Jump to content

2t Yamaha 30hk, tomgangstrøbbel

Alosral

Recommended Posts

Hei!

Er helt ny (og blank) på båt- og påhengsmotorfronten. Har en 1991-modell 30 HK Yamaha Autolube som jeg har litt problemer med.

Motoren starter lett og går som ei klokke på høyt turtall, men når farten senkes til dorge-fart så kveles den etter kort tid. Det tar heller ikke lang tid før den stopper når den står i fri. Har justert skruene på forgasser som styrer fordelingen luft/bensin etter hva jeg er blitt fortalt, men dette har ikke gitt ønsket respons. 

Kan det være dysene som er tette, og vil det i såfall gå ann å forsøke rense disse med tilsetningsmiddel i bensinen?

Redigert av Alosral (see edit history)

Første jeg ville testet er nye og korrekte tennplugger dersom det ikke bare er tomgangen som er for lav.

Det er enkelt og relativt rimelig å teste. Gjorde det på min 2-t Evinrude da jeg kjøpte den. Selger sa den gikk ujevnt og døde. Noe jeg merket selv. Kum på lavt turtall. Gikk flott med litt pådrag. Byttet plugger og motoren har gått som en drøm i 5 år etterpå.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...