vær kan få den til å slokne!

 

Hovde ovnen er sikkert meget bra den også - monter og juster inn etter monterings/bruksanvisningen - og dette blir bra!

 

Vi hadde ikke greid oss uten denne Pyrobyssen, den holder båten tørr og varm døgnet rundt når vi er ute på tur, samt at den holder mat og ikke minst kaffen varm og fin til enhver tid.........!

 

NB!

Gjorde rør og selve brenneren ren forleden, samt at jeg begynte å tilsette Hammerdown i Dieselen, og når den er regulert til en "passende flamme" og samtidig viften på det laveste, jada blir det godt og varmt og ikke noen sotplage hos meg ihvertfall!

 

Lykke til, du også! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,artig tråd dette da jeg for snart 25 år siden startet min mekaniker/sveiser karriere med nettopp å produsere disse ovnene :yesnod:

 

Fordelen med Hovde-ovnen er at den ikke trekker strøm for å forbrenne drivstoffet,og i tillegg så slukker den aldri!!!! uansett vær og vind...

 

Er det en type II ovn du har (1 plate)?? i så fall benytt deg av 90mm syrefast rør til avtrekket,og husk at jo færre bend jo bedre brenner denne.

 

Er det ellers noe du lurer på så kan du sende meg en privatmelding med tlf-nr,så skal jeg ta kontakt med deg :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei, fikk høsten 2005 byttet brennerplate hos brødrene hovde as, de hadde en på lager. Jeg sendte brenneren til dem og de loddet den på plass med bronsje. Topp service.

 

Her ellers fått alt på plass nå med kobberplater som varmeskjold og greier, må være nøye med at det ikke blir rått i båten for å unngå irr.

 

fyrer ellers bare med diesel, litt sot, men sot på brennerplata gjør at det er lett å få fyre den opp igjen.

 

Det jeg ellers savner er filter og "dryppglass", jeg justerer oljetilførselen på "gefyhlen" nå og det renner derfor av og til over, men det blir lenger mellom hver gang nå.

Link to post
Share on other sites

Er det en type II ovn du har (1 plate)?? i så fall benytt deg av 90mm syrefast rør til avtrekket,og husk at jo færre bend jo bedre brenner denne.

 

jeg har 90mm syrefast med 2 45gradersknekker under dekk , og 1 meter rør over dekk. Det er nok type 2, med 1 plate. Plata ruster litt, spesielt den ytterste ringen. Det har gjort at den er litt ugjevn, og muligens har redusert evne til å koke opp kaffe, og suppe etc. Går det ann å få nye slike plater?

Link to post
Share on other sites

jeg har 90mm syrefast med 2 45gradersknekker under dekk , og 1 meter rør over dekk. Det er nok type 2, med 1 plate. Plata ruster litt, spesielt den ytterste ringen. Det har gjort at den er litt ugjevn, og muligens har redusert evne til å koke opp kaffe, og suppe etc. Går det ann å få nye slike plater?

 

 

Heisann, høres ut som om dette vil funke bra med tanke på trekken :yesnod:

Når det gjelder platene,så har vi disse på lager enda og disse sender vi evt i oppkrav til deg... et lite tips angående nye plater.. disse bør "brennes inn",dvs at du setter dem inn med olje og lar dette brenne inn i plata som en slags impregnering :wink: da ruster de ikke så fælt.. Videre så går det jo an å få et verksted til å dreie av den verste rusta.(evt ta det selv med en liten vinkelsliper :smash: )

 

Kontaktinfo for deler finner du hær : http://www.hovde.biz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...