Jump to content

Hvordan trimmer man båten optimalt


sea

Recommended Posts

Du merker det på at båten går fortere med samme gasspådrag.

 

Hvis motoren er tiltet for langt inn, så går båten på "nesa" og kan få noe rar responspå styringa. Tilter man for langt ut, så drar propellen luft og slipper taket fortere i svinger.

Det optimale er ofte når man ligger på grensa til å dra luft på fullspiker fremover.

Men dette er veldig avhengig av båttypen og motorstørrelsen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Det vil jo bli et kompromiss mellom fart, kjøreegenskaper, planingsterskel osv. Har man tiltet for langt inn vil baugen ligge dypere i vannet, båten vil gå mykere i motsjø men vil opføre seg dårligere unna sjøen.

Omvendt, hvis man tilter for langt ut, vil man bruke lenger tid på å få båten i plan, baugen vil jage veldig i motsjø osv.

Man må nesten bare prøve seg fram og finne en innstilling som funker greit, evt at man flytter pinnen når det trengs, tar ikke lange tida.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...