Jump to content

Billigere og bedre i Sverige

bliss X

Recommended Posts

Så langt er min erfaring at det meste både av produkter og tjenester til båtfolk er mye bedre og billigere i Sverige. Svenskene kan dette med båt, og det har ført til at det også kommer en del fakturaer derfra, dumpende ned i min postkasse. Banken min tar ca en hundrelapp for å ordne betaling av en svensk faktura, og det er jo helt rått!

:cheers:

Synes mottoet må være - bruk litt tid til å undersøke priser, både rundt om her hjemme og i våre naboland. Eksempler - Intercooler til VP TAMD 41 i Norge 9500, i Sverige 14000. Rustfri skroggjenomføring hos Watski 450,- tilsvarende i rørhandel 95,-.... Mororolje hos statoil - 100 pr. liter, Motorolje hos Biltema (tappet av Statoil) 39 pr. liter. Og med en gang et produkt har ordet "båt" i seg - da dobles prisen...........................

Det forundrar meg litt klaginga på pris, og manglande forståing for at same vare er likt prisa hos f. eks Clas Ohlson i Norge og Sverige.  Alle veit, eller burde vita at avansen, dvs det kostar butikkane å handtera vara frå innkjøp til vidaresal, kan variera frå 25 til 300%, avhengig av bransje og type vare og kor stort servicenivå butikken tilbyr.  Til billegare vare, til høgare avanse.  I Norge er kostnader til husleige, renter og lønn vesentleg høgare i Sverige.  Det betyr, at td Clas Ohlson må berekna seg meir i kostnader for sal frå butikkar i Norge enn i Sverige, og det som sørgjer for ballansen, er prisen frå konkurrerande firma.  Ein ønskjer å ta ut forteneste, men veit at om fortenesta eller kostnadene blir for store, vil dette lokka til seg nye aktørar, som kan komma til å pressa marginane ned.  Eg vil tru at og dei som klager på høgt kostnadsnivå i Norge, har relativt god kjøpekraft samanlikna med Svenskar.    For eigen del er eg avhengig av at nokon er interesserte i å kjøpa dei varene og tenestene eg produserer for at eg i det heile skal ha arbeid, og slik er det vel med dei fleste andre. :boxing:

• 6 år senere...
Synes mottoet må være - bruk litt tid til å undersøke priser, både rundt om her hjemme og i våre naboland. Eksempler - Intercooler til VP TAMD 41 i Norge 9500, i Sverige 14000. Rustfri skroggjenomføring hos Watski 450,- tilsvarende i rørhandel 95,-.... Mororolje hos statoil - 100 pr. liter, Motorolje hos Biltema (tappet av Statoil) 39 pr. liter. Og med en gang et produkt har ordet "båt" i seg - da dobles prisen...........................

Men mange aktører priser opp den marine varebeholdningen etter eget hode, Veil ut pris på Sea jet teak rens er 46 kr l,men har funnet den i butikken for 109....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...