Jump to content

BMC 1.5 Turtallssvinging


Eskild Børve

Recommended Posts

Hei, jeg har en BMC 1.5 i snekka mi. Nå den siste tiden har den begynt med at når jeg ligger på en fart så plutselig så øker turtallet av seg selv men så går det ned igjen av seg selv. Det varer rundt 1-3 sekund hver gang. Og det skjer kun av og til. Men det skjer ikke på lavt turtall. Trenger litt ekspert råd siden jeg er ungdom som ikke har skrudd særlig på diesel motor. Takk på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først å sjekket oljen. Vet du når den sist ble skiftet, og viktigst om det er for høyt oljenivå. Hvis det er mye olje (over øvre merke), så tapp av litt. Hvis det ikke er noe i veien med oljen, ville jeg vurdert dieseltilførselen. Dette må man ha litt flere observasjoner å vurdere ut fra. Hvordan oppfører motoren seg vanligvis, er den tungstartet, røyk, stopper på tomgang? Og kommer det røyk ifm disse turtallsendringene? Har du sjekket dieselfiltre på en stund, og er det vannutskiller på diseltilførselen som bør kontrolleres?

Hvis det ikke er noe spesielt å anføre omkring disse tingene, eller de allerede er sjekket og iorden, så kan man mistenke noe ifm dieselpumpen. Disse motorene er såpass gamle at mye kan være reparert før. Kjenne du historikken på motoren, og om dieselpumpen har vært tatt ut? Noen tilsetter totaktsolje i dieselen for å smøre dieselpumpen litt ekstra. Det kan jo være verdt et forsøk. Men først litt nærmere observasjon, kanskje. Lykke til.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...