Jump to content

Billigere og bedre i Sverige


bliss X

Recommended Posts

Så langt er min erfaring at det meste både av produkter og tjenester til båtfolk er mye bedre og billigere i Sverige. Svenskene kan dette med båt, og det har ført til at det også kommer en del fakturaer derfra, dumpende ned i min postkasse. Banken min tar ca en hundrelapp for å ordne betaling av en svensk faktura, og det er jo helt rått!

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Synes mottoet må være - bruk litt tid til å undersøke priser, både rundt om her hjemme og i våre naboland. Eksempler - Intercooler til VP TAMD 41 i Norge 9500, i Sverige 14000. Rustfri skroggjenomføring hos Watski 450,- tilsvarende i rørhandel 95,-.... Mororolje hos statoil - 100 pr. liter, Motorolje hos Biltema (tappet av Statoil) 39 pr. liter. Og med en gang et produkt har ordet "båt" i seg - da dobles prisen...........................

Link to post
Share on other sites

Det forundrar meg litt klaginga på pris, og manglande forståing for at same vare er likt prisa hos f. eks Clas Ohlson i Norge og Sverige.  Alle veit, eller burde vita at avansen, dvs det kostar butikkane å handtera vara frå innkjøp til vidaresal, kan variera frå 25 til 300%, avhengig av bransje og type vare og kor stort servicenivå butikken tilbyr.  Til billegare vare, til høgare avanse.  I Norge er kostnader til husleige, renter og lønn vesentleg høgare i Sverige.  Det betyr, at td Clas Ohlson må berekna seg meir i kostnader for sal frå butikkar i Norge enn i Sverige, og det som sørgjer for ballansen, er prisen frå konkurrerande firma.  Ein ønskjer å ta ut forteneste, men veit at om fortenesta eller kostnadene blir for store, vil dette lokka til seg nye aktørar, som kan komma til å pressa marginane ned.  Eg vil tru at og dei som klager på høgt kostnadsnivå i Norge, har relativt god kjøpekraft samanlikna med Svenskar.    For eigen del er eg avhengig av at nokon er interesserte i å kjøpa dei varene og tenestene eg produserer for at eg i det heile skal ha arbeid, og slik er det vel med dei fleste andre. :boxing:

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Synes mottoet må være - bruk litt tid til å undersøke priser, både rundt om her hjemme og i våre naboland. Eksempler - Intercooler til VP TAMD 41 i Norge 9500, i Sverige 14000. Rustfri skroggjenomføring hos Watski 450,- tilsvarende i rørhandel 95,-.... Mororolje hos statoil - 100 pr. liter, Motorolje hos Biltema (tappet av Statoil) 39 pr. liter. Og med en gang et produkt har ordet "båt" i seg - da dobles prisen...........................

 

 

 

Men mange aktører priser opp den marine varebeholdningen etter eget hode, Veil ut pris på Sea jet teak rens er 46 kr l,men har funnet den i butikken for 109....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...