Jump to content

Er det viktig å bytte termostat Mercury Efi 60 HK

peterka

Recommended Posts

Generelt svar:

Termostaten er ein komponent som normalt ikkje vert bytta utan at det er feil på den. Altså feilfunksjon / manglande funksjon.

Dette vert ofte gjort som del av feilsøking knytta til at motoren ikkje har / stabiliserer normal driftstemperatur.

Motoren din kjenner eg ikkje, men eg antar at den har lyd og lys varsling for lavt oljetrykk og høg temperatur.

Om det er angitt i instruksjonsboka at termostaten skal byttast etter angitt antal driftstimar, så bør du kontakta merkeverksted og forhøyra deg om kva som er vanleg å gjera med nevnte servicepunkt.

Ut fra min erfaring med andre motorer kan termostaten feile, men den låser seg i åpen stilling, mao vil motoren gå kald.

Termostaten og området rundt kan også gro igjen av salt og korrosjon om båten går i saltvann. Går motoren varm vil det komme unormalt mye hvit røyk fra tomgangseksosen ved langvarig høy belastning. (Vet ikke om EFI 60 har temperaturalarm)

Det kan kan det lønne seg å demontere termostathuset og sjekke at termostaten er lukket og rense for salt/korrosjon.

Samtidig  sette inn boltene med vannfast fett slik at de lar seg løsne dersom termostaten MÅ byttes i fremtiden.

Dette gjelder også boltene som holder undervannshuset. (Må demonteres dersom impeller må byttes)

Anbefaler bytte. Har hatt to Yamaha F50 hvor de har låst seg i åpen stilling. Dette medfører kondens i oljen, motor går kald og du får høyt bensinforbruk. Spørs vel og om hvordan slitasje  ellers blir på en motor som ikke når driftstemp.

Vi nesten si at den bør gjerne skiftes sammen med regreim hvert 5 år....

Redigert av jerognal (see edit history)

Ok, men er det nokon triks? Eg vurdere å levere den på båtreparasjon så slipper eg å bryte av skruen. Da bryter sikker reperatøren den og det blir dyrt uansett med min flaks.

klør litt i fingrene for å prøve sjølv, men det pleier ikkje å gå bra

Triks er mye varme på gods rundt bolten før du prøver. Gassbrenner er fint. Pass på så du ikke svir ledninger eller annet rundt. Så rask isspray på bolten og du kan prøve å løsene. På Yamahaen min var det små bolter og de tåler lite før de ryker dessverre. Sikkert ikke bedre på din Mercury.

Kommer bolten litt og så stopper så skrur du inn igjen og ut hele tiden. ALdri mye kraft. Da kan du være heldig. Den vil komme litt og litt hver gang du jukker

Redigert av jerognal (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...