sea Startet 2.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2005 På påhengeren er der fleire tilt posisjoner hvordan finner man ut hvilken posisjon som er rett. Hva konsekvenser får det om motoren er stilt for langt ut eller inn i forhold til ideal stille. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Du merker det på at båten går fortere med samme gasspådrag. Hvis motoren er tiltet for langt inn, så går båten på "nesa" og kan få noe rar responspå styringa. Tilter man for langt ut, så drar propellen luft og slipper taket fortere i svinger. Det optimale er ofte når man ligger på grensa til å dra luft på fullspiker fremover. Men dette er veldig avhengig av båttypen og motorstørrelsen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Det vil jo bli et kompromiss mellom fart, kjøreegenskaper, planingsterskel osv. Har man tiltet for langt inn vil baugen ligge dypere i vannet, båten vil gå mykere i motsjø men vil opføre seg dårligere unna sjøen. Omvendt, hvis man tilter for langt ut, vil man bruke lenger tid på å få båten i plan, baugen vil jage veldig i motsjø osv. Man må nesten bare prøve seg fram og finne en innstilling som funker greit, evt at man flytter pinnen når det trengs, tar ikke lange tida. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 En grei tommelfingerregel er at når båten er i plan skal påhengeren stå loddrett. På denne måten går mest mulig av motorkraften med til å propellere båten framover, ikke andre ting, som feks å løfte baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 (redigert) Den perfekte trimvinkelen er når båt trimmes opp slik at den begynner og hoppe litt, for deretter og trimmes ørlite gran ned, slik at sprettingen forsvinner. Redigert 2.Oktober.2005 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Den perfekte trimvinkelen er når båt trimmes opp slik at den begynner og hoppe litt, for deretter og trimmes ørlite gran ned, slik at sprettingen forsvinner. <{POST_SNAPBACK}> Helt riktig. Da får man optimal hastighet. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kenneth Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Helt riktig. Da får man optimal hastighet. <{POST_SNAPBACK}> Og hvordan står motoren da tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.