valvolainen Startet 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2020 Holdt på med montering av solcellepanel igår. Hadde radioen stående på og forbruksbanken innkoblet. Skulle montere negativ leder fra pwm modulen inn på victron shunten min, og det medførte at jeg måtte koble fra alle kablene som stod på shunten. Gjorde så uten å tenke noe videre på dette, og etter fem-seks sekunder skrudde radioen seg av. Fint tenkte jeg. Men tre sekunder etter det igjen skrudde den seg på igjen? Og så gikk den av og på med tre sekunders intervaller. Dobbeltsjekket at mine to negative forbindelser mot shunt ikke var borti noe, og ganske riktig, de hang i friluft. Startbanken lå utkoblet, men negativ forbindelse der går jo naturligvis mot motoren. Har vært nøye med å gå igjennom jordingspunkter rundt om i båten for å flytte disse til shuten når jeg koblet opp denne. Landstrøm var innkoblet, og tenkte ikke på å koble av denne. Hva er det som skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Radio ‘henter’ jord gjennom en eller annen forbruker som er koplet til pluss på forbrukssida og minus på start?.. Ta alle sikringer en etter en og se hva som kurerer symptomet kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Men rart det ikke er nok strøm til å drifte dette konstant, samtidig er plusssiden av startbanken frakoblet, og det gjorde ingen forskjell om jeg la inn startbanken og ut med forbruksbanken. Nevnte at jeg hadde landstrøm innkoblet, det innebærer også en ctek lader, denne er koblet med pluss til forbruksbank og negativ til en jordskinne. (frakoblet siden den står etter shunten) Kanskje dette er årsaken? Laderen vil vel få 0 volt på sense, usikker på hvordan den da oppfører seg? Kan det være at den da supplerer med en puls for å forsøke å vekke banken til live igjen? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Var solselepanelet koblet til PWM regulatoren. Om utgangen var koblet til båtanlegget så får jo båtradioen strøm fra denne. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Nei, panelet er enda ikke på plass Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Om du fjerner jordforbindelse så skjer ofte de merkeligste ting.. ? Kan vel være at radioen - som sikkert krever lite strøm for å starte kneler med en gang lyden kommer og spenningsfallet øker, og så får du en runddans.. Antar at radio har jord felles med en hel del andre forbrukere? Slett ikke sikkert du blir lurere av å trekke sikringene heller men verdt et forsøk kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Minnekabel og plusskabel til radio på ulike batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Evt minnekabel direkte til batteri?.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Mener det er noe slik oppførsel hvis radio blir slått på med bare minne tilkoblet og ordinær 12 volt er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Har kun ordinær 12v på radio, ingen minnekabel. Og denne står jo tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Skal forsøke dette med ctek laderen, koble den ut mens negativ etter shunt er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Du skriver at du koblet bort alle minuskabler fra shunten. Om det er alle kabler fra minuspolen på batteriet, så går det ingen strøm fra dette batteriet. Om det er slik så må radioen din ha fått strøm fra solcelepanel, lader eller et annet batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Antennejord? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Fantino skrev for 10 timer siden: Om du fjerner jordforbindelse så skjer ofte de merkeligste ting.. ? Kan vel være at radioen - som sikkert krever lite strøm for å starte kneler med en gang lyden kommer og spenningsfallet øker, og så får du en runddans.. Antar at radio har jord felles med en hel del andre forbrukere? Slett ikke sikkert du blir lurere av å trekke sikringene heller men verdt et forsøk kanskje.. Batteri minus ikke jord ?? Hvis alle er koblet fra så kan det umulig radioen virke. Luft isolerer veldig bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Jojo, sant nok. Men ingen kan jo ‘kj’-lyden på Dagsrevyen heller lenger ? Er neppe kun luft som gjør at radioen slår seg av og på da ? Strømmen har jo en tendens til å finne en bakvei om en kopler bort hovedveien. Hadde en lett motorsykkel en gang i verden. Med ujevne mellomrom så begynte alle lys foran å lyse svakt. Grublet en del på det. Men medisinen var å sørge for skikkelig kontakt på ‘jordingsledning’ mellom gaffel og ramme, så ble alt i orden igjen.. Har også en lampe som henger i trappegangen hjemme. Lampettledning til koplingsboks der jordingen er avsluttet. Lyser som normalt når den er på, og har en svak glød som kun kan sees i mørket når den er avslått. Trodde lenge det var noe fluoriserende inni lampen, men la så merke til at identisk lampe i etasjen under ikke lyste slik.. Har kikket i koplingsboksen. Alt ser tilforlatelig ut der.. brun mot brun og blå mot blå. Jording til klemme uten forbindelse. Antar bryter er enpolt. Har ikke somlet meg til å måle men regner med at det ligger en liten spenning på pæra når bryter er av. Men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor, så lenge det kun går en 2-leder kabel fra boksen og den ene brytes.. Redigert 25.Mai.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Induksjon og kondensator. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Hvor er den kondensatoren? Pærer er originalt G9 230V Halogen, nå byttet ut til LED G9 - både på den som lyser når den ikke skal og den som ikke gjør det. Trodde ikke det var noen driverkretser eller lignende til disse pærene. Men nå er vi visst off topic så det holder ? Poenget var bare at strøm av og til havner på avveie.. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 (redigert) Fantino skrev for 7 timer siden: Jojo, sant nok. Men ingen kan jo ‘kj’-lyden på Dagsrevyen heller lenger ? . Haha. Slik jeg forstår, så er alle batteriminus frakoblet? Nå skal de sies at det er ikke mye som skal få ting til å gløde eller lade opp en kondensator til å akkurat klare å starte radioen, også dør den ut igjen. Det kan ofte være utfordrende å feilsøke på anlegg hvor det finnes en "flytende" batteri minus. Lampen lyser fordi at bryteren "lekker" nok strøm til å få ledpæren til å "gløde". Dette skjer ofte på en del rimelige armaturer og lyskilder. Løsningen er å sette inn 2-p brudd, eller kjøpe en litt dyrere lyskilde. Nå skal de sies at det er fåtall som bryr seg om dette Redigert 26.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Ville i første omgang gjettet på laderen, men slik jeg forstår er det fast pluss og minus til motoren. Minusen til motoren har du med deg fram til instrumentpanelet sammen med alle kablene til motorstyringen. Disse skal normalt ikke ha noen forbindelse med forbrukskretsen, men det kan være lett å jukse litt med feks instrumentlysene. Hvis du tar strøm til lyset i feks tankmåleren fra "tenningskretsen" og jorder den i den vanlige kretsen kan det med avslått tenning og brutt jording på forbruk gå motsatt vei slik at feks radioen jordes via lampa i tankmåleren videre til lampa på oljetrykksmåleren og derfra til motorens jord/minus. Høres nok litt søkt og oppkonstruert ut, men det er det ofte med slike svake jordstrømmer. Hvis det ikke hjelper å koble vekk laderen kan du prøve å ta av minus på startbatteriet. På en båt i bruk er neppe slike bittesmå strømlekkasjer av betydning, men det var den nattesøvnen da... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Miranda2 Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Jeg vet ikke hva det er, men blinkingen (på/av) er tegn på at det er en krets som lades opp, og så lades ut igjen. Krypstrøm pleier å være jevne uten avbrudd. Der det flyter strøm er det et magnetfelt. To isolerte lange ledninger, som er åpne i den en enden, er en kondensator. Landstrøm lager magnetfelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.