Jump to content

Noen med erfaring av victron mppt 75/15 bt

Rookie_332

Recommended Posts

Har victron 712 bt batteri overvåking og er strålende fornøyd 😁 

Kjøpt meg nå victron mppt 75/15 bt solcelle panel regulator og lurer på 2 ting 

1. Jeg har 3 forbruk som alle minusene er samlet til ett punkt før den går til shunten for 712 og minus til mppt skal vel også på samle punktet og ikke direkte på batteri minusen ?

2. Går det an å kobble til ett ekstra solcelle panel til denne da Jeg har da 100w panel med 5,62 amp som skal kobles til ....

Jeg har en Victron MPPT 75/15 regulator med 2stk 110W paneler i serie tilkoblet. Det funker som et skudd. Når det gjelder shunten til battmeteret, skal den ene enden KUN kobles til batteri(bankens) minuspol. ALT annet som tidligere gikk til batteri minus skal på den andre siden av shunten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svart (redigert)
Lars H. skrev 12 minutter siden:

Jeg har en Victron MPPT 75/15 regulator med 2stk 110W paneler i serie tilkoblet. Det funker som et skudd. Når det gjelder shunten til battmeteret, skal den ene enden KUN kobles til batteri(bankens) minuspol. ALT annet som tidligere gikk til batteri minus skal på den andre siden av shunten

Ok supert du kobler bare panelene sammen og bruker pv - og + bruke evt bare sukkerbit eller WAGO å kobble de sammen og så inn på pv - og ,+ . 

Lars du sier at minus fra mppt batteri skal inn på shunten og ikke direkte på batteri minusen ?

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Rookie_332 skrev 6 minutter siden:

Lars du sier at minus fra mppt batteri skal inn på shunten og ikke direkte på batteri minusen ?

Redigert Akkurat nå av Rookie_332

Ja, det er det han sier.

ALT du vil at batterimeteret skal måle enten det er lading eller forbruk, MÅ inn på shunten. Inn på batteriminus skal kun shunten.

Er veldig logisk egentlig, shuten måler jo strømmen som går igjennom den  kobler du utenom den kan den heller ikke måle.

Når det gjelder regulatoren, så må ikke tomgangspenningen (ofte betegnet som VOC på panelene) samlet ikke overskride 75 volt, og total ladestrøm må ikke overskride 15 ampere. Derav betegnelsen 75/15. 

Hvis du ikke har bruksanvisningen, kan den lastes ned fra Victron, der står disse tingene 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 4 minutter siden:

Ja, det er det han sier.

ALT du vil at batterimeteret skal måle enten det er lading eller forbruk, MÅ inn på shunten. Inn på batteriminus skal kun shunten.

Er veldig logisk egentlig, shuten måler jo strømmen som går igjennom den  kobler du utenom den kan den heller ikke måle.

Når det gjelder regulatoren, så må ikke tomgangspenningen (ofte betegnet som VOC på panelene) samlet ikke overskride 75 volt, og total ladestrøm må ikke overskride 15 ampere. Derav betegnelsen 75/15. 

Hvis du ikke har bruksanvisningen, kan den lastes ned fra Victron, der står disse tingene 

Ah ha takker og bukker 😁 det var de te sjeene jeg manglet 😁😉👍

Rookie_332 skrev 13 minutter siden:

Ok supert du kobler bare panelene sammen og bruker pv - og + bruke evt bare sukkerbit eller WAGO å kobble de sammen og så inn på pv - og ,+ . 

Yepp. Og en liten påminnelse: Det er KUN + og - fra panelene som skal inn på Pv + og - . Minus fra panelene skal kun dit. Det skal IKKE være noen forbindelse fra minus på panelene til noe annet sted. jeg har hørt om de som har forbundet panel - til shunt eller batteri.

Når det gjelder Wago, så har de nå kommet i ny versjon som klarer opp til 6mm2, tidligere kun 4mm2. Mine kabler fra panelene er på 6mm2, så skulle jeg brukt Wago, måtte jeg fått tak i den nye serien.

Sitat

Jeg må evt trekke minus fra mppt til shunten på ca 4m hvilken kv bør jeg ha ?

Med et 110W panel ville jeg valgt 4mm2 kabel, for både pluss og minus.

Hilsen Lars H.

victron_caps2.jpg.de460ecb99d7cbc3e3b0b8409188bf1f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Yepp. Og en liten påminnelse: Det er KUN + og - fra panelene som skal inn på Pv + og - . Minus fra panelene skal kun dit. Det skal IKKE være noen forbindelse fra minus på panelene til noe annet sted. jeg har hørt om de som har forbundet panel - til shunt eller batteri.

Når det gjelder Wago, så har de nå kommet i ny versjon som klarer opp til 6mm2, tidligere kun 4mm2. Mine kabler fra panelene er på 6mm2, så skulle jeg brukt Wago, måtte jeg fått tak i den nye serien.

Med et 110W panel ville jeg valgt 4mm2 kabel, for både pluss og minus.

Hilsen Lars H.

victron_caps2.jpg.de460ecb99d7cbc3e3b0b8409188bf1f.jpg

Ok nydelig lars kun + og - til pv og ikke direkte til andre steder Roger 😁

Ved evt kun 100 W 4 kv hvis 2x100w 6 kv forstod jeg deg riktig 😁

Jeg har under en meter der panelene med 6mm2 kobles sammen i serie og inn til regulatoren. For den biten bruker jeg 4mm2. Fra regulatoren mot batteri, er det 2,5m, så også her har jeg 4mm2. Tapet blir så lite at det synes jeg er greit. 4mm2 kabel med tykk isolasjon er uhåndterlige nok for meg.

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Jeg har under en meter der panelene med 6mm2 kobles sammen i serie og inn til regulatoren. For den biten bruker jeg 4mm2. Fra regulatoren mot batteri, er det 2,5m, så også her har jeg 4mm2. Tapet blir så lite at det synes jeg er greit. 4mm2 kabel med tykk isolasjon er uhåndterlige nok for meg.

Ok holder kanskje med 4 kv fra mppt til minus kobblingspunkt 4-5 m unna ser jo at kabel på skjøtene til panelet er 4 kv ?

Panelene har ikke noe inne i båten å gjøre, he he.:easter: Men det så ut som du ellers har det fint.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Rookie_332 skrev 2 minutter siden:

Har det i desjen går vel bort litt effekt grunnet vinduet ?

IMG_20200520_182923.jpg

Det går ikke bort "litt" effekt der, det meste forsvinner. Når det kommer skygge på en liten del av panelet så "dør" det nesten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ta en titt på denne filmsnutten

https://youtu.be/5Lm48tGLFQY

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...