Jump to content

Seiltøy

Mini

Recommended Posts

Hei

Kan godt bidra med det jeg har erfart, jobber blant annet med å kjøre en havraftingbåt i all slags vær, samt mye ute å dykker året rundt.

Har i alle år brukt Regatta flytedresser intill nylig, da kjøpte jeg meg en HellyHansen Transocean dress.

Regattaene er veldig varme, de flyter bra men de puster ikke så de kan fort bli veldig klamme. Dette pga at de blir litt for tette, men de er fine i kaldere vær.

Transocean dressen puster meget bra, men dette er en skalldress så man må ha varme pustende klær under. Sånn som superundertøy og microfleece. Det er viktig å ikke bruke bomullsklær som samler fuktighet under denne dressen. Denne dressen krever at man bruker en oppblåsbar vest i tillegg, da den ikke har flyte materiale innebygd.

Jeg holder nok på å bruke pustende seilklær, ikke glem å finne godt skotøy også.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har hatt (billig) seiltøy, vanntett og ikke Gore-tex, og (dyrt) Goretex eller lignende. Natt og dag. Det vanntette var vanntett, men du ble rimelig klam og rå etter å ha bevegd deg litt, så vinningen gikk opp i spinningen. Gore-tex tøyet var vanntett og pustet slik at svetten forvant og du var like tørr. Så har du råd: Musto, Helly-Hansen eller lignende merker i pustende kvalitet.

Har hatt Craft seiltøy i noen år og er veldig fornøyd med det. Garantert vanntett med et slags trelagssystem der fuktigheten transporteres utover slik at det ikke blir så fuktig innerst. Det fine er at det ikke er styggdyrt heller hvis du tar en tur til Sportshoppen i Strömstad eller Grebbestad. Jeg så de hadde jakke på tilbud i begynneslen av August til 700 kr. hvis jeg ikke husker feil og mener at bukse kostet det samme.

Med skikkelig inner/undertøy ull/fleece holder du deg tørr og varm.

Når det gjelder hva man skal legge vekt på tror jeg at på jakken bør det være vanntette (neopren)mansjetter i ermet, fleece i kragen, fornuftige lommeløsninger og at den er så romslig at det er plass til en tykk ullgenser. Når det gjelder bukse er det bare ordentlige seilbukser med høyt liv og seler som duger så slipper du å bli våt oppover ryggen om det skulle hølje skikkelig eller en sjøæ skulle slå over deg.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Heisan!

Har også hatt litt av hvert. Her har du mine siste erfaringer ;)

Sverger nå til Gore-tex jakke, idet puster meget bedre enn billigjakker.

Men den siste buksa min er , som tidligere nevnt Craft, og virker bra.

Underkroppen trenger antakelig ikke så bra "pusteegenskaper", idet det er overkroppen som utvikler mest varme,tenker jeg.

Med "stuga" i Grebbestad, ble buksa innkjøpt på Sportsshopen, satt ned til halv pris, ble ca 980 kr.Høy type/seler, ekstra slitestoff i rumpa og på knær, og gummimansjetter ved føttene.

Også har denne buksa endel forskjellige stramme/tilpasningsmuligheter, noe som gjør passformen stiligere.Dette kan ha litt og si, spesielt for kvinne/jentene.

Jakken kjøpte jeg på Sportco-salget, satt ned fra 4500kr til 1500kr, og prutet videre til 1000kr( idet jeg kjøpte 2 stk).

Tror var en fransk leverandør, husker ikke helt navnet, Valmont, Valiant, noe på V, he-he.Meget fornøyd med, Gore-tex, masse finesser, bl.a flere innstramningsmuligheter på hetta.

Det som kan være litt viktig å huske på , fjelljakker i gore-tex o.lign, kan ta skade av saltvann. Særlig sommene er visst utsatt.Altså er det kanskje ikke ett fett, sålenge det er gore-tex.(Noe jeg har blitt fortalt) :smiley:

OK, kort fortalt. Et poeng er Gore-tex, et annet er dine muligheter for pruting, idet du skal handle mye og nå lavsesong. :wink:

Lykke til !

Hilsen Opus

Jeg har H/H sett, jakke/bukse. Både jakken og buksa er tynt, men vindtett, jeg pleier å ha en H/H fleecejakke under. Hvis en er god og varm på føttene og henden, så går det stort sett bra ellers på kroppen, jeg har testet mitt ut i både vind og regn, har ikke blitt bløt igjennom enda, vindtett er det også :sailing:

Har hatt Craft seiltøy i noen år og er veldig fornøyd med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også kjøpt Craft seilbukse og seiljakke på Sportshoppen i Strømstad og er kjempefornøyd. Jeg var i utgangspunktet ute etter skikkelig regntøy, men endte opp med CRAFT i stedet da prisen var overraskende billig. Trodde faktisk ikke det var mulig å få såpass bra seilklær til den prisen jeg betalte. :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Hadde også vært artig å høre hva folket sverger til på beina for ikke å fryse om høsten og vinteren. Er det sjøstøvler med gode labber i som gjelder eller har dere forede støvler?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg leter også ettergode sko. Har i det siste brukt goretex fjellsko, men det funker inntil ett vist punkt med tanke på å holde vannet på utsiden. De har også enkelte deler i lær, som minner mere om papp etterhvert.

Men har kommet frem til hvilke egenskaper skoene skal ha:

- de skal puste

- de skal tåle langvarig bruk i meget vått miljø, uten at man blir våt på beina

- fortrinsvis kun i materialer som ikke trekker til seg vann.

- de skal ikke lage svarte merker på hvitt båtdekk.

Er det noen som har tips om hva man skal se etter, så vil jeg gjerne høre dem.

JEg skal bruke disse skoene profesjonelt i havrafting båt, så det må være solide saker.

Har hørt at salt tetter porene i gore-texen så den mister pusteegenskapene. Ble derfor anbefalt å ikke bruke gore-tex på sjøen....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da bare å spyle klærne med ferskvann innimellom.

I min Hellyhansen Trancocean dress err det brukt Hellytech XP, disse klærne skal ikke vaskes så mye. Hvis de skal vaskes , så må man ikke bruke skyllemiddel. Da mister de mye av puste egenskapene. Så de blir spylt av i dusjen av og til, og de fungerer like fint enda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...