Jump to content

Hvor legger jeg brygga og fester den?

Arve28

Recommended Posts

Hatt denne brygge på hytta i 14 år. Hver vår har den blitt tatt av isen. Det ytterste røreret har gått 5 meter ned i grunnen og jeg har skjøtet på med skjøtemuffe og en 3 meter lengre rør. Mens andre rør bøyer seg. Nå er hele bryggen vridd rundt 80 grader.

Hvordan ville dere lagt brygga nå. hva gjør jeg til høsten. Da kan jeg ikke ha i noen rør for de blir bare bøyd. Har også 2 store steiner på andre siden av der brygga lå før. er litt mere grundt her.

Håper på mange forslag og kanskje noen skisser.

102.jpg

100.jpg

103.jpg

104.jpg

101.jpg

Redigert av Arve28 (see edit history)

Hva med å slippe den "fri" om vinteren så den kan følge isen?

Altså legge brygga på "svai" lenger ute. Regner med at det ikke er en elv men et vann...?

Det å kjempe mot kreftene i isen er nok er kamp jeg tror man bare vil tape. Men ved å legge brygga på "svai" så vil den kunne bevege seg relativt fritt, og bare ta den på plass igjen hver vår.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

å ta den på land høres ut som det beste alternativet.  Bare snakk om å ha rett utstyr: 

Vi må også ta opp alle bryggene i marinaen hver høst for å unngå skader pga is. 

Bildet kan inneholde: himmel og utendørs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne "landgangen" ligger bare oppå noe gress. Så har den stått med 2 rør innest og et ytterst. De andre rørene passer ikke i hullene lengre da de har blitt presset skråe.

Hvordan kan man få brygga til å flyte fritt. Den må da bindes i noe i land? Men er vel veldig lett at den krasjer inn i moloen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...