Jump to content

Kvier meg litt å sette på 280 gummibåt bak grunnet oversikten

Rookie_332

Recommended Posts

Men... Vil du ha jolla bak der da hvis du skal bakke inn? Da blir den jo i veien for all gåing etc...

Hva med å slippe jollen ned, og feste den i baugen når du skal bakke inn? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

jørn skrev 1 minutt siden:

Er vell ikke bare ved bakking dette blir utfordrende, er jo viktig å vite hva du har bak deg ved marsj også. 

Absolutt men de som kommer bak har vikeplikt 😉 men ja . Men for meg er bakking det store , går det kanskje å senke jolle halvveis ned ved evt bakking .....da burde du se brukbart 

Svart (redigert)
Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Men... Vil du ha jolla bak der da hvis du skal bakke inn? Da blir den jo i veien for all gåing etc...

Hva med å slippe jollen ned, og feste den i baugen når du skal bakke inn? 

Jo tenkt på det men da må du gjøre det hver gang 😁 evt senke den nesten ned så feste den ergo burde se brukbart da ? .....ergo den står 90 grade opp bak men senker den ned til 20 grader?

Redigert av Rookie_332 (see edit history)

Hvordan tenker du å gå i land hvis akter er inn i båen, og jolla henger i veien bak der da? Mulig jeg har misforstått deg, men mange av dem som bakker inn går jo rett fra badeplattform og til bryggen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi har jolla bak på tvers og bakker inn. Er ikke noe stort problem. På babord side hos oss ser jeg akterenden av badeplattformen og har baugen til jolla den veien. Da ser jeg uteriggeren. Bruker avstandsstag på begge sider, tar av den ene for å gå i land. 

Baugen inn går, men båten er lenger en uteriggeren så da betyr det klatring for å komme i land. Lettere med hekken inn. 

De første gangene vil jeg foreslå at du har med noen til å hjelpe med å holde oversikt. Er du mye alene?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Svart (redigert)
Sjøbliss skrev for 6 timer siden:

Vi har jolla bak på tvers og bakker inn. Er ikke noe stort problem. På babord side hos oss ser jeg akterenden av badeplattformen og har baugen til jolla den veien. Da ser jeg uteriggeren. Bruker avstandsstag på begge sider, tar av den ene for å gå i land. 

Baugen inn går, men båten er lenger en uteriggeren så da betyr det klatring for å komme i land. Lettere med hekken inn. 

De første gangene vil jeg foreslå at du har med noen til å hjelpe med å holde oversikt. Er du mye alene?

Så bra takk samme her båten vår er også lengere en uteriggeren og det er da mye mer praktisk å rygge inn da vi lettere kan gå ombord.  Skal prøve å sette den på mens vi ligger i båsen og se hvordan sikten blir takk for info 👍 kona er med så ho holder oversikt håper jeg 😁

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Og når du bakker inn i båsen med jolla på tvers, hvordan skal du da få brukt jolla? Eller er tanken at den ikke skal brukes når dere ligger i havn?

I vårt tilfelle er dette hjemmehavn, så da brukes ikke jolla. Er vi på tur så ligger vi ofte med baugen inn. Delvis for å kunne bruke jolla, men også for å få mer privatliv. Ligger du med hekken inn blir alle som går på brygga veldig tett på. 

Velger vi å bakke inn tar vi av jolla først før vi bakker på plass. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev 9 minutter siden:

I vårt tilfelle er dette hjemmehavn, så da brukes ikke jolla. Er vi på tur så ligger vi ofte med baugen inn. Delvis for å kunne bruke jolla, men også for å få mer privatliv. Ligger du med hekken inn blir alle som går på brygga veldig tett på. 

Velger vi å bakke inn tar vi av jolla først før vi bakker på plass. 

Den oppskriften brukte også jeg da jeg hadde bakdørs-båt, en fordel i hjemhavn var at jolla ble litt mer kronglete å stjele da den var "klemt" inn mellom brygga og båten.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Forstår godt ønsket om å bakke inn i båsen. Vi gjør det samme og det er da mye lettere å komme inn i båten via badeplattform og porten bak på akterdekket. Jolla vår er 2,75 og når jeg bakker inn står jeg alltid ved bakre styreposisjon. Jeg ser da greit styrbord utligger og styrbord side av båten. Da er det ikke noe problem å treffe båsen.

Men dette vil jo variere en del avhengig av type båt. Det er vel bare å prøve så ser du jo fort om dette fungerer eller ei?

@Rookie_332Ser at du har en Bavaria 30. Selv så har jeg en Bavaria 28 med den samme Maritim-jolla vippet opp bak. Jeg ser delvis over jolla når jeg står oppe, men det er klart at den stjeler litt av sikten i fht. hva som er rett bak jolla. Har imidlertid ingen problemer med å bakke inn på plassen min. Jeg har forøvrig weaver snap davit med nedsenket feste, noe som gjør at jolla kommer noen cm lavere.

Jeg foretrekker absolutt å bakke inn. Ombordstigning er definitivt mye lettere. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...