Napoli Startet 25.Mai.2020 Del på Facebook Startet 25.Mai.2020 Har endelig fått somlet meg til å få inn nye trimplan. De passer ikke til de gamle skruehullene som var i akterspeilet, og jeg står derfor igjen med 10 hull i akterspeilet, rett over vannlinjen, som må tettes. Tanken var å fylle med epoxy, men hvilken epoxy er lettest å jobbe med og vil være helt vanntett etter herding? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Hvorfor ikke bare klemme inn fugemasse, f.eks. Sika eller Tec-7? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Komodo skrev 29 minutter siden: Hvorfor ikke bare klemme inn fugemasse, f.eks. Sika eller Tec-7? Hadde liksom fått for meg at epoxy var best? Vil fugemasse gjøre jobben like bra, over tid? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 marine epoxysparkel er min favoritt til slike reparasjoner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 ivar skrev for 3 timer siden: marine epoxysparkel er min favoritt til slike reparasjoner Denne? https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/p/34-1995?gclid=CjwKCAjw2a32BRBXEiwAUcugiAr78ta2e_yHvay37w-0N4CBRC_aLGor8wtjUFEpuw-NQZ87buI0rRoC3NUQAvD_BwE Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Jeg har holdt på med det akterspeilet her idag, da fylte jeg hullene med grov glassfiber Sparkel som jeg dytta godt inn i hullet med en finger, så støpte jeg på utsia (akterspeilet måtte forsterkes) Skjønner ikke helt vitsen med og absolutt skulle bruke epoksysparkel til alt muligt sånne småting på båt Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Maritim har en epoxylim som brukes i vanlig fugepistol. Bruker en egen blandetut for å blande de to komponentene. Brukte denne til å lime fast nye skroggjennonføringer med. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Ttor skrev 37 minutter siden: Maritim har en epoxylim som brukes i vanlig fugepistol. Bruker en egen blandetut for å blande de to komponentene. Brukte denne til å lime fast nye skroggjennonføringer med. Var den jeg egentlig hadde sett meg ut - West System Six10. Ser ut til å være omtrent som tec7 å jobbe med, men er en epoxy. Grunnen til at jeg ikke nevnte det i innlegget øverst var for å høre litt uhildet hva folk tenker. @Eika - hva ville du brukt om det kun var tetting det var snakk om? Glassfibersparkel krymper jo, så det er vel vanskelig å tette et hull med? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 (redigert) Har brukt tec7 på mine egene båter med godt hell. En teipbit på innsiden også bare fylle på til det tyter ut Men jeg har også laget glassfiber Sparkel flere ganger, endel mikroballonger også litt opprevet og klippet csm glassfiber som jeg blander sammen med litt polyester Jeg bruker alltid en engangshanske og presser det skikkeligt inn men den fingeren som passer best i hullet, har ikke opplevd at det lekker i ettertid Redigert 25.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Eika skrev 1 time siden: Skjønner ikke helt vitsen med og absolutt skulle bruke epoksysparkel til alt muligt sånne småting på båt jeg syns den er lettere å jobbe med til slike småting enn feks glassfibersparkel , som jeg gjerne bruker til litt større ting Napoli skrev 1 time siden: Denne? https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/p/34-1995?gclid=CjwKCAjw2a32BRBXEiwAUcugiAr78ta2e_yHvay37w-0N4CBRC_aLGor8wtjUFEpuw-NQZ87buI0rRoC3NUQAvD_BwE ikke prøvd akkurat den , men gjør sikkert jobben den også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 (redigert) ivar skrev 12 minutter siden: jeg syns den er lettere å jobbe med til slike småting enn feks glassfibersparkel , som jeg gjerne bruker til litt større ting Sikkert bare jeg som er sær, når de fleste andre sparkler, så støper jeg eller legger flere lag med gelcoat så topcoat til slutt, men jeg har alltid glassfiber, polyester og gelcoat tilgjengelig, så det er så enkelt og bare gjøre det sånn Har bare brukt epoksysparkel ett par ganger, syns det virker som ett dyrt alternativ som i tillegg er fælt og jobbe med og kan gi kraftige allergiske reaksjoner. Så jeg holder meg unna epoksy så godt jeg kan Redigert 25.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Napoli skrev for 5 timer siden: Hadde liksom fått for meg at epoxy var best? Vil fugemasse gjøre jobben like bra, over tid? Det var bare et forslag. For å si noe kvalitativt må du legge ut bilder av den jobben du skal gjøre. Det jeg ser for meg som en utfordring med epoxysparkeler å få klemt inn så mye at hullet blir helt fylt opp, men nå har det jo kommet opp et forslag med en tube av det stoffet også. Ellers tenker jeg at det kanskje ikke spiller så stor rolle. Styrkemessig har det ingenting å si, i så tilfelle måtte du støpt. Det er vel bare snakk om å få tettet hullet med noe som ikke sprekker opp og slipper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Komodo skrev 1 minutt siden: Det jeg ser for meg som en utfordring med epoxysparkeler å få klemt inn så mye at hullet blir helt fylt opp Macgyverteip på innsiden, engangshanske og trykk inn med den fingeren som passer best Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Komodo skrev 5 minutter siden: Det er vel bare snakk om å få tettet hullet med noe som ikke sprekker opp og slipper. Jepp :) Er i bunn og grunn det det er. Og som helst ser litt ok ut. Hadde ikke vett til å ta bilder - og båten er en times kjøretur unna. Men har altså gjennomgående hull rett over vannlinjen (2-3 cm). Akterspeilet er bygd opp med kryssfiner og glassfiber. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Hvis det skal bli pent ville jeg kanskje fylt opp med langtrådet glassfibersparkel, og avsluttet med gelcoatsparkel ytterst. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Hvorfor ikke vanelig gelcoat/topcoat @Komodo? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Fordi @Napoli antagelig ikke har det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Eika skrev for 2 timer siden: Skjønner ikke helt vitsen med og absolutt skulle bruke epoksysparkel til alt muligt sånne småting på båt Ikke jeg heller. Greit nok til reparasjon av skader under vannlinjen utvendig om man ikke vil ta seg bryderiet med å avslutte med gelcoat/gelcoatsparkel, eller til div. gjennomføringer. Ellers ser det ut til å ha oppstått et "Epoksyhysteri" her på Båtplassen, hvor epoxy ser ut til å være det eneste saliggjørende for både det ene og det andre. Skulle tro 99% av fritidsbåtene her i landet besto av båter bygd i epoxy, og ikke polyester, som de vitterligen er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.