Zimmie Startet 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2020 Har lest om landstrøm her inne til øyet ble stort og vått, men har likevel et par spørsmål. Lurer på å montere en enkel landstrømpakke på min Merry Fisher 605. Har planer om å bruke den gjennom vinteren, og da tror jeg det er kjekt å ha den koblet til en lader og en frostvakt. Så kan det jo være kjekt å ha noe ekstra strøm dersom man ligger ved en havn en kveld eller to. Tenkte samtidig å sette inn et ekstra batteri og en ladestrømsfordeler og en fastmontert lader slik at det ikke skal bli noe problem med å ha nok strøm. Men til det praktiske: Er det noen der ute som har ideer om hvor jeg skal montere tingene, inntaktskoblingen og panelet for eksempel på en MF 605 og hvor jeg kan trekke kablene slik at dette blir best mulig. Har googlet, men det er ikke så lett å finne bilder som forklarer dette. Ville vært meget takknemlig for noen bilder eller tips om lokalisering av de ulike komponentene. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Kjenner ikke til båten din og hvilke muligheter du har. Men noen tanker har jeg, som nok er universelle plasser landstrøm tilkoblingen en plass der den blir ikke blir i veien når du ferdes ombord. Landstrømkabelen bør også kunne ligge greit uten å tråkke på den. Du kan skli på den når den ruller under foten... overskytende kabel burde kunne samles opp på passende sted. der er vel gjerne standard lengde på kabelen mellom inntakskontakt og sikringsskap. Om disse kan stå nærme hverandre, er det penger spart på kjøp av ekstra skjøtekabel. selv om kontakten kontakten bør gjerne stå beskyttet mot nedbør og rennende vann. Sikringsskap må jo stå tørt og lett tilgjengelig. benkerom eller skap. jo mere kompakt oppsett du har, jo mindre ekstrakostnader løper på tilleggskabler. sjøl har jeg 6 uttak i min 30 fots seilbåt. En dobbel til lading og ekstra 230v kjøleboks, en ved kartbordet for diverse lading og tv, en ved salonggruppen for liten vifteovn, en på "badet" og en til vv-bereder under forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post
MrBreX Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Hei @Zimmie! Fant du ut av dette? Jeg har en Merry Fisher 645 selv og tenker å gjøre det samme mhp landstrøm. Hadde med meg elektriker ned i båten - kunne melde at jobben er enkel men lurte på "bruksanvisning" (hvordan et slikt kit er anbefalt montert). Ringte leverandør Team Marine i Trondheim (som har levert båten), representanten humret og sa de ikke hadde noe best-practice dokument, men at de kunne utføre (naturligvis) for en gitt timepris. Så klart kan de det. Men gitt antallet slike båter som står på vannet i Norge/Europa så skulle man tro at noen tips var å oppdrive på nett spesifikt for disse båtene. Tar gjerne tips eller noen pekere om dere har. Mvh V Brekke Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 MrBreX skrev for 15 timer siden: Ringte leverandør Team Marine i Trondheim (som har levert båten), representanten humret og sa de ikke hadde noe best-practice dokument, men at de kunne utføre (naturligvis) for en gitt timepris. Det ligger haugvis med Merry fisher i Trondheim, og svært mange ligger med landstrøm. Om det er skikkelig opplegg i samtlige vet jeg ikke, men det går i alle fall kabel fra brygga og ombord. Jeg antar at de aller fleste av disse båtene er levert av Marine team, så det var et merkelig svar du fikk av representanten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.