Jump to content

Hvordan trimmer man båten optimalt


sea

Recommended Posts

Du merker det på at båten går fortere med samme gasspådrag.

 

Hvis motoren er tiltet for langt inn, så går båten på "nesa" og kan få noe rar responspå styringa. Tilter man for langt ut, så drar propellen luft og slipper taket fortere i svinger.

Det optimale er ofte når man ligger på grensa til å dra luft på fullspiker fremover.

Men dette er veldig avhengig av båttypen og motorstørrelsen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Det vil jo bli et kompromiss mellom fart, kjøreegenskaper, planingsterskel osv. Har man tiltet for langt inn vil baugen ligge dypere i vannet, båten vil gå mykere i motsjø men vil opføre seg dårligere unna sjøen.

Omvendt, hvis man tilter for langt ut, vil man bruke lenger tid på å få båten i plan, baugen vil jage veldig i motsjø osv.

Man må nesten bare prøve seg fram og finne en innstilling som funker greit, evt at man flytter pinnen når det trengs, tar ikke lange tida.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...