Jump to content

Ny dieseltank til Hanto 24

Stephan

Recommended Posts

Dieseltanken (aluminium) i min Hanto 24 er lekk pga av tæring. Jeg må sette inn en ny, gjerne av plast. Den bør ha påfyllingsstuss, luftestuss, slangestuss for diesel til motoren og til returdiesel, samt giver for  fyllingsgrad. Jeg har søkt en del, men de fleste jeg finner er  altfor små. Den nye bør ikke være under 90 liter. Noen her som kan gi meg tips om hvor jeg kan henvende meg for å finne en ny tank? 

Vennlig hilsen

Stephan

Er det stor lekkasje/ mye tæring ? 

jeg fixa min 45 liter alutank i seilbåten med biltema sin kjemisk metall. Brukte den som er to komp, pulver og væske. Var mye svetting og opptæret sveis både her og der. 

har holdt tett i 5 år. 

det er ihverfall en mulighet. Ny tank er selvfølgelig best, men tusenlappene ryker. 

Var forholdsvis enkelt å sette inn ny tank. Måtte flytte eksosslange litt mellom motor og potte.

Brukte og en Feinsag for å kappe av det grønne treverket på sidene, slik at eg feikk lirket tanken ned.

Tanken er kilt fast med treverk, og treverket skrudd fast.

Måtte og legge opp ny fylleslange og fyllehull.

Den blå stussen oppå tanklokket  er ekstrautstyr, som bestilles separat.

Dieseltank.jpg

• 3 uker senere...
Tomasbo skrev On 25.5.2020 at 22.34:

Var forholdsvis enkelt å sette inn ny tank. Måtte flytte eksosslange litt mellom motor og potte.

Brukte og en Feinsag for å kappe av det grønne treverket på sidene, slik at eg feikk lirket tanken ned.

Tanken er kilt fast med treverk, og treverket skrudd fast.

Måtte og legge opp ny fylleslange og fyllehull.

Den blå stussen oppå tanklokket  er ekstrautstyr, som bestilles separat.

Dieseltank.jpg

Ser motor må suge diesel opp via toppen av tanken. Hvordan blir det for motor?

Vurdere sjøl å bytte tanker, da det er litt lekasje når de fylles helt, sjøl om fylle/lufte slanger er nye.

Men har jo per idag uttak noen cm over bunn av tank, så diesel renner rett ut i filter å videre til pumpe/filter på motor.

Så vi motor uten problemer klare å suge disesel via toppen her, om fekstoppen er 30-40cm over pumpe/filter?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...